Hoe krijg je het voor elkaar altijd jezelf te blijven?

Toegevoegd na 2 uur:
Om verwarring te voorkomen: ik bedoel dus dat ik me afvraag hoe je zo sterk kunt worden dat je eigen grenzen eigenlijk nooit verlegd hoeven te worden..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me dat dat vanzelf gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan me niet voorstellen dat dat mensen ook daadwerkelijk lukt...volgens mij kan (bijna) niemand ALTIJD zichzelf blijven. je past je meestal toch wel in meer of mindere mate aan aan je omgeving.

Het beste antwoord

jezelf blijven heeft niets te maken met je grenzen verleggen.als je je grenzen nooit verlegt kom je noooit voorbij het punt dat je moeder je luier verschoont dit wil niet zeggen dat je niet jezelf kunt blijven.
maar vermoedelijk bedoel je dat je niet iets doet wat je eigenlijk niet van plan bent en onder druk van andere het toch doet.
Dat is eigenlijk simpel als je dat ten alle tijden wil vermijden moet je je afsluiten van je omgeving geen contacten maken met anderen en als een kluizanaar gaan leven. (nou ja leven )
Het is heel normaal om dingen te doen die je je voorgenomen had niet te doen ,dat heet menselijk zijn, dat is dan ook een leerproces wat je je hele verdere leven zal houden en zolang je weet dat je dingen moet laten die slecht voor jou en voor je omgeving zijn is er niets aan de hand, als degene die je onder druk zetten dit doen om je iets te laten doen wat illegaal crimibeel of gewoon slecht voor je is moet je de contacten met die personen verbreken al lijken het je beste vrienden. Vrienden zullen je nooit aanzetten tot iets wat niet goed voor je is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat lukt niet...

Er zijn van tijd tot tijd omstandigheden die ervoor zorgen dat je jezelf beheerzing in meer, of mindere maten verliest. Ik ken een hoop mensen en ik ken er werkelijk geen een die nog nooit zijn/haar zelfbeheersing nooit is verloren. Iedereen heeft een zwak punt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar zelfbeheersing heeft volgens mij niets met 'jezelf blijven' te maken. Integendeel zou ik bijna willen stellen. Jezelf blijven, betekent voor mij, dat je trouw blijft aan jezelf. Dus als jij op een moment boos bent en daarom je zelfbeheersing verliest, in plaats van dat je je gevoel onderdrukt uit oogpunt van sociaal wenselijk gedrag, is dat juist trouw zijn aan je gevoel en ben je dus veel meer 'jezelf'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar je zelfbeheersing verliezen is niet hetzelfde als niet jezelf zijn.
als je je zelfbeheersing verliest kun je nog wel jezelf zijn, maar een andere emotie uiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1 om het een beetje goed te maken.. je snapt me wel..
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ter compensatie van de --tjes.
dat lukt nooit helemaal, maar het wordt steeds makkelijker naarmate je ouder wordt.
dit omdat je steeds steviger in je schoenen komt te staan, althans, zo werkt het bij mij.
Rieneke1
14 jaar geleden
Het lukt natuurlijk niet altijd, soms wil je anders overkomen bij iemand anders, maar het is natuurlijk ook moeilijk om de hele tijd niet jezelf zijn en dus de hele tijd toneel te spelen. Op een gegeven moment ben je dat toneelspelen zat en zul je steeds meer jezelf zijn, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt aan situatie`s, maar er zijn altijd wel mensen die je uitproberen en je zwakke punt zien terwijl je het zo goed mogelijk verbergt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat lukt niet! soms moet je je grenzen verleggen. Ik vraag me ook af of je dat ook moet willen. Ik heb kinderen en ben naar mijn mening redelijk consequent. Vandaag hadden we bezoek en kinderen hadden het hardstikke naar hun zin. Normaal mogen ze van mij niet op de bank springen, maar vanmiddag zijn we naar het circus geweest en zodra we thuis kwamen, hadden de kinderen een heel parcours gemaakt van kussens, stoelen en banken, waarop alle acts nogmaals de revu passeerden. Daarbij hoort ook uiteraard óók springen op de bank bij. Moet ik dan nee zeggen tegen hun spel? Dit is 'n simpel voorbeeld, maar ik ben van mening dat je soms best over je hart kunt strijken en je grenzen kunt verleggen of bij kunt stellen. Zonder dat je er later spijt van hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mezelf blijven is voor mij, bij je eigen gevoel/emotie blijven.
Voorbeeld: Als iemand tegenover je heel erg boos is, kun je die (boze) emotie overnemen, dan voel je die boosheid van de ander, die niet van jouw is.
Hierop zul jij dan òòk boos terug reageren, omdat je die boosheid hebt overgenomen.
Door te proberen die boosheid bij de ander te laten (het is ook van de ander) en innerlijk rustig te blijven, blijf je bij jezelf.
Op deze manier zul je de ander ook beter kunnen begrijpen omdat je niet meegaat in zijn/haar boosheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1