Werkt deze tandarts wel hygiënisch?

Vanmiddag ging ik met man en oudste zoon mee naar de tandarts voor hun halfjaarlijkse controle. Tot mijn verbazing voerde de tandarts beide controle uit zonder handschoenen te verwisselen of ontsmetten. Ook het 'stokje' en 'stokje met spiegeltje' wat in de mond gaat werden niet vervangen of ontsmet. Ik reageerde daarop maar de tandarts zei dat hij gewoon volgens de protocollen werkte. Wie weet wat er in het protocol staat en of dit normaal is. Ik vind het echt heel raar en vies.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.5K

Het beste antwoord

ja daar heb je gelijk in.. hij hoort bij iedere patient de materialen te verwisselen... ik zou er wel een melding van gaan maken
deze man werkt niet steriel...

Toegevoegd na 4 minuten:
kijk even op deze site, je kan hier eventueel een klacht indienen

http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/overdetuchtcolleges/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Dit is natuurlijk niet hygiënisch!

Volgens de protocollen dient de tandarts bij elke patient nieuwe handschoenen te gebruiken. Ook de controlehaak moet schoongemaakt worden, voordat hij opnieuw gebruikt wordt. Juist de controlehaak kan erg makkelijk in contact komen met bloed. Het spreekt dus voor zich dat deze haak dan niet bij twee patienten achter elkaar gebruikt mag worden.

Slap excuus van de tandarts trouwens. Hij hoopt er op dat u niet bekend bent met de protocollen en schermt er daarom mee.

Persoonlijk zou ik een andere tandarts gaan zoeken.
13 jaar geleden
Dit is niet goed! Ik zou een klacht indienen, want als deze man zo doorgaat, kan het eens heel erg mis gaan.
Was er trouwens geen assistente op dat moment? Zei zorgen voor dat soort dingen. (Niet dat ze verantwoordelijk zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ precies mijn idee ook ... aanklagen die man, voor iemand er iets oploopt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm, Echt een klacht indienen. De assistente houdt hem dus ook een hand boven zijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm... hier zit een vreemd geurtje aan.
Sonde, spiegeltje en handschoenen dienen vervangen te worden bij een nieuwe patiënt. Kijk, jij hoeft aan je tandarts niet te vermelden dat je met hepatitis of HIV besmet bent maar die tandarts moet er iedere keer wel rekening mee houden dat dit het geval kan zijn. Je kunt het immers mogelijk van jezelf niet weten.

Ik ken mensen met een geadopteerd kind dat later bleek HIV te hebben. Met inachtneming van een paar leefregels valt daar gelukkig goed mee om te gaan, zeker omdat HIV niet zo heel besmettelijk is. Maar het zal je toch niet gebeuren dat zo'n ziekte via de tandarts van je ene naar je andere kind overgaat? Nergens voor nodig als ook die tandarts een paar minimale hygiëneregels hanteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog een keer het zelfde
het is volstrekt onhygienisch hoe deze man werkt hij dient de instrumenten trouwens te desinfecteren en niet te ontsmetten
hij zal vermoedelijk gedacht hebben het zijn kinderen en broers dus kan het wel
volslagen waanzin
jammer dat je nu te laat bent prober ervoor te zorgen dat hij het bij een ander niet meer kan doen

Toegevoegd na 1 minuut:
oeps verkeerd gelezen
een gezin ipv broers