Ik voel een deel van mijn vinger niet. Wat kan er aan de hand zijn?

Het voelt een beetje als een slaap hand/voet zonder het tintelen. Het doet geen pijn en wordt niet zwart ofzo, maar het is wel een beetje hinderlijk. Dit duurt nu al twee weken. Het gaat om mijn rechter pink en dan de linker kant (kant van de ringvinger), het is maar een klein vlak. Ideeën?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou hiermee naar de dokter gaan als ik jou was. Ik heb zoiets wel s een paar uur gehad, maar een paar weken... Misschien dat het bloed niet goed genoeg doorstroomt, of het is iets van een ziekte, maar je kunt het t beste laten onderzoeken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat denk je van de huisarts??
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb dit op dit moment ook en dit duurd al een uur ik vind het maar een raar gevoel bij mij is het mijn linker hand mijn pink Hans en de helft van mijn ringvinger ik heb dit al een week en altijd s avond

Het beste antwoord

Ik heb iets vergelijkbaars ook wel eens gehad.

Soms duurt het maar even, een half uurtje of zo. Dat heb ik weleens als ik veel heb zitten knippen. De schaar heeft dan kennelijk op een zenuw en/of bloedvat gedrukt, waardoor een zenuw tijdelijk "dood" is.

Ik heb het ook gehad nadat ik me in mijn vinger had gesneden. Ook daarbij was kennelijk een zenuw en/of bloedvat geraakt. Ook nadat de wond was geheeld bleef ik zo'n "doof" gevoel houden in een deel van de vinger. In dit geval duurde dat enkele weken, en kwam het gevoel heel geleidelijk terug.

Als er bij jou sprake is van een verwonding of van een herkenbare afknelling, zou ik me nog geen zorgen maken.Zie het nog even aan en kijk of de situatie zich geleidelijk herstelt.

Als je niets herkent, ga dan naar de dokter. Misschien is er niets aan de hand, maar er zou ook iets kunnen zijn waarbij je maar beter snel kunt ingrijpen.

Een voorbeeld is een beknelling van een zenuw ergens bij een gewricht. Geen groot probleem, maar het moet niet erger worden, want dan zou je grotere uitvalsverschijnselen kunnen gaan krijgen. Je moet dan dus de oorzaak vinden (beknelling door een zwelling? beknelling door beginnende reuma? iets anders?), zodat je zonodig preventieve maatregelen kunt nemen.

Een ander voorbeeld is beginnende symptomen van suikerziekte. Afhankelijk van de soort suikerziekte neemt de doorbloeding van de handen en voeten als eerste af. Dit is een progressief proces, dat vroeger (toen men dit nog niet kon behandelen) leidde tot het totaal gevoelloos worden van handen en/of voeten. Nu is goede behandeling mogelijk, maar dan moet je wel weten dat dit de oorzaak is.

Samenvattend: kun je zelf een oorzaak bedenken, wacht dan nog even af. Kun je dat niet, of twijfel je, maak dan een afspraak met je huisarts.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb inderdaad de dag voordat het begon geblokart (met een karretje over het strand) en daar heb ik wel krampachtig geknepen. Ik wist alleen niet dat het zo lang kon duren...
Cryofiel
9 jaar geleden
Dan is dat de meest waarschijnlijke oorzaak. Als bij mij het knippen met een schaar al een half uur een verdoofd gevoel kan geven, dan kan ik me voorstellen dat een veel langere tijd veel krampachtiger knijpen bij jou een langer durend verdoofd gevoel geeft. Ik zou me dus geen zorgen maken. Hooguit in beweging houden en misschien af en toe licht masseren om de doorbloeding, en daarmee het herstel, te bevorderen. Alles waar je rode warme handen van krijgt is ook goed voor de doorbloeding. Denk aan flink sporten (zonder af te knellen), of gewoon een warme douche of bad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus, prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het begind inderdaad weg te trekken..