krijg men gewenning van senna?

ik heb luie dar en veel te lange darm moet alle dagen iets nemen maar wat om geen gewenning te hebben

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Als jouw specialist heeft vastgesteld dat je een te lange en luie darm hebt, neem ik aan dat hij/zij ook uitleg heeft gegeven over welke middelen wel en niet goed zijn om (langdurig) in te nemen, en je indien nodig een laxeermiddel voorschrijft.

Maar om je vraag te beantwoorden: ja, je went aan senna. Senna werkt door prikkeling van het darmslijmvlies, en zoals alle middelen die op die manier werken (zoals bisacodyl en veel andere middelen die je kunt kopen zonder recept) kan het op de lange termijn je darm beschadigen en veroorzaakt dan juist die 'luie' darm die jij blijkbaar al hebt. Afhankelijk van de ernst van jouw darmproblemen is het misschien nodig en mogelijk om een laxeermiddel te gebruiken dat deze werking niet heeft, zoals een bulkvormer (metamucil, volcolon) of een osmotisch werkend laxeermiddel (magnesiumoxide, Lactulose) of movicolon, dat wel tot beide groepen gerekend wordt. Dat zijn middelen die je - mits voorgeschreven om de juiste redenen en onder goede medische controle - veilig langdurig kunt gebruiken. Senna is echter een contactlaxans, dat werkt door prikkeling van het darmslijmvlies, en dat is absoluut ongeschikt om langere tijd achter elkaar te gebruiken.

Als je echter al een atonische darm hebt, is er mogelijk een andere behandeling nodig dan (alleen) het gebruik van laxeermiddelen. Je kunt dan denken aan het spoelen van de darm, iets wat gedaan wordt zowel bij incontinentie als ernstige obstipatie en wat geen nadelige gevolgen heeft voor het functioneren van de darmen. Dat is iets wat een chirurg of MDL-arts voor kan schrijven als het nodig blijkt te zijn en een atonische darm niet herstelt. De techniek wordt veelal aangeleerd door een incontinentie- of stomaverpleegkundige. Je leert dan zelf om dagelijks of om de andere dag je darmen te ledigen met behulp van een spoelset. (Overigens is dit heel iets anders en niet te verwarren met de 'darmspoelingen' zoals die in de alternatieve wereld voor allerhande klachten worden voorgeschreven.)

Maar nogmaals: dat is allemaal aan je arts om met jou te bespreken en om dan een behandeling in te zetten. Als je weet dat je darm lang en lui is dan moet er specialistisch onderzoek gedaan zijn, dus ik neem aan dat je bekend bent bij een specialist. Laat die je dan ook verder helpen, en ga vooral niet zelf dokteren. Mocht je om de één of andere reden geen (vaste) specialist meer hebben, ga dan naar je huisarts voor advies en een eventuele doorverwijzing.