Wanneer zullen ze scholen en universiteiten sluiten vanwege de griep?

ik hoor daar wel dingen over, maar wanneer zal dat gebeuren? vooral omdat mensen in die leeftijdsgroep (van universiteiten dan) o.a. risicogroep zijn. en ook omdat die veel met het ov reizen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoe de Mexicaanse griep gaat uitpakken, blijft koffiedik kijken. Maar er zijn in het verleden meerdere malen griepepidemieën geweest die grote delen van de bevolking in bed heeft weten te krijgen. Soms werd dan een klas naar huis gestuurd, maar omdat een griep meestal zowel leerlingen als leerkrachten treft, werd er meestal voor gekozen om klassen bij elkaar te voegen om zo de school open te kunnen houden. Ook omdat het voor ouders van werkende kinderen niet prettig is dat hun kinderen hele dagen thuis zijn zonder toezicht. Omdat een griep, als de Mexicaanse griep, een nieuw soort griep is, heeft men geen idee hoe deze griep gaat uitpakken. Bedrijven, en ook scholen, maken een noodscenario voor het geval dat het griepvirus zo besmettelijk is dat het voor de volksgezondheid beter is dat mensen zo min mogelijk met elkaar in contact komen. Er is een werkgroep van ambtenaren van de ministeries van Volksgezondheid, Binnenlandse Zaken en Onderwijs samengesteld. Zij bereiden Nederland voor op een mogelijke uitbraak van het griepvirus. Wanneer en of scholen gesloten gaan worden kan ik uiteraard niet vertellen. Ik hoop van harte dat het helemaal niet nodig zal zijn. Maar dat dit zal gebeuren als men dit in het belang acht van de volksgezondheid, is iets waar zeker rekening mee gehouden moet worden.

Waar hoor je "hier dingen over"? Ik kan me totaal niet voorstellen dat het ooit zo ver gaat komen. Zoals al diverse malen op deze site is vermeld (maar ook op vele andere sites) is de Mexicaanse griep enkel een gewone griep, alleen eentje die zich snel verspreidt. Als men er snel bij is, dan kan er weinig gebeuren. Dat de media erop duiken, zoals vandaag maar weer blijkt met "het eerste dodelijke slachtoffer", is soms zeer misleidend. De jongen waar hier over wordt gepraat was al ernstig (!) ziek. Dan kan een griep inderdaad fataal zijn. Laat je dus niet te bang maken door de media, want die zijn er vaak enkel en alleen bij gebaat om veel oproer te zorgen. Dan lezen wij weer meer en meer en daar is de media bij gebaat.

Wanneer er zoveel mensen ziek zijn of althans zich ziek gemeld hebben (want reken maar dat er heel wat opportunisten bij zullen zitten straks als het seizoen echt begonnen is) dat het bedrijf / de school niet meer kan draaien wegens onderbezetting. Eerlijk gezegd zie ik dat nog zo'n vaart niet lopen, maar je weet maar nooit. Studenten vormen trouwens geen risicogroep voor de Mexicaanse griep hoor ; net als bij alle griepen zijn dat voornamelijk mensen met een zeer zwakke gezondheid, hele kleine kinderen, hoogbejaarden en chronisch zieken. Die maken in de regel overigens geen erg groot deel uit van de beroepsbevolking.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100