Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

kan je van teveel pijnstillers te slikken een bloedvergiftiging krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bloedvergiftiging nee, maar een "vergiftiging"van je nieren en lever zeker wel! Paracetamol kan al bij een geringe overschrijding van de normale maximale dagdosis zeer schadelijk zijn. Aspirine kan bloedingen geven. Kortom, wees met pijnstillers erg voorzichtig, ookal lijken ze onschudig en zijn ze bij de drogist gemakkelijk te koop.

De niet-steroïdale anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID) die op grote schaal worden voorgeschreven bij alle mogelijke pijnklachten en gewrichtsproblemen (reuma, artritis, spierpijnen…), leiden heel vaak tot ernstige maagproblemen. Volgens recent Amerikaans onderzoek (gepubliceerd in het New England Journal of Medicine 17 juni 99) zouden er in de USA elk jaar zelfs even veel mensen sterven aan maagproblemen ten gevolge van deze geneesmiddelen als aan Aids en vier keer meer dan aan baarmoederhalskanker. Het risico op nevenwerkingen is het grootst : -bij oudere mensen, -wanneer verschillende NSAID samen worden gebruikt of in hoge dosis -samen met steroïdale ontstekingsremmers (bv. cortisone) -bij mensen die reeds maagproblemen hebben gehad (bv. maagzweer) -in combinatie met alcohol en/of tabak.

Bronnen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseact...

En dan heb je het over welke pijnstillers? Paracetamol is opzich niet schadelijk bij overmatig gebruik. Echter, het kan wel verslavende werkingen hebben, al geldt dit voor de meeste pijnstillers/medicijnen. NSAIDS's (zoals Ibuprofen) kan dan weer wel maagbloedingen veroorzaken. Verder heb je nog morfine. Kan je zelf wel wat bij bedenken neem ik aan.. Overigens zeer hoog verslavingsrisico.

Nee. Bloedvergiftiging krijg je door een infectie. Teveel pijnstillers (meer of langduriger dan op de verpakking staat, of meer dan voorgeschreven door je arts) zijn wel erg slecht voor je lijf, zie de andere antwoorden. Als je dit voor jezelf vraagt, bijvoorbeeld omdat je (te)veel pijnstillers slikt, dan moet je naar je huisarts om uit te zoeken of er iets anders aan de pijn gedaan kan worden.

Zelfs in de aanbevolen doseringen kunnen pijnstillers schade veroorzaken aan lever, maag en andere organen. Bij overdosering is die kans vele malen groter. Maak niet de fout door te denken dat vrij verkrijgbare medicijnen onschuldiger zijn dan receptmedicijnen want het omgekeerde is meer dan eens waar. Ook paracetamol kan de lever ernstig en onomkeerbaar beschadigen. Bloedvergiftiging is een term die doorgaans gebruikt wordt voor een infectie die de bloedbaan bereikt; 'sepsis' is de medische term.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100