Hoe maak je je zintuig stekker?

Ik bedoel bv je gehoor of gevoel ( Tast) Hoe maak je dat stekker? Of kan dit niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

voor zover ik weet kan dit niet. je gehoor neemt, naarmate je ouder wordt, af en dat valt niet bij te werken, behalve met een gehoorapparaat. bij de een is het ene zintuig beter dan bij de ander en daar kan je verder niets aan trainen ofzo.

Dat is onmogelijk, je zintuigen kan je niet versterken. Je kan ze enkel prikkelen met geuren, kleuren en smaken.

Je zintuigen kun je niets sterker maken, maar je kunt wel je vermogen om waar te nemen beter ontwikkelen. Dat zit niet in je zintuig maar in je hersenen; je hersenen kun je wel trainen om beter waar te nemen. Een blinde hoort en voelt meestal veel meer dan wij, maar de prikkels van tast of gehoor zijn niet sterker, ze zijn alleen meer alert, meer gespitst op wat ze waarnemen op die manier dan wij.

Ik denk dat je je zintuigen 'scherper' kunt maken door andere uit te schakelen bijvoorbeeld door je ogen te sluiten ga je beter luisteren, maar of dat blijvend is nadat je je ogen weer opent weet ik niet.

Je wilt graag weten hoe je je zintuiglijke waarnemingen kan verbeteren. Dat kan trouwens inderdaad prima door trainen. Zintuigen dienen we te ontwikkelen, daarmee bedoel ik dat we de registratie van de zintuigprikkels beter leren beoordelen. We doen dat trouwens voor al onze zintuigen. Een kind "leert" zien. Het leert door veelvuldig betekenisvolle beelden voorgeschoteld te krijgen dat voorwerpen contouren hebben, dat er kleuronderscheiden zijn, dat er dieptebeeld is enzoverder. Iemand die van bij de geboorte blind is en op latere leeftijd door een operatie zou kunnen zien, heeft het bijzonder moeilijk om dit zintuig te gebruiken. De prikkels komen wel aan in de hersens, maar hij heeft nooit geleerd ze te interpreteren. Wil je je zintuigen dus "aanscherpen", dan moet je zinvolle betekenis geven aan de prikkels die je binnenkrijgt. Je ogen kunnen beter worden in het onderscheiden van kleurverschillen als deze verschillen een naam krijgen (er zijn bv. tientallen schakeringen geel, maar je ogen worden beter in het onderscheid als je jezelf aanleert dat er citroengeel - okergeel - .... enzoverder is. (http://ralkleuren.com/ral-kleuren-categorie.php?catname=Geeltinten&catid=1) Hier enkele voorbeelden van mensen die hun zintuigen aanscherpen: 1) Dieptezicht: leren inschatten van dieptezicht bij bv. basketballers Kleurenzicht: designers 2) Gevoel: aanleren van brailleschrift bij blinden, aanleren van palpatie bij artsen 3) Geur: wijnproevers, koffie-keurders 4) Smaak: eveneens wijnproevers en koffie-keurders (smaak en geur zijn sterk verweven) 5) Gehoor: muzikanten Kortom, als je een zintuig wilt "versterken" is het kwestie van te trainen in het herkennen van de signalen die je binnen krijgt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100