Kunnen je tanden worden rechtgetrokken?

Ik heb toen ik jonger was al 2 jaar met een beugel rond gelopen. Een jaar geleden mochthij er eindelijk uit. Toen mijn beugel eruit was, kreeg ik geen spalkje (omdatb mijn onder tanden en boven tanden elkaar aan raken was dit niet mogelijk) dus kreeg ik zo'n doorzichtig bitje mee die ik dag en nacht moest dragen. Hert bitje deed ontzettend veel pijn ik ben toen al een paar keer terug geweest naar de ortho. Zij zeiden dat er niks mis was met het bitje en dat het gewoon aan mij ligt. Nu een jaar verder draag ik het bitje niet meer en zijn mijn (met name mijn voortanden) uit elkaar gaan staan, maar ik wil niet weer een beugel gaan dragen. Daarom is mijn vraag dus: Is het mogelijk om mijn tanden recht te laten trekken? (Zonder beugel!)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
1.2K

Antwoorden (1)

Nee. De enige manier om je tanden van stand te doen veranderen, is er zeer langdurig druk/trek op uitoefenen, en dat betekent een (vorm van) beugel. Ook met een dergelijk bitje kun je inderdaad heel wat kracht op je gebit en kaken uitoefenen, en daarmee je tanden langzaam maar zeker een betere stand geven. Dat betekent WEL dat je het voelt.

Ik heb een dergelijk bitje gehad omdat ik zou knarsen, maar omdat mijn gebit verder prachtig in orde is en ik 's morgens gek werd van de pijn in mijn kaken, heb ik het ding in de hoek gesmeten, omdat ik het idee had dat mijn gebit scheef getrokken werd. Ook van mensen met een snurkbeugel (voor de ademhaling) hoor ik dat het enorme invloed heeft op de lange duur op je kaakstand. Niks voor mij dus.

Maar als het DOEL van het bitje is je tanden rechter zetten, ja, dan voel je het inderdaad, maar kan het in dat geval geen kwaad maar is het een soort bewijs van de werking. Maar als het niet te verdragen is, vind ik de reactie van de orthodontist van "het ligt aan jou" wel HEEL erg kort door de bocht......

Misschien is een zogenaamde "retainer" (ouderwetse 'dradjesbeugel' met plastic verhemeltestuk) wat vriendelijker voor je kiezen en kun je die beter verdragen. Ik begrijp dat het uiteindelijk gaat om je vóórtanden en niet om je hele kaak. Vraag desnoods een second opinion aan bij een andere orthodontist.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Voor elke soort afwijking aan tanden of gebit is een speciale manier om die te behandelen. Daarin heb je zelf niet zoveel keuze.