Wat zijn goede tips voor het bestrijden van een migraine?

Pittenzak en pillen falen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (12)

Een bezoek aan de huisarts misschien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit wat je toegevoegd hebt (pittenzak en pillen...) maak ik op, dat je dénkt dat je migraine hebt, maar dat er nog geen dokter die diagnose bij je gesteld heeft.
Dat zou ik éérst maar eens gaan doen, want niet elke hoofdpijn is migraine. Vóór je naar je dokter toegaat, kan je al wel een lijstje maken met wanneer je die migraine-achtige hoofdpijn hebt : alleen in het weekend? aan één kant van je hoofd? na het eten van bijv. camembert? ruik je voordien dingen anders, is je gezichtsvermogen beïnvloed?
Antwoorden op deze vragen kunnen een dokter helpen bij het vaststellen of je überhaupt migraine hebt, of een ander soort hoofdpijn.
Sukses!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst zou ik een arts hiervoor raadplegen.

Ook kun je preventief het een en ander doen:
Het is heel belangrijk dat je spanningen tracht te voorkomen, een regelmatig levensritme aanneemt en ontspanningsoefeningen doet (bijv. yoga).
Bepaalde produkten zoals oude, harde kaas, chocolade, kip, worst, bier en wijn (rode wijn of zoete witte wijn) kunnen migraine veroorzaken. Dus deze jun je beter vermijden.

Verder letten:
op voldoende slaap
voldoende drinken
voldoende beweging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter voorkoming van migraine: drink veel water, drink geen alcohol, ga op tijd naar bed en zorg voor zo weinig mogelijk stress.

Als je eenmaal migraine hebt, neem dan een aspirine, ga je bed in en zorg dat je niet gestoord wordt. Bij mij gaat de migraine meestal na een uurtje of 4 over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat je allemaal gedaan vwb de pillen enz.
Want als je echt migraine hebt zullen de meeste pillen absoluut niet helpen.
Bij een zware migraine-aanval is het enige wat echt helpt op bed gaan liggen met de gordijnen dicht, geen geluid, een teiltje naast je als je moet overgeven, eventueel een koud washandje of een verkoelend masker op je gezicht. Maar voor sommige werkt dit ook weer absoluut niet.
Er zijn diverse migraine medicijnen, sommige helpen, anderen niet, dat blijkt voor iedereen heel anders te zijn. Sommige medicatie heeft vervelende bijwerkingen. Soms is het middel echt erger dan de kwaal.
Belangrijk is dat je vooral probeert rustig te leven, zonder al teveel stress.
Belangrijk is met je huisarts te overleggen, die kan je eventueel doorverwijzen naar de neuroloog.
Want voordat je zeker weet of je echt migraine hebt is het belangrijk andere zaken uit te sluiten.
Ik heb zelf migraine vanaf mijn twaalfde jaar en ook mijn dochter heeft het weer, beiden waren wij klachtenvrij toen we in verwachting waren!
Maar ja, zwanger worden om migraine-vrij te zijn is geen oplossing, dus veel succes met het zoeken naar andere oplossingen. En beterschap!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat helpt durf ik niet te zeggen, behalve in een donkere kamer op bed gaan liggen, maar voorkomen kan je het door bepaalde voeding niet meer te nemen of veel minder, zoals kaas , noten en mosselen..
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorzaak van migraine achterhalen en deze oplossen. Slechts dan ben je ervan af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al heel veel goede tips bij de bovenstaande antwoorden. Dus inderdaad, qua alternatieve oplossingen als op je voeding letten en vodoende rust nemen ben je al helemaal op de hoogte. Verder denk ik dat het bespreekbaar maken van je klacht op je werk (mocht je een baan hebben), ook al heel veel schelen. Er is namelijk heel vaak onbegrip voor mensen met hoofdpijnklachten. Op het moment, dat de werkdruk erg hoog is of als er slechte werkopstandigheden zijn (onvoldoende ventilatie, slechte verlichting e.d), zit iemand met migraineklachten vaak op z'n vrije momenten (zoals in het weekend) met hoofdpijn thuis. Het kan een misschien een steentje bijdragen aan de klachten.

N.b er zijn in Nederland verschillende hoofdpijncentra, misschien is het verstandig om daar mee in contact te treden, zij zijn immers specialist op dit gebied!

Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb voor migraine zetpillen voorgeschreven gehad (omdat ik dus ontzettend misselijk erbij was). Naproxen, werkt wel goed als je je rustig houd. (maar dat doe je vanzelf met migraine). koud washandje op je hoofd leggen, en waneer de mogelijkheid er is....heel veel slapen! wat slaapt dat lijd niks zullen we maar zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb jaren last gehad van migraine, daar kreeg ik speciale medicijnen voor, van de huisarts.
Bij mij duurde de hoofdpijn meestal drie dagen, zat aan een kant en was misselijk in het hoofd en had last van het licht.
Ik kwam er achter dat ik migraine kreeg als ik bv een ontzettend drukke dag had gehad, moe was en dan toch nog door ging, of tijden van veel stress had.
Ik ging dan als het ware over mijn grenzen.
Op dit moment , nu dat ik weet wat de oorzaak is, èn daar na handel, heb ik er geen of nauwelijks nog last van (gelukkig).
Een flinke hoofdpijn wil niet zeggen dat je dan ook migraine hebt.
Ga vooral naar je huisarts hiermee, die kan je dan ook aangepaste medicijnen geven.
Succes er mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook al jaren last van migraine, en ook mijn ervaring is dat eigenlijk niets helpt.

Wat je naar mijn mening het beste kunt doen, is accepteren dat je het hebt in plaats van het te bestrijden. Door het te bestrijden krijg je enkel meer stress, wat meer migraine op kan leveren.
Zorg dat ze er op je school/werk van af weten. Ga naar de huisarts om het zwart op wit te laten zetten, zodat je het altijd aan iedereen kan laten zien die het niet gelooft (wat ook problemen op school/werk kan opleveren). Ook kan je bij de dokter geschikte medicijnen krijgen.

Als je het hebt en school/werk/vrienden weten er vanaf, is het dus ook belangrijk dat je zorgeloos direct naar huis terug kan gaan en je bed in kan duiken.
Zorg dat je een rustige, vertrouwde en verduisterde kamer hebt waar je je met migraine terug kan trekken totdat het voorbij is.

Migraine is erkent als chronische ziekte en meestal kom je er je leven lang niet meer vanaf. Je zult moeten leven met het feit dat je meer op je levenswijze zult moeten letten dan andere mensen, met name op voldoende eten en drinken op regelmatige tijden, voldoende beweging, regelmatige slaaptijden en weinig stress.

Uiteraard is het nooit te voorkomen dat je ooit een keer niet op alles kunt letten en hierdoor migraine krijgt, maar juist daarvoor is het weer belangrijk dat je medicijnen hebt en je omgeving er vanaf weet.
Zorg hierbij ook dat iedereen weet wat het inhoudt, omdat hier dikwijls ook nog misverstanden over bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boven op alle nuttige tips die hier gegeven zijn, kan ik alleen dit toevoegen: Na het beginnen met slikken van visolie capsules, en dan wel "omega 3" ( zie bron) is mijn migraine tot een minimum gereduceert. Hetzelfde geldt voor mijn dochter en zus, die allebei heel veel ellende van hebben gehad. Het is het proberen waard. Sterkte.