Hoe maak je je zintuig stekker?

Ik bedoel bv je gehoor of gevoel ( Tast) Hoe maak je dat stekker? Of kan dit niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
itsme
12 jaar geleden
stekker doe je in het stopcontact. ik denk dat je 'sterker' wil zeggen, en 'beter' bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja xd

Antwoorden (5)

voor zover ik weet kan dit niet.
je gehoor neemt, naarmate je ouder wordt, af en dat valt niet bij te werken, behalve met een gehoorapparaat.
bij de een is het ene zintuig beter dan bij de ander en daar kan je verder niets aan trainen ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij wel hoor. Want als je blind wordt, wordt je gehoor meestal beter bijvoorbeeld. Omdat het op die manier dus beter wordt neem ik aan dat je het dus ook wel kunt trainen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, er kan best wel wat getraind worden aan bepaalde zintuigen hoor. Je zicht bijvoorbeeld. Mijn dochter heeft een bril, omdat haar linkeroog wat minder is. Maar door goed afplakken en het dragen van een bril, wordt het oog dusdanig gestimuleerd dat de verwachting is dat ze over een paar jaar zonder kan. Haar zicht is dan dus verbeterd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja daar hebben jullie gelijk in.
maar als je, als persoon die verder goede zintuigen heeft, maar ze wat beter wilt hebben, je zintuigen wilt trainen, lijkt mij het sterk dat je ze merkbaar kunt verbeteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk wel dat je verbetering kunt krijgen door je beter op je gehoor/zicht/gevoel te leren concentreren. Maar of je dan je zintuig verbetert hebt, hangt af van de definitie die je hanteert.
Dat is onmogelijk, je zintuigen kan je niet versterken.
Je kan ze enkel prikkelen met geuren, kleuren en smaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zintuigen kun je niets sterker maken, maar je kunt wel je vermogen om waar te nemen beter ontwikkelen. Dat zit niet in je zintuig maar in je hersenen; je hersenen kun je wel trainen om beter waar te nemen.
Een blinde hoort en voelt meestal veel meer dan wij, maar de prikkels van tast of gehoor zijn niet sterker, ze zijn alleen meer alert, meer gespitst op wat ze waarnemen op die manier dan wij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je je zintuigen 'scherper' kunt maken door andere uit te schakelen bijvoorbeeld door je ogen te sluiten ga je beter luisteren, maar of dat blijvend is nadat je je ogen weer opent weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wilt graag weten hoe je je zintuiglijke waarnemingen kan verbeteren. Dat kan trouwens inderdaad prima door trainen.

Zintuigen dienen we te ontwikkelen, daarmee bedoel ik dat we de registratie van de zintuigprikkels beter leren beoordelen. We doen dat trouwens voor al onze zintuigen.

Een kind "leert" zien. Het leert door veelvuldig betekenisvolle beelden voorgeschoteld te krijgen dat voorwerpen contouren hebben, dat er kleuronderscheiden zijn, dat er dieptebeeld is enzoverder.
Iemand die van bij de geboorte blind is en op latere leeftijd door een operatie zou kunnen zien, heeft het bijzonder moeilijk om dit zintuig te gebruiken. De prikkels komen wel aan in de hersens, maar hij heeft nooit geleerd ze te interpreteren.

Wil je je zintuigen dus "aanscherpen", dan moet je zinvolle betekenis geven aan de prikkels die je binnenkrijgt.
Je ogen kunnen beter worden in het onderscheiden van kleurverschillen als deze verschillen een naam krijgen (er zijn bv. tientallen schakeringen geel, maar je ogen worden beter in het onderscheid als je jezelf aanleert dat er citroengeel - okergeel - .... enzoverder is. (http://ralkleuren.com/ral-kleuren-categorie.php?catname=Geeltinten&catid=1)

Hier enkele voorbeelden van mensen die hun zintuigen aanscherpen:

1)
Dieptezicht: leren inschatten van dieptezicht bij bv. basketballers
Kleurenzicht: designers

2)
Gevoel: aanleren van brailleschrift bij blinden, aanleren van palpatie bij artsen

3)
Geur: wijnproevers, koffie-keurders

4)
Smaak: eveneens wijnproevers en koffie-keurders (smaak en geur zijn sterk verweven)

5)
Gehoor: muzikanten

Kortom, als je een zintuig wilt "versterken" is het kwestie van te trainen in het herkennen van de signalen die je binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar heb je dan werkelijk het zintuig, het vermogen verbetert, of alleen het vermogen tot onderscheiden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval komt het ongeveer op hetzelfde neer: je zintuig wordt "scherper", "beter" maar het merendeel van die verbetering gebeurt in de hersens. Zoals je bij spiertraining meer spiercellen krijgt, krijg je bij zintuigverbetering een groter hersengebied dat het zintuig kan gebruiken.
Maar het is wel zo dat aan het zintuig zelf limieten zijn, je kan niet meer licht opvangen dan je oog aankan (je kan bv. geen infrarood "zien"), niet meer voelen dan je tastreceptoren opvangen, enzoverder. Wel is het zo dat we VEEEEEL meer opvangen met onze zintuigen dan we opmerken of registreren. En het is daar dat verbetering, verscherping, training mogelijk is. En dan zal je merken dat het gebruik van je zintuigen vele malen beter kan worden dan voorheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is precies waar ik op doelde :) Het zintuig zelf, het orgaan, is dus niet te trainen. Maar dat hangt er natuurlijk vanaf hoe je de definitie legt, of die stopt bij het orgaan, of dat die ook het bijbehorende hersendeel omvat.