waarom breekt mijn tand de heletijd?

heb hem al vier keer gebroken na er een tik op gehad te hebben, de hele tijd het zelfde stukje, de 5de keer gebeurde met een lolly, was naar de tand arts en 2 dagen later was hij er weer af gewoon ineens toen ik een broodje at, niks hards! toen weer geplakt, en een week later weer zonder enige aanleiding, en de hele tijd het zelfde stukje.. (niet pijnlijk wel lelijk! xD) maar hoe kan dit? ik bijt er echt niet op! dat heeft de tandarts al vaak gecontroleerd, toen ik mijn beugel had liet deze ook altijd los, ik had echt elke maand minstens 4 losse slotjes lost mijn spuug lijm op ofzo? hoe kan dit? ik heb helemaal geen zin om de heletijd mijn tand te laten lijmen! (nu al 8x gedaan..en is niet fijn!)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.1K
Amadea
12 jaar geleden
Je zult moeten wachten tot je 16 bent en je volgroeid bent. Dan kan je een kroon erop laten zetten en die blijft járen vastzitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee 18.. maar dat duurt nog zo lang! dan moet ik de komende 3 jaar mijn tand blijven laten plakken weet ik hoe vaak! maar goed daar valt natuurlijk mee te leven! er bestaan veel ergere dingen! xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaa, zo irritant dat mensen hun leeftijd
niet in hun profiel zetten. Zeg, als je pas 15 bent, dan ga je toch voor dit
soort advies naar je ouders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ze kan dat toch ook hier vragen, misschien weten haar ouders hier wel geen advies op. Ik zat inderdaad ook te denken aan een kroon, maar dat kan dus nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja als of mijn ouders dit weten!! "ja mam mijn tand breekt steeds af" "goh je meent het!" ja nee daar heb ik wat aan mijn moeder weet toch ook niet waarom mijn tand afbreekt? als zelf de tandarts het niet weet..

Antwoorden (2)

Knars je toevallig of klem je in je slaap? Je hoeft nioet s[peciaal te wachten tot je 18de met een kroon. Door de val is je element (tand) verzwakt. Het kan ook zijn dat doordat je zenuw een tik heeft gegeven deze zich terug trekt (kan ook over een paar jaar pas zijn gevolgen laten zien) hierdoor verzwakt het element ook weer. natuurlijk gaat vulmateriaal niet eeuwig mee maar moet wel langer mee gaan dan dit. Je kan met je tandarts overleggen of een speeksel onderzoek handig kan zijn. Misschien met een ander hechtmateriaal dat het beter blijft zitten. Wat wel heel belangrijk is is dat je harde dingen met het element vermijd. Zoals bioj een lolly kan ook een gezond element een barstje krijgen laat staan een gevuld element. Als je wil kan je de tandarts om advies vragen en kijken wat eventueel andere mogelijkheden zijn. Vertrouw je het niet helemaal vraag dan om een secondopinion bij een andere tandarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb hetzelfde probleem gehad, maar dat spul waar de tandarts je tand weer heel maakt is lang niet zo sterk als je echte tandsteen. Dus het blijft inderdaad steeds afbreken.