Ik slaap 8 uur per nacht, en 's middags na school 2 uur. Toch ben ik op school zo moe dat ik slecht presteer. 's avonds ben ik klaarwakker. wat nu??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (7)

Ga eens langs de huisarts. Zo te horen worden de klachten namelijk niet veroorzaakt door slaapgebrek. Door middel van bloedonderzoek kan gekeken worden of er wat anders aan de hand is. Bijvoorbeeld bloedarmoede of een virusinfectie, zoals de ziekte van Pfeiffer.
13 jaar geleden
probeer je middagdutje te verleggen naar je nachtrust. 10 minuten rusten 's middags is goed maar 2uur slapen veranderd je leefpatroon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je wat ijzertekort hebt, of misschien een vitaminetekort. Laat je bloed eens prikken bij de huisarts. Mensen in de groei hebben hier wel eens last van. Het tekort is makkelijk weer aan te vullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waardoor kun je langdurig vermoeid zijn?
Langdurige vermoeidheid kan zowel een lichamelijke oorzaak als een psychische oorzaak hebben. Hieronder een aantal mogelijke oorzaken van langdurige vermoeidheid.

Depressiviteit
Wanneer je depressief bent is al gauw alles je teveel. Je hebt geen zin om iets te ondernemen. Wellicht slaap je ook slecht. Je energieniveau zal meer en meer afnemen, wanneer je niets aan je depressie doet. .

Burn-out
Als je langdurig onder een hoge werkdruk hebt gewerkt of lang onder hoge spanning hebt gestaan, dan kun je last krijgen van een burn-out. In feite ben je dan opgebrand, je hebt langdurig teveel energie verbruikt en je lichaam gaat protesteren. Bij een burn out kun je last hebben van allerlei verschijnselen. Naast vermoeidheid treedt er bijvoorbeeld duizeligheid, hyperventilatie, benauwdheid, tintelende of trillende ledematen en/of overmatig transpireren op.

Bore-out
Een bore-out kun je krijgen wanneer je niet voldoende uitdaging in je leven hebt. Misschien is je werk niet uitdagend meer of wellicht ben je werkloos. Wanneer je binnen je huidige functie niet meer kan ontwikkelen, dan kan je baan saai worden, waardoor je minder energiek bent.

Tekort aan vitamine B en D
Veel mensen hebben in de donkere jaargetijden last van vermoeidheid. Dit kan worden opgelost door in die perioden wat extra vitamine B en D te slikken. Een multivitamine tablet per dag kan je binnen een paar weken veel fitter doen voelen

Bloedarmoede
Bloedarmoede wordt veroorzaakt door een tekort aan ijzer in je bloed. Wanneer je onverklaarbaar moe bent, raadpleeg de huisarts. Door een simpele vingerprik kan deze je bloed nakijken op de aanwezigheid van ijzer in je bloed. Wanneer de hoeveelheid ijzer in je bloed te laag is,d an kan de huisarts je staalpillen voorschrijven om je ijzerniveau weer op peil te krijgen.

Wanneer naar de dokter met vermoeidheid?
Wanneer je langdurig vermoeid bent is een bezoek aan de huisarts altijd aan te raden. Langdurige vermoeidheid kan ook wijzen op ernstiger ziekten dan hierboven genoemd. Een huisarts kan uitzoeken of laten uitzoeken waar de vermoeidheid vandaan komt en kan nagaan of je medische of psychische zorg nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een Bore-out, weer een nieuwe term......:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha kende het ook nog niet, aldoende leert men :)
was wel achter dat sommige baantjes en situaties vreselijk geestdodend en afstompend kunnen zijn. aangezien we geen robotjes zijn kan het heel goed dat ons lijf ons dit duidelijk wil maken als het allemaal te lang gaat duren.
Heb je al eens geprobeerd een tijdje 's middags niet te slapen? Dan ben je hopelijk 's avonds niet klaarwakker, waardoor je 's nachts beter slaapt (misschien slaap je ongemerkt te licht), op school niet zo moe bent en 's middags geen dutje nodig hebt.

Het is even afzien om je ritme zo te veranderen, maar probeer het eens een weekje uit. Ben je dan nog overdag zo moe, zou ik inderdaad even naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je huiswerk maak je dan in de avonduren. Je bent dan fit. Dat voordeel heb je nu. Maar ieder voordeel heb z'n nadeel. Het nadeel is dat je op school niet fit bent. Maar ieder nadeel heb z'n voordeel. Wat vind je het belangrijkst? Het beste is dat je op school en tijdens je huiswerkuren fit bent. Je zegt dat je 10 uur per etmaal slaapt, dus bijna de helft van de tijd. Misschien slaap je wel te veel en dat je je juist daarom niet fit voelt overdag. Misschien is 6 uur slaap in de nacht en 2 uur in de middag beter voor jou? Of 8 uur slaap in de nacht zonder 2 uur middagslaap.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ieder voordeel HEEFT zijn nadeel en somt u feiten op de de vraagsteller ook bekend zijn. haar vraag is wat te doen, het enige antwoord wat ik hieruit kan halen is het maken van huiswerk in de avond uren. de rest zijn wedervragen. ik neem aan we hierbij quitte staan met het muggenziften n.a.v. uw opmerking op mijn reactie op uw vraag 'Kan het roken van een pijp en sigaren minder kwaad dan het roken van een sigaret of shag?' als u het niet erg vind ga ik me vanaf nu weer bezig houden met het geven van informatie in de hoop iemand te kunnen helpen, dit vind ik namelijk een heel stuk prettiger.
corzijlstra
13 jaar geleden
Er zit wel degelijk een boodschap achter mijn verhaal. Het kan zijn, dat de vraagsteller juist door te veel slapen overdag niet helder genoeg is. Volgens mij heb ik dat vroeger ook wel gehad. Ik heb wel eens televisieprogramma's gezien over slecht en beter slapen. Er werd ook gesuggereerd, dat sommige mensen ten onrechte ervan uitgaan dat ze 8 uur slaap nodig hebben in een etmaal. Ze doen dan hun best om die 8 uur te slapen. Dat lukt dan niet. Dan kan je je inderdaad afvragen of je misschien met minder slaapuren toe kunt.
Die zin over het voordeel en het nadeel is een citaat van de bekende ex-voetballer Johan Cruijff. Ik heb daarom met opzet het woord "heeft" niet gebruikt.
Hoe oud ben je, jonge mensen hebben meer slaap nodig dan oudere mensen namelijk? Acht uur slaap is voor een volwassenen en als je in de groei bent heb je ook meer slaap nodig! Dus op tijd naar bed en probeer niet meer s'middags te slapen, maar even te rusten met een muziekje zodat je wel even ontspant. Tien uur slapen is goed, maar dan achter elkaar! Als je twee uur s'middags slaapt, lig je s'avonds twee uur wakker! Als je het echt niet vertrouwd kan het iets lichamelijks zijn, ga hiervoor naar de huisarts...met een simpel bloedtestje is een hoop te zien! (vitamine tekort, schildklierproblemen, pfeiffer of bloedarmoede)