Tot welke leeftijd groeit je schedel?

Ik vraag mij altijd af tot welke leeftijd je schedel nog doorgroeit, aangezien een baby in vergelijken met zijn lichaam al een redelijk groot hoofd heeft en dit in verhouding met je lichaam veel minder snel groeit.

Is het zo dat je hersenen gewoon nog groeien of groeit ook je schedel mee na de puberteit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.1K

Antwoorden (1)

"Menselijk skelet blijft groeien tot 35ste jaar...
Echt groeien is een groot woord. Na de puberteit groeit het skelet niet meer in lengte. Er wordt echter nog steeds wel meer botweefsel aangemaakt dan afgebroken. De botten worden hierdoor wel dikker.

Na je 35ste wordt er minder botweefsel aangemaakt dan dat er afgebroken wordt en worden de botten steeds dunner en brozer". Dat vond ik op onderstaande link. Daar staan ook nog meer weetjes als je het interessant vind.

http://www.digiden.nl/nl/wist-je-dat/mens

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik vond nog een mooie grafiek over de specifieke groei van de schedel, hopelijk is het antwoord zo wat completer ;-) http://archief.ouders.nl//pdf/groeicurve_j_1-21jr2.pdf