Wat gebeurd er met je spieren als je weinig beweegt?

Sinds begin dit jaar loop ik erg slecht (door op dit moment nog onverklaarbare rede, maar wellicht zit het in de bekken en heupen niet goed). Hierdoor beweeg ik dus ook zeer minimaal.
Binnen loop ik nog wel, maar buiten kan ik niet meer veel zonder rolstoel. Wel loop ik iedere dag 30 minuutjes, daarna ben ik op.

Ik merk dat het achteruit gaat qua lopen.
Is dit een gevolg van spierafbraak oid door het weinig bewegen?
Zoja, kan dit nog hersteld worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
Je kunt dit wel weer opbouwen, met fysiotherapie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/108972-ouder-worden-wat-er-met-je-spieren-gebeurt.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat dat gemakkelijk Ritsuka?
En dankjewel Crea
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang je gewoon blijft bewegen met bijvoorbeeld wandelen of fysio therapie of fitness zal de spierkracht stabiel blijven en nooit helemaal verdwijnen, het omzetten gebeurt alleen na een behoorlijk lange tijd zonder beweging
Ritsuka
10 jaar geleden
Gewoon rustig proberen te blijven bewegen, wat je nog wel kunt doen.
Dan valt het best mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat kan dan deze achteruit gang verklaren? Niks qua spieren althans?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben je getest op reuma/fibromyalgie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet via bloedonderzoek. Wel lichamelijk onderzoek reumatoloog. Die ziet geen afwijkingen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn advies zou zijn een fysiotherapeut te bezoeken, eventueel een gespecialiseerde, zij hebben veel verstand van dit soort dingen en weten hoe je het beste je spieren op peil kan houden. Fysiotherapeuten kennen ontzettend veel oefeningen om je spieren sterker te maken, en weten goed welke oefeningen je nog wel kan doen als je sommige stukken van je lichaam niet mag belasten.
En ik weet natuurlijk niet of dit bij jou het geval is, maar soms kunnen ze je ook helpen via bepaalde oefeningen specifieke spieren te versterken, waardoor je die stukken van je lichaam weer wat meer mag gaan belasten. Wat je verder zelf al kan doen is zoeken of er oefeningen zijn voor je benen die wel mogelijk zijn voor jou, bijvoorbeeld oefeningen die je zittend kan doen. Ik doe zelf vaak pop pilates oefeningen voor mijn benen, en daar zitten wel wat dingen bij die je wat aan zou kunnen passen zodat je ze zittend kan doen. Dat maakt ze natuurlijk wat minder zwaar, maar als je ze dan wat langer volhoudt, denk ik dat je daar je benen toch wel wat mee kan trainen.
En verder natuurlijk zorgen dat je wel de spieren van de rest van je lichaam op peil houdt, die kan je natuurlijk met bijvoorbeeld gewichtheffen, sit ups ed. onderhouden; er zijn voldoende oefeningen voor armen, borst, buik en rug die je zittend of liggend kan doen. Verder schijnt het dat als je je spieren traint, je lichaam bepaalde stoffen aanmaakt die spiergroei stimuleren in je hele lichaam, en dat je door een deel van je lichaam te trainen je de spieren in de rest van je lichaam ook een heel klein beetje sterker maakt. Als dat waar is, is dat een extra reden om regelmatig de rest van je lichaam te trainen, omdat het dan ook ietsje kan helpen om de afbraak van je beenspieren tegen te gaan. Maar ik zou vooral ook een fysiotherapeut bezoeken, je lichaam en je mobiliteit zijn die moeite echt waard.
Of de achteruitgang in jouw geval (deels) komt door weinig beweging, weten wij natuurlijk niet, en mogelijk weet de fysiotherapeut dat ook niet, omdat het ook door allerlei aandoeningen en ziektes kan komen. Maar het is natuurlijk altijd de moeite waard om te zorgen dat je meer beweegt, mócht weinig bewegen dan de (mede)oorzaak of (mede-)instandhoudende factor zijn, dan zorg je in ieder geval dat dat in de toekomst minder het geval is. En als het niet helpt, dan weet je in ieder geval dat het daar niet aan ligt.

Het beste antwoord

Spieren die je niet gebruikt worden slapper en dunner. Hierdoor kun je op den duur je spieren steeds moeilijker gebruiken. Ook kunnen spieren korter worden: als je de hele dag zit en 's nachts met gebogen knieën ligt, kan het na een tijd moeilijk worden om je benen volledig te strekken.

Slappe en dunne spieren kun je trainen zodat ze weer sterker worden. Korte spieren kun je oprekken. Dit heeft tijd nodig en soms is daarbij begeleiding van een fysiotherapeut nodig.

Of het feit dat jij relatief weinig loopt achteruitgang heeft veroorzaakt, weet ik niet. In z'n algemeenheid geldt voor spieren het adagium "use it or loose it". Maar jij gebruikt je spieren wel degelijk. Je kunt binnenshuis nog lopen en je loopt elke dag 30 minuten. Als je die 30 minuten achter elkaar loopt, vind ik dat heel behoorlijk voor iemand die moeilijk loopt. Als je eerder elke dag tien kilometer rende dan zul je inderdaad achteruitgang merken in bijvoorbeeld de omvang van je spieren. En als je nú ineens een wandeling van anderhalf uur wilt maken, zal dat een hele opgave zijn. Maar zo lang je binnenshuis alles loopt en ook die 30 minuten dagelijks, zou het lopen in huis qua spierkracht moeten blijven gaan.

Ik ben zelf nu zo'n zeven jaar grotendeels rolstoelafhankelijk. Ik kan nog wel zo'n drie passen lopen, en ik kan kort staan. Onlangs bleek bij een test dat de kracht van bepaalde spiergroepen in mijn benen niet meer helemaal zo-zo is, wat je natuurlijk ook kunt verwachten als je jarenlang bijna niet loopt. Daarnaast is bij mijn aandoening bekend dat - hoewel het basisprobleem niet in de spieren zit - het spierweefsel toch wat minder is.

Iedereen is anders, maar het lijkt mij dat het meestal niet zo snel zal gaan dat je kracht na een paar maanden geen lange afstanden lopen zoveel achteruit gaat dat ook korte afstanden niet meer lukken. Misschien moet er eerder gekeken worden naar de primaire reden van je loopprobleem, eventueel wél *in combinatie* met het afnemen van kracht en uithoudingsvermogen van je spieren, of bijvoorbeeld toegenomen onzekerheid over je loopvermogen. Ik voel me bijvoorbeeld "eng lang" als ik sta. Met een beenbeugel kan ik een paar passen meer lopen, maar dat was in het begin enorm wennen.

Is fysiofitness niets voor je? Er zijn ongetwijfeld oefeningen voor je beenspieren die je kunt doen zonder dat je je heupen erg belast. Kom je al bij een fysio? Vraag die dan eens om advies. Ben je trouwens al bij een revalidatiearts geweest voor je klachten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sta op de wachtlijst voor revalidatie arts en ze hebben het ook over fysio fitness gehad dan. Wat houdt dat precies in beide? Ik weet nite wat ik me erbij voor moet stellen. Doet bv een revalidatie arts ook nog de oorzaak zoeken (lichamelijk probleem)? Dank voor je duidelijke uitleg!
Ik denk zo te lezen dat mijn probleem niet kan komen door het weinig bewegen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een revalidatiearts is een arts die breed is opgeleid in o.a. neurologie, orthopedie en traumatologie. Hij of zij diagnosticeert, behandelt en begeleidt mensen die beperkingen hebben na bijv. een ongeluk of CVA ('beroerte'), maar ook mensen met aangeboren afwijkingen, spierziekten, reumatische ziektes of andere vormen van chronische pijn of na operaties. Ik vroeg dat omdat je schreef dat je bij specialisten bent geweest maar er nog geen oorzaak is gevonden terwijl je wél flink beperkt bent. In eerste instantie zou je met deze klachten - afhankelijk van het beeld - naar een orthopeed, reumatoloog en/of neuroloog gaan voor verder onderzoek. Als die geen afwijkingen kunnen vinden of als de achteruitgang erg snel gaat, is het goed om verder te kijken dan alleen zoeken naar de oorzaak. Een revalidatiearts is natuurlijk minder gespecialiseerd in reuma dan een reumatoloog en in orthopedie dan een orthopeed, maar is wel bekend met reumatische, orthopedische en neurologische ziektebeelden en zal dus zeker ook zelf lichamelijk onderzoek doen en meedenken qua diagnostiek. Maar ga je naar een neuroloog en kan die na onderzoek geen afwijkingen vinden, dan is de kans groot dat de neuroloog een brief terugstuurt naar je huisarts met daarin iets als "op mijn vakgebied geen afwijkingen", en dat jij niet meer terug hoeft te komen. Een revalidatiearts kijkt verder dan de diagnose maar vooral ook naar de beperkingen en je hele functioneren. Zelfs al zou er nooit een diagnose worden gesteld, dan kan een revalidatiearts kijken welke spiergroepen of gewrichten problemen geven en bedenken of je bijvoorbeeld iets kunt hebben aan gerichte oefentherapie, bepaalde braces, en je met bepaalde loophulpmiddelen misschien wat langer zou kunnen lopen als nu. Daarnaast kan er - samen met een team van therapeuten waar een revalidatiearts vrijwel altijd mee samenwerkt - gekeken worden naar bijvoorbeeld een geschikte rolstoel voor jou, of je andere aanpassingen nodig hebt, hoe je functioneert in school of werk en hoe dit kan verbeteren, in je sociale leven, etc. Dus hoe dan ook kun je veel hebben aan een verwijzing naar een revalidatiearts, nog los van wat precies de oorzaak zou zijn van je klachten. Ik weet niet wat er verder al aan onderzoek is gedaan natuurlijk en hoe het er nu voor staat, maar als iemand zonder bekende oorzaak al meer dan een half jaar een rolstoel nodig heeft, is heel vaak een consult bij de revalidatiearts een goede en logische stap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fysiofitness is aangepaste fitness onder begeleiding van een fysiotherapeut. Dat is speciaal voor mensen die niet kunnen oefenen in een gewone sportschool en vaak ook mensen waarbij het juist vanwege hun klachten wel belangrijk is dat ze in beweging blijven. Dat kunnen mensen zijn met COPD, reuma, ernstig overgewicht, heupslijtage, een nieuwe knie of nog veel meer. In jouw geval kun je misschien samen met de therapeut een programma ontwikkelen waarbij je je beenspieren traint zonder dat je je heupen te veel belast. Bijvoorbeeld langzaam aan het fietsen op een hometrainer in ligfietsstand opbouwen, ik noem maar wat (sommige mensen met heupklachten kunnen niet op een gewone hometrainer of fiets maar wel op een ligfiets, vandaar dat idee). Of oefeningen waarbij je vanuit zittende positie je bovenbeenspieren traint. Zeker als nog helemaal niet bekend is wat de oorzaak van je klachten is, lijkt het me verstandig om dat heel voorzichtig aan te pakken en samen met een fysiotherapeut te kijken wat wel en niet lukt. En mocht het niet lukken om een manier te vinden om je benen te trainen, dan zou je in elk geval je armen en rompspieren kunnen trainen en aan je conditie kunnen werken. Zo blijf je toch in conditie en in beweging, wat als je het goed aanpakt overbelastingsklachten van het rolstoelrijden kan helpen voorkomen en wat ook goed is voor je algemeen welbevinden. Dat is sporten sowieso, maar als je lijf je gedeeltelijk in de steek lijkt te laten is het misschien nog wel belangrijker om ook een manier te vinden om weer positief met je lijf bezig te zijn. Dat kan trouwens ook door allerlei andere (rolstoel)sporten.

Andere antwoorden (2)

Als je geruime tijd niet beweegt zullen de spieren zich omzetten in vet na extractie van alle eiwitten, maar spieren kunnen zich wel omzetten in vet maar vet niet meer in spieren!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit klinkt vrij ernstig. Of is het makkelijk en snel op te lossen met fysio oefeningen?
Toen ik ca. 6 weken mijn been niet kon gebruiken vanwege een lelijke breuk in de enkel ging de spiermassa van kuit en bovenbeen zienderogen achteruit. Een spier die niet wordt gebruikt neemt heel snel af qua kracht en omvang. Is weer helemaal goed gekomen, maar dat duurt zomaar een jaar.
Maar wat denk ik ook een rol speelt: lopen en je evenwicht bewaren gebeurt ook voor een belangrijk deel op basis van reflexen, automatische correcties. Ook die nemen snel af als ze niet dagelijks worden gebruikt.
Probeer oefeningen te bedenken waarbij je je heup en/of bekken niet belast, maar wel de spieren en gewrichten in je been gebruikt.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een jaar herstellen? Wow daar schrik ik van. Ik dacht het is een kwestie van een maandje. Dank
Amadea
10 jaar geleden
Bij mij heeft het nog veel langer dan een jaar geduurd, na een drievoudige beenbreuk, eer de kuit van het aangedane been weer even stevig was als het andere. Maar gips is dan ook wel een rigoureuze stopzetting van de spierbeweging. Zolang het gips erom zit kan je niks...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jeetje, het is dus niet zomaar iets
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist Amadea, dat is een heel belangrijk punt. Bij een breuk of bij volledige bedlegerigheid gebruik je bepaalde spiergroepen in het geheel niet. Dat is écht iets anders dan het minder gebruiken van spieren of spiergroepen. Als je bijvoorbeeld een stijve brace draagt (qua steun wat vergelijkbaar met gips) en je zou die brace twee keer per dag af doen om een half uurtje te oefenen, dan zou je dat verlies in spierkracht en veel en veel minder hebben. Dat kan echter niet met een breuk, en daarom zie je een soms dramatische afname van spierweefsel wanneer iemand langere tijd in het gips heeft gezeten. Maar tussen "helemaal je spieren niet gebruiken in een arm of been" en "alleen nog maar binnenshuis lopen maar buitenshuis in de rolstoel" zit echt een heel groot verschil. Zelfs al zou je volledig in een rolstoel gaan zitten, dan nóg zul je je spieren blijven gebruiken zolang je dat kunt. Dus even gaan staan om ergens bij te kunnen, het maken van transfers, en ook in de rolstoel of zelfs al je meerijdt in met iemand in een auto zul je als je bijvoorbeeld door een bocht of van een stijve helling af gaat, je beenspieren aanspannen. Dat gaat onwillekeurig en als je dat kúnt, dan doe je dat. Ook als je vanuit je rolstoel voorover buigt om lager te kunnen reiken, dan houd je je tegen met je beenspieren. Dus je gebruikt je spieren nog best wel, en al helemaal als je - zoals de vraagsteller - binnenshuis alles lopend af doet en zelfs elke dag een half uur loopt. Dan zul je wel wát kracht kwijtraken als je eerder intensiever je benen gebruikte, maar echt niet zo dramatisch als wanneer je je beenspieren in het geheel niet zou gebruiken.