Je kunt zeker koorts hebben terwijl je je alleen wat rillerig voelt. Meestal komt daar toch uit voort dat je je warm gaat voelen omdat rillen nu eenmaal een mechanisme is om warmte op te wekken, die op zijn beurt nodig is om een ziekteverwekker om zeep te helpen of iets dergelijks. Maar je hoeft je inderdaad niet echt ziek te voelen als je koorts hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Kees, maar dan heb je toch verhoging en geen koorts?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit inderdaad met enige verbazing onze antwoorden te vergelijken. Ooit heb ik een paar nachtdiensten achter elkaar gedraaid met 39 à 40 graden koorts en ook, het ging om vrijdag, zaterdag en zondag, een deel van mijn slaap gemist vanwege het sinterklaasfeest van mijn dochter op zaterdag. Ik vond het allemaal wel een warm gedoe en ik had veel behoefte aan vocht maar voelde me nauwelijks ziek. Dat kwam pas na een paar dagen want je raakt er op de duur natuurlijk wel van uitgeput. Een kleine 20 jaar verder zal het me waarschijnlijk wat minder gladjes afgaan maar een paar dagen echte koorts zonder al te veel klachten kan echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Kees, dan heb ik ongelijk. Ik vertrouw volledig op je waarneming. Ik ken dit alleen van verhoging en ben vroeger wel flink ziek geweest. Korts zonder je ziek te voelen, dan moet het immuun systeem niet verder geprikkeld zijn volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal voel je je behoorlijk ziek bij koorts maar het hoeft niet. Lijders aan griep voelen zich vooral beroerd door de griep maar kunnen ondanks koorts van 39 à 40 graden doorgaans heus nog wel wat boodschappen doen of iets dergelijks. De oorzaak van de koorts speelt een belangrijke rol. Ik zat niet zo gek lang geleden met een longontsteking en 40 graden temp nog 'vrolijk' op de fiets naar de huisarts en de apotheek. Maar, toegegeven, mijn conditie was niet je-van-het en na een dikke week pneumonie en koorts had ik ook wel een poos herstel nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt jezelf nu wel behoorlijk ongeloofwaardig Kees

Andere antwoorden (4)

Ruim de helft van de mensen die besmet zijn met Q-koorts wordt niet ziek. Veelal krijgen degenen die wel ziek worden er binnen twee tot drie weken na de besmetting last van. Er is dan vaak sprake van koorts en heftige hoofdpijn. Aangezien een infectie met deze bacterie zich door het hele lichaam spreidt, zijn veel verschillende ziekteverschijnselen mogelijk. Gemiddeld openbaren de eerste verschijnselen 2 tot 3 weken na besmetting, doch dit kan oplopen tot 6 weken. De symptomen bij een ernstiger verloop van Q-koorts bij de mens kunnen de volgende zijn:

in het begin vaak heftige hoofdpijn en een wisselend koortsverloop;
koude rillingen;
spierpijn;
zweten;
verminderde eetlust;
misselijkheid en braken;
diarree;
relatief lage hartslag;
algehele malaise; en
een longontsteking en daardoor pijn op de borst en een droge hoest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wikipedia zegt: "Bij een lichaamstemperatuursstijging tot 37,9 °C spreekt men over subfebriele temperatuur of verhoging, daarboven (38,0 of hoger) van koorts."

Ik heb zelf wel eens als ik koorts heb dat ik zo verdoofd ben, dat ik me beter voel dan wanneer ik verhoging heb.

Ik denk dat het geheel afhankelijk is van de omstandigheden en dat dit te complex is om vast te kunnen stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mss raar maar ong. 1 tot 2 weken voordat ik ongesteld moet worden ben ik altijd koortsig en krijg het niet warm. Mss heb jij dat ook. Ik zelf denk dat het met de ovulatie te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zal afhankelijk zijn van de infectie die de koorts veroorzaakt (en gevorderde malaria zal een stuk minder prettig aanvoelen dan een beginnend griepje) hoe je je bij koorts voelt

Bij koorts warmt uw lichaam door twee oorzaken op.

* Uw lichaam probeert warmte vast te houden. Het lichaam laat zo veel mogelijk bloed in de diepe bloedvaten stromen en zo min mogelijk in de bloedvaten die dicht onder de huid liggen. Zo kan de warmte van het bloed
niet via de huid ontsnappen.
* Uw lichaam maakt extra warmte aan. Dat kan door te gaan rillen en bibberen. Bij het bibberen trekken de spieren samen. Dit verhoogt de temperatuur van uw lichaam.

het koud hebben bij koorts is dus een vanzelfsprekend iets. maar of je je niet ziek hoeft te voelen.... stond een paar maanden terug aan het begin van een virusje of wat dan ook
voelde ik me met koorts niet ziek (1 1/2 dag erop wel helaas) dus wat mij betreft is het mogelijk