Zijn er alternatieven om de pijn van wijsheidstand te verminderen buiten pijnstillers?

Ongeveer een maand geleden kreeg ik pijn in mijn onderste rechter kaak. Ik had toen een afspraak gemaakt maar wegens het coronavirus is dit geannuleerd geweest. De pijn was toen nog niet zo hevig. Twee weken geleden dan toch gebeld omdat de pijn heviger werd. Hij zij mij dat mijn wijsheidstand erdoor kwam maar dat hij aan de hand van foto's kon zien dat hij recht stond en gewoon een beetje plaats tekort had en duwt op de andere tanden. Ik moest de pijn gewoon verminderen met pijnstillers. Nu twee weken verder heb ik hevige oorpijn, hoofdpijn en een ondraaglijke pijn aan mijn tand maar nog steeds geen wijsheidstand te bespeuren. Paracetamol, ibuprofen en tramadol werken niet. Zit dus al enkele dagen met zoveel pijn dat niet te stillen is.

Nu heb ik twee vragen:
1: Is er een alternatief om de pijn te stillen? Warmte kompressen en ijs al geprobeerd en een zoutwateroplossing ook.
2: Ik kan mijn niet herinneren dat ik bij hem foto's van mijn tanden heb laten nemen. Ik denk dat deze dus nog zijn van mijn vorige tandarts en dus wel al verouderd zijn. Zou het kunnen dat intussen mijn wijsheidstand toch scheef is beginnen groeien en niet recht staat waardoor ik zoveel pijn heb en aangezien ik na twee weken er nog steeds niks door is gekomen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
2.1K
AnnBoo8146
4 jaar geleden
Je kunt het beste contact opnemen met jouw tandarts.
In deze coronacrisis zijn normale afspraken geannuleerd, maar voor spoedzaken moet je nog bij de tandarts terecht kunnen.
Laat jouw tandarts beoordelen of jouw situatie spoed heeft en dat je toch kunt komen. En anders heeft hij/zij mogelijk ook tips voor de pijnbestrijding.
Rieneke1
4 jaar geleden
Gewoon weer bellen, dit valt onder spoed. Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Volgens mij is jouw probleem nu gewoon spoed! En spoed gaat wél door.
Dus, ik zou snel bellen en als dat niet lukt, opnieuw de huisarts bellen

Antwoorden (1)

Er zijn veel huismiddeltjes tegen tand- en kiespijn. Zowel *gember als *knoflook heb ik goede berichten over gehoord. Afhankelijk van je leeftijd kan je ook alcohol proberen.

Gember .. Kauw op een vers stukje gember om de pijn te verminderen. Gember werkt grotendeels verzachtend bij tand- of kiespijn.

Knoflook .. Leg een heel knoflook teentje tegen de zere plek aan of breng een mengsel van knoflook en zout op het weefsel rondom de pijnlijke tand of kies aan.

Limoen .. Een partje limoen tegen het pijnlijke gedeelte kan ook toegepast worden. Of het bijten in een schijfje citroen zorgt voor een snelle pijnverlichting.

Muntblaadjes .. Gedroogde of verse muntblaadjes kunnen ook gebruikt worden om de pijn te verzachten. Stop een aantal blaadjes in de mond en begin hierop te kauwen. Het is een effectief huismiddeltje.

Ui .. Leg vers gesneden ui rondom de pijnlijke tand of kies. Of dip een wattenstaafje in het uitgeperste sap van een ui en leg dat op de pijnlijke tand of kies. Ui is niet alleen een natuurlijke remedie om de pijn te verminderen bij kiespijn. Maar wordt ook als een natuurlijk antibioticum beschouwd tegen ontstoken tanden of kiezen.

Het is uit proberen wat bij jou het beste helpt, succes @Justinedcz!