Hoe verloopt de behandeling van een brug?

Ik wil voornamelijk weten of je een paar dagen (of weken) met een enorm gat in je mond moet rondlopen, of dat je een tijdelijke oplossing krijgt om het gat te dichten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
1.8K

Het beste antwoord

Als je een brug krijgt, worden de tanden of kiezen waar de brug aan verankerd wordt, eerst bijgeslepen en gereedgemaakt om de brug op te plaatsen. Vaak gebeurt dat onder verdoving. Vervolgens wordt er een afdruk gemaakt van de geslepen tanden of kiezen en het gat. Dat gebeurt met een rubberachtige substantie die in een afdruklepel zit. Daarna wordt met een laagje was een afdruk van de tegenovergelegen kaak gemaakt.

Beide afdrukken worden door de tandarts naar een tandtechnicus gestuurd, die de afdrukken gebruikt om een passende brug te maken. Totdat de definitieve brug klaar is, wordt er een tijdelijke brug geplaatst van kunststof. Het kan een paar weken duren voordat de definitieve brug klaar is. De brug wordt eerst gepast en daarna vastgemaakt met een speciaal soort cement. Een uitvoerige uitleg vind je in de bijlage.
Pieter2011
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het zou kunnen dat het veranderd is in de laatste jaren. Maar toen ik ongeveer 6 jaar terug een brug moest, heb ik wel degelijk een paar weken met een gat gelopen. Na het trekken van de betreffende kies sowieso om het ontstane gat en wond te laten helen.
En bij mij paste de 1e brug ook niet direct en moest nog een keer terug gestuurd worden. Dus weer wachten met een gat. Maar het zal misschien ook per tandarts verschillen.
Pieter2011
7 jaar geleden
Hoi Manonnetje! Ik denk dat je toch wel dikke pech hebt gehad, want normaal is er helemaal geen sprake van een wond: de tand of kies wordt af- en bijgeslepen, en verder niks. Misschien staan jouw tanden en kiezen zó dicht op elkaar dat tijdens het slijpen het tandvlees werd beschadigd? Of kwam-ie op een moeilijk bereikbare plek? En wat het aantal behandelingen betreft: het is niet normaal dat die brug niet meteen paste. Er zijn tegenwoordig zelfs tandartsen die zo'n brug zelf maken (met een soort 3D printer) en hem dezelfde dag plaatsen:
http://www.tandartspraktijkvanderlee.nl/behandelingen/kroon/cerec-kroon Ook op de tandartsenwebsite wordt aangegeven dat je normaal altijd een noodbrug krijgt:
https://www.tandarts.nl/mondzorg/behandelingen/bruggen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo Peter. Meestal komt een brug ipv een kies. Een brug bedekt de plaats van 3 kiezen en een implantaat alleen die ene plaats die getrokken is. Dus er is al een gat van de getrokken kies. De ena achterste kies onder moest bij mij getrokken en dan heb je een gat wat moet helen eerst. En bij een brug slijpen ze de 2 kiezen die nog gezond zijn af zodat daar de brug overheen past. De kiezen direct naast het gat van de getrokken kies.
Lastig uit te leggen zonder plaatjes.
Als je al je kiezen nog hebt en er niks getrokken hoeft of is, krijg je ook geen brug.
Pieter2011
7 jaar geleden
Oh, ik snap wat je bedoelt. Maar meestal wordt er pas begonnen met het maken van een brug nadat de wond van de te vervangen kies goed is geheeld. Je zegt dat die brug bij jou bijna achter in je mond zit. Misschien speelt dat ook mee bij het besluit om geen noodbrug te plaatsen: het is een nauwelijks zichtbare plek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen. Ik bedoelde idd het gat en wond wat onstaat na het trekken van de kies.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijke informatie. Hoe zit het met de stevigheid van een brug? Bij mij gaat het om een voortand die ontbreekt, dus er zal veel mee gebeten worden. Kan ik zonder zorgen een appel eten?
Pieter2011
7 jaar geleden
Een voortand? Nou, in dat geval krijg je zeker een noodbrug! Mij lijkt dat kiezen (veel) zwaarder worden belast dan voortanden, dus zo'n brug moet m.i. toch echt jarenlang probleemloos meegaan. Hij kan een keer losschieten, maar dan kan de tandarts hem zó weer vastzetten.
Met die noodbrug moet je wel voorzichtig zijn! Wat je daarmee wel of niet kunt eten, moet je even aan de tandarts vragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn brug zit perfect en heel stevig. Het is eerst even wennen omdat je niets 'voelt' bij de neptand maar het went erg gauw hoor.