Bloedvergiftiging nee, maar een "vergiftiging"van je nieren en lever zeker wel! Paracetamol kan al bij een geringe overschrijding van de normale maximale dagdosis zeer schadelijk zijn. Aspirine kan bloedingen geven. Kortom, wees met pijnstillers erg voorzichtig, ookal lijken ze onschudig en zijn ze bij de drogist gemakkelijk te koop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!!

Andere antwoorden (4)

De niet-steroïdale anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID) die op grote schaal worden voorgeschreven bij alle mogelijke pijnklachten en gewrichtsproblemen (reuma, artritis, spierpijnen…), leiden heel vaak tot ernstige maagproblemen. Volgens recent Amerikaans onderzoek (gepubliceerd in het New England Journal of Medicine 17 juni 99) zouden er in de USA elk jaar zelfs even veel mensen sterven aan maagproblemen ten gevolge van deze geneesmiddelen als aan Aids en vier keer meer dan aan baarmoederhalskanker.

Het risico op nevenwerkingen is het grootst :

-bij oudere mensen,
-wanneer verschillende NSAID samen worden gebruikt of in hoge dosis
-samen met steroïdale ontstekingsremmers (bv. cortisone)
-bij mensen die reeds maagproblemen hebben gehad (bv. maagzweer)
-in combinatie met alcohol en/of tabak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan heb je het over welke pijnstillers?

Paracetamol is opzich niet schadelijk bij overmatig gebruik.
Echter, het kan wel verslavende werkingen hebben, al geldt dit voor de meeste pijnstillers/medicijnen.

NSAIDS's (zoals Ibuprofen) kan dan weer wel maagbloedingen veroorzaken.

Verder heb je nog morfine. Kan je zelf wel wat bij bedenken neem ik aan..
Overigens zeer hoog verslavingsrisico.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs in de aanbevolen doseringen kan paracetamol onomkeerbare leverschade geven. Paracetamol kan dus WEL schadelijk zijn en niet zo'n klein beetje ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat ook nergens dat dat niet kan. Is tegenover de rest van de pijnstillers wel veel meer te verwaarlozen.
We kunnen het ook gaan hebben over dat teveel water slecht voor je is, of zon. Maar dat doen we ook maar niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Twisty, maar dat is echt niet vergelijkbaar. Natuurlijk heft water ook een toxische dosis, zoals alles wat je kunt eten en drinken. Maar jij beweert dat paracetamol niet schadelijk is bij overmatig gebruik, terwijl er echt genoeg mensen elk jaar doodgaan aan een overdosis. En zoals Kees zegt, ook in de aanbevolen dosering kan het onherstelbare schade veroorzaken, zeker bij alcoholisten en ouderen. Daarnaast zeg je dat paracetamol wél verslavend kan zijn, en dat klopt ook niet. Als je het hebt over langdurig gebruik in echt hoge doseringen, is morfine waarschijnlijk een stuk veiliger dan paracetamol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals; nergens staat dat ik zeg dat paracetamol onschadelijk is. Goed lezen. O, dat klopt niet? En sinds wanneer dan wel niet. Tegenwoordig wordt er Codeïne toegevoegd aan paracetamol. Dit is de werkende stof van morfine.
Veel verslaving gevoeliger..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoelde je dan met de zin: "Paracetamol is opzich niet schadelijk bij overmatig gebruik" ?
En sinds wanneer dat niet klopt? Sinds je leverschade kunt oplopen van paracetamol. En dat is niet alleen bij "overmatig gebruik", dus ik vind het nogal gevaarlijk om te stellen dat het zelfs bij overmatig gebruik niet niet schadelijk zou zijn. Codeïne wordt verder niet standaard toegevoegd aan paracetamol. Er bestaat wel een vaste combinatie paracetamol/codeïne, maar deze is in Nederland niet zonder recept verkrijgbaar. Je doet het nu voorkomen alsof codeïne 'verborgen' zit in de paracetamol die je gewoon koopt bij de drogist of apotheek. Daarnaast is codeïne niet "de werkzame stof van morfine". Beide geneesmiddelen behoren tot dezelfde groep pijnstillers, de opiaten. Het is echter geenszins hetzelfde. Codeïne behoort tot de zwakwerkende opiaten, morfine tot de sterkwerkende. Morfine is grofweg vijf tot zeven keer sterker, en valt in zijn volle omvang onder de opiumwet, terwijl dat bij codeïne slechts gedeeltelijk is. Daarbij wordt codeïne vooral als hoestprikkeldemper voorgeschreven en vooral de laatste paar jaar nog maar heel beperkt als pijnstiller. Alle opiaten hebben een enigszins vergelijkbaar werkings- en bijwerkingenprofiel, maar dat wil nog niet zeggen dat het precies dezelfde stof is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies wat ik zeg, het woord 'op zich' is blijkbaar lastig?
Gevaarlijk kan het zeker zijn, dat weet ik ook. Mijn woorden hoeven niet verdraaid te worden. Standaard niet, maar vaak wel. En wel degelijk in paracetamol dat verkrijgbaar is zónder recept.
Mijn moeder is daarbij arts. Ik verzin geen informatie. Bij deze stop ik met discussiëren, aangezien de vraagsteller er toch geen baat bij heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter informatie, wat delen uit de tekst van het Farmacotherapeutisch Kompas over Paracetamol: "Na langdurig gebruik van hoge doses zijn nefropathieën (interstitiële nefritis, tubulaire necrose) waargenomen. Leverbeschadiging (leverfalen, acute hepatitis) kan al optreden na doses van 6 g (bij kinderen > 140 mg/kg lichaamsgewicht), hogere doses veroorzaken irreversibele levernecrose. Ook is leverbeschadiging gerapporteerd na chronisch gebruik van 3–4 g per dag. Acute gegeneraliseerde exanthemateuze pustulosis, toxische epidermale necrolyse en geneesmiddel geïnduceerde dermatose zijn in enkele gevallen gemeld." "Voorzichtigheid is geboden bij ernstige nierinsufficiëntie, gestoorde leverfunctie, chronisch alcoholgebruik, dehydratie en chronische ondervoeding. Langdurig of veelvuldig gebruik wordt ontraden." "Overdosering
Met name bij ouderen, kleine kinderen, bij leveraandoeningen, chronisch alcoholgebruik, chronische ondervoeding en bij gebruik van enzyminducerende middelen is er een risico op intoxicatie. Overdosering kan fataal zijn. Een dosis van 20–25 g wordt als dodelijk beschouwd.
Symptomen: anorexie, misselijkheid, braken, bleekheid en abdominale pijn treden gewoonlijk binnen 24 uur op. Bewusteloosheid treedt in het algemeen niet op. Leverbeschadiging (geelzucht, levernecrose) treedt op indien de paracetamoldosis de verwerkingscapaciteit overbelast. Een enkelvoudige toediening van 7,5 g of meer bij volwassenen of > 140–150 mg/kg lichaamsgewicht bij kinderen veroorzaakt hepatische cytolyse, die kan resulteren in hepatocellulaire insufficiëntie, metabole acidose en encefalopathie, welke kunnen leiden tot coma en dood. Gelijktijdig zijn verhoogde spiegels van levertransaminasen, lactaatdehydrogenase en bilirubine waargenomen in combinatie met verlaagde protrombinespiegels (12–48 uur na toediening). Klinische verschijnselen van leverbeschadiging zijn gewoonlijk zichtbaar na twee dagen en zijn maximaal na 4–6 dagen.
Therapie: Onmiddellijke ziekenhuisopname, maag spoelen gevolgd door geactiveerde kool en natriumsulfaat. Als antidotum N-acetylcysteïne i.v. of oraal toedienen (indien de gemeten paracetamolspiegel daartoe aanleiding geeft), bij voorkeur binnen 8–10 uur na inname van de overdosis; bij toediening van N-acetylcysteïne na 10 uur kan het effect afnemen en wordt de behandeling verlengd. Hemodialyse heeft een beperkt effect."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Twisty: moeilijk, hè, om gewoon toe te geven dat je fout zit? Omdat je persisteert denk ik dat je behoefte hebt aan iets meer duidelijkheid. Zowel Lies12 als ik beheersen voldoende Nederlands en hebben meer dan voldoende professionele medische kennis in huis om te kunnen en mogen constateren dat je dramatisch fout zit met je antwoord. DAAR heeft de vraagsteller niets aan. Ik neem zonder meer van je aan dat je moeder arts is maar het is overduidelijk dat jij dat niet bent. Dat je dit desondanks als argument hanteert doet alleen maar afbreuk aan je betoog. Weet je wat? Laat je moeder deze discussie eens lezen en dan ben ik reuze benieuwd wat ze ervan vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meen je dit nou..
Overdreven doen is, inderdaad, ook een vak. Verassing; ze heeft het al gelezen. En ze is het met me eens ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Twisty: "op zich" betekent toch zoveel als "in zichzelf"? Dan zeg je toch dat paracetamol, zélfs bij overmatig gebruik, "in zichzelf" niet schadelijk is? Dat is simpelweg niet juist. Paracetamol kan "in zichzelf" wel degelijk schadelijk zijn, en zéker bij overmatig gebruik. Aan een overdosis kun je simpelweg doodgaan. Dat is niet zeldzaam, en een leuke dood is het ook zeker niet. Tenminste, ik zou zelf de voorkeur geven aan een snellere dood, en niet dagenlang liggen wachten op de dood in de wetenschap dat m'n lever niet meer te redden is. Paracetamol met codeïne is écht receptplichtig. Google er gewoon maar eens op, als je me niet gelooft. Of vraag er eens om bij de apotheker, zonder recept. Wellicht ben je in de war met coffeïne, dat wél zonder recept verkrijgbaar is. Overigens adviseert de commissie voor farmaceutische hulp tégen het voorschrijven van paracetamol/codeïne als vaste dosering, dus dat het "vaak" gebruikt wordt lijkt mij overdreven. Zeker als je dat vergelijkt met de grote hoeveelheid doosjes met gewone paracetamol die elk jaar over de toonbank gaan. Vraag je moeder het maar eens. Nu moeten we de schadelijkheid van paracetamol niet overdrijven, want bij normaal gebruik is het natuurlijk wel één van de veiligste pijnstillers die we hebben. Bijwerkingen treden bij therapeutische doseringen, en zeker bij incidenteel gebruik, zelden op. Maar zeggen dat het "op zich niet schadelijk is bij overmatig gebruik", dát is gewoon niet juist. Ik vind het belangrijk om dat soort dingen te corrigeren: niet om jou te sarren, maar omdat het gewoon gevaarlijk kan zijn als dit soort informatie zonder enige correctie op het world wide web staat. Verder sluit ik me volledig aan bij Kees. Het is écht niet erg om een keer onjuiste informatie te geven of een verkeerd advies. Het zou je wél sieren als je je ongelijk toe zou kunnen geven, want uit je reacties blijkt gewoon dat je alleen beschikt over globale kennis op dit gebied. Dat geeft helemaal niets, maar het is jammer dat je dan wél heel stellig onjuiste informatie presenteert als feiten, en het blijkbaar ook nog nodig vindt om je verhaal te onderbouwen met de opmerking dat je moeder arts is. Zoals Kees al zegt: dat kan, maar dat betekent nog niet dat jij beschikt over dezelfde kennis van zaken als zij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Twisty: Of je liegt dat je barst oftewel ik hoop nooit of te nimmer als patiënt een beroep op je moeder te hoeven doen. Zie uitleg hierboven. @Lies12: Zoals je ziet gaat Twisty niet op argumenten in. Ze worden allemaal door de plee gespoeld door deze negentienjarige kleuter. Het is verspilde energie, waar hij zelf eigenlijk ook al achter was. Dat beetje introspectief vermogen moet ik hem nageven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk is het inmiddels..
Niemand zegt dat ik over dezelfde kennis van zaken beschik als mijn moeder, integendeel. Echter, zij is wel een zuivere bron van informatie. En toevallig mijn bron.
Technisch gezien corrigeren jullie nu een arts met een enorme kennis van zaken. En een lijstje ervaring waar je u tegen zegt. Daar komt menig gezin in een heel leven niet eens in de buurt van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Twisty: ik was net te laat om je laatste reactie mee te nemen. Het siert je dat je zoveel respect voor je moeder toont maar niettemin neem ik er geen woord van terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Technisch gezien, beste Twisty, corrigeren wij het kínd van een arts die de kennis die zij als professional ongetwijfeld bezit, onjuist interpreteert en doorgeeft. Als dat niet zo is, stel ik voor dat je je moeder vraagt om hier te reageren (en dan de héle discussie te lezen) zodat we inhoudelijk kunnen discussiëren. Heb je nu al gegoogled op bijvoorbeeld de receptplichtigheid van paracetamol/codeïne? Of denk je écht dat wij liegen en jij als enige de juiste feiten kent? Ik kan wat betrouwbare sites voor je citeren hoor, maar als je al niet ingaat op citaten uit het kompas (het boek dat je moeder en al haar collega's op hun bureau hebben liggen) dan betwijfel ik of dat echt zinvol is.
Nee. Bloedvergiftiging krijg je door een infectie.
Teveel pijnstillers (meer of langduriger dan op de verpakking staat, of meer dan voorgeschreven door je arts) zijn wel erg slecht voor je lijf, zie de andere antwoorden.
Als je dit voor jezelf vraagt, bijvoorbeeld omdat je (te)veel pijnstillers slikt, dan moet je naar je huisarts om uit te zoeken of er iets anders aan de pijn gedaan kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eindelijk een antwoord op de vraag, dat nog klopt ook +
Zelfs in de aanbevolen doseringen kunnen pijnstillers schade veroorzaken aan lever, maag en andere organen. Bij overdosering is die kans vele malen groter.

Maak niet de fout door te denken dat vrij verkrijgbare medicijnen onschuldiger zijn dan receptmedicijnen want het omgekeerde is meer dan eens waar. Ook paracetamol kan de lever ernstig en onomkeerbaar beschadigen. Bloedvergiftiging is een term die doorgaans gebruikt wordt voor een infectie die de bloedbaan bereikt; 'sepsis' is de medische term.