Waarom huilen sommige mensen van het snijden van uien en anderen niet? En is er een verschil als je contactlenzen draagt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je snijplank en de ui nat maken, en eventueel af en toe een plens water erover heen gooien, helpt behoorlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en de schil onder de stromende kraan er af halen scheelt ook

Het beste antwoord

Daar zit zeker verschil in. Als ik met mijn bril op uien snijd krijg ik enorme traanogen maar als ik mijn lenzen in heb heb ik echt nergens last van. Er komt bij het snijden een stofje vrij die dat deel van het oog irriteert die als afweer en/of bescherming gaat tranen, maar dat deel van het oog valt onder de contactlens dus dat stofje kan wanneer je lenzen draagt je oog niet bereiken en geeft dan dus geen last.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hangt er ook vanaf of je een scherp mes gebruikt.. Bij een onscherp mes komt dat stofje meer vrij dan bij een scherp mes....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt van de ui-snij-techniek af.

Wat ik doe is dat ik de uien volledig voorbereidt voordat ik ga snijden.
Dat houdt in dat ik alles al helemaal pel en halveer.

Ik kan heel snel een ui snijden, met een heel goed en scherp koksmes. Door die korte tijd, en het scherpe mes, hebben de sappen geen kans om bij mijn ogen te komen.

----

Voor iemand die een ui pelt, dan snijdt met een slecht mes en dan weer de volgende ui pakt, kan ik me voorstellen dat het een K-klus is.