kun je allergisch zijn voor mondwater?

ik had langere tijd last van velletjes in mijn mond. ik kwam er achter dat mijn wang die loslaat. ik heb wel gehoord over een allergie voor tandenpasta. ik gebruikte op het moment dat het begon een nieuwe tandenpasta en begon met mondwater. ik gebruikte listerine. na wat testen kwam het door het mondwater(maar met andere merken had ik daar geen last van gehad) maar is dat wel een ding? en welke stoffen kunnen voor een reactie veroorzaken?

2 jaar geleden
in: Gebit
4.7K

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. In Listerine zit sacharine. Dat is een kunstmatige zoetstof die dient om de bittere smaak van onder andere thymol te maskeren, maar deze stof zorgt ook voor geïrriteerde slijmvliezen.

Je kunt daarom als het wel echt nodig is om mondwater te gebruiken beter een kiezen waar geen "Sodium Saccharin" bij de ingrediënten vermeld staat. Dit zit behalve in Listerine in elk geval ook in Odol en in AH Mondwater sensitive care.
Amadea
2 jaar geleden
Lordylisa
2 jaar geleden
en kan de concentratie sacharine per soort ook verschillen. want ik heb wel twee listerines gehad(twee verschillende kleuren). en bij de een had ik er meer last van dan de ander
Ik heb zelf hele goede ervaringen met O7 mondwater die vind ik heel prettig, maar is wel prijzig, ik koop die alleenin de aanbieding. Of anders de sensotive van AH huismerk. Deze bevatten beiden geen alcohol en dat doet listirine wel. En dat was nu precies waar ik de klachten van kreeg die jij beschrijft.