Wanneer zullen ze scholen en universiteiten sluiten vanwege de griep?

ik hoor daar wel dingen over, maar wanneer zal dat gebeuren? vooral omdat mensen in die leeftijdsgroep (van universiteiten dan) o.a. risicogroep zijn. en ook omdat die veel met het ov reizen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoe de Mexicaanse griep gaat uitpakken, blijft koffiedik kijken. Maar er zijn in het verleden meerdere malen griepepidemieën geweest die grote delen van de bevolking in bed heeft weten te krijgen. Soms werd dan een klas naar huis gestuurd, maar omdat een griep meestal zowel leerlingen als leerkrachten treft, werd er meestal voor gekozen om klassen bij elkaar te voegen om zo de school open te kunnen houden. Ook omdat het voor ouders van werkende kinderen niet prettig is dat hun kinderen hele dagen thuis zijn zonder toezicht.

Omdat een griep, als de Mexicaanse griep, een nieuw soort griep is, heeft men geen idee hoe deze griep gaat uitpakken. Bedrijven, en ook scholen, maken een noodscenario voor het geval dat het griepvirus zo besmettelijk is dat het voor de volksgezondheid beter is dat mensen zo min mogelijk met elkaar in contact komen. Er is een werkgroep
van ambtenaren van de ministeries van Volksgezondheid, Binnenlandse Zaken en Onderwijs samengesteld. Zij bereiden Nederland voor op een mogelijke uitbraak van het griepvirus.

Wanneer en of scholen gesloten gaan worden kan ik uiteraard niet vertellen. Ik hoop van harte dat het helemaal niet nodig zal zijn. Maar dat dit zal gebeuren als men dit in het belang acht van de volksgezondheid, is iets waar zeker rekening mee gehouden moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor jouw uitleg een +1

Andere antwoorden (2)

Waar hoor je "hier dingen over"? Ik kan me totaal niet voorstellen dat het ooit zo ver gaat komen. Zoals al diverse malen op deze site is vermeld (maar ook op vele andere sites) is de Mexicaanse griep enkel een gewone griep, alleen eentje die zich snel verspreidt.

Als men er snel bij is, dan kan er weinig gebeuren. Dat de media erop duiken, zoals vandaag maar weer blijkt met "het eerste dodelijke slachtoffer", is soms zeer misleidend. De jongen waar hier over wordt gepraat was al ernstig (!) ziek. Dan kan een griep inderdaad fataal zijn.

Laat je dus niet te bang maken door de media, want die zijn er vaak enkel en alleen bij gebaat om veel oproer te zorgen. Dan lezen wij weer meer en meer en daar is de media bij gebaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik durf daar zelf weinig over te zeggen, ik ben geen arts. Ik zou daarin gewoon op de huisarts vertrouwen, zij zijn de specialisten en weten of jij wel/niet meer kans loopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je loopt bij deze griep net zo veel risico als bij eender welke andere griep, alleen is de kans dat je deze krijgt iets groter. Je huisarts kan je alles over de risico's in jouw specifieke situatie vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens. Oproer voor niets. Bij ernstige fatale ziektes kun je al overlijden bij een simpele verkoudheid. Met alle respect maar ik denk eerder dat die jongen is overleden aan zijn ernstige ziekte ( al weet ik niet welke. ) de griep kan het dan hoogstens hebben versnelt. Als iemand kanker heeft en verkouden wordt en een dag later overlijdt, wordt er dan ook de diagnose gesteld: Overleden aan verkoudheid" ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Biertje, maar dat ze er wel degelijk rekening mee houden dat dit kan gebeuren is, een feit. Het is wel gebaseerd op angst voor het onbekenden, maar zowel in de gezondheidszorg als in het onderwijs wordt al heel wat afvergaderd.
Zie ook link:
http://www.elsevier.nl/web/10242367/Nieuws/Nederland/Scholen-mogelijk-gesloten-bij-griepuitbraak.htm?rss=true
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ruth: dat kan een teken zijn van voorbereiding, maar kan ook een teken zijn dat ook daar de drukte om niets is begonnen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed dat men het erover heeft, maar wel graag in een realistische context. Dus niet om iedereen onnodig (!) bang te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik met je eens, maar als de overheid nalaat om voorzorgsmaatregelen te nemen, kan dat, als er daadwerkelijk iets gebeurt, wel als nalatigheid verweten worden. Paniek is niet nodig; een plan wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens.
Wanneer er zoveel mensen ziek zijn of althans zich ziek gemeld hebben (want reken maar dat er heel wat opportunisten bij zullen zitten straks als het seizoen echt begonnen is) dat het bedrijf / de school niet meer kan draaien wegens onderbezetting. Eerlijk gezegd zie ik dat nog zo'n vaart niet lopen, maar je weet maar nooit.
Studenten vormen trouwens geen risicogroep voor de Mexicaanse griep hoor ; net als bij alle griepen zijn dat voornamelijk mensen met een zeer zwakke gezondheid, hele kleine kinderen, hoogbejaarden en chronisch zieken. Die maken in de regel overigens geen erg groot deel uit van de beroepsbevolking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bejaarden niet. Mensen die voor 1957 zijn geboren zijn (over het algemeen) immuun voor dit virus. Dit is waarschijnlijk omdat er een 'vergelijkbaar' griepvirus is geweest in die tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doelde hier niet zozeer op de risicogroep van de mexicaanse griep, maar griep in het algemeen. Je hebt inderdaad gelijk; dat had ik ook gelezen.