Wat is het verschil tussen de Centrale Doktersdienst en de Huisartsenpost?

Wanneer je buiten kantooruren dringend behoefte hebt aan medische zorg of medisch advies, zonder dat het een levensbedreigende 1-1-2-situatie is, wie moet je dan bellen: de Centrale Doktersdienst of de Huisartsenpost?

Denk bijvoorbeeld aan iemand die op zondag rond 18:00 plotseling stekende pijnen krijgt rechts onderin de buik, die vervolgens een uur aanhouden - wie moet je dan bellen?

Cryofiel
8 jaar geleden
4.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Je belt altijd de centrale doktersdienst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Centrale Doktersdienst is een telefoonservice voor de 1e lijn gezondheidszorg en werkt voor huisartsen, tandartsen, verloskundigen en andere instellingen in de zorg
http://www.doktersdienst.info/
De Huisartsenposten zijn bedoeld voor dringende hulp van huisartsen buiten kantooruren.
http://huisartsenposten.nl/
Dit zal je ongetwijfeld zelf gegoogeld (kunnen) hebben
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerste keer van mijn leven dat ik van de centrale doktersdienst hoor. TIjdens werktijden bel ik direct met dokter/tandarts en daarna met de plaatselijke huisartsenpost. Ik bel dus nooit de centrale doktersdienst. Zou niet weten waarom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.shrnet.nl/ Als je belt probeert daar een assistente aan te voelen of je langs moet komen, of dat je zelf maatregelen moet nemen of dat je tot maandag/volgende ochtend kan wachten.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik belde de Centrale Doktersdienst. Een man vroeg mij of ik even kon wachten. Ik zei nee, en dat er iemand naast me lag die al een uur hevige pijnen rechts onderin de buik had. Toen kreeg ik het nummer van de Huisartsenpost. Nu vraag ik me dus af of ik in toekomstige gevallen beter direkt de Huisartsenpost kan bellen. En zo ja, wat dan het nut is van die Centrale Doktersdienst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan denk ik dat de centrale doktersdienst een overkoepelend orgaan is welke jou weer door verwijst naar (de op dat moment) dienstdoende artsen tandartsen verloskundigen etc.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt mij een appendix en ik had niet gebeld maar naar de Spoedeisende Hulp gereden...
Cryofiel
8 jaar geleden
Dank voor je diagnose - maar het gaat me in dit geval niet om wat er aan de hand was, maar om welke dienst ik had moeten bellen. Ik had dan van die dienst een aanwijzing verwacht in de trant van "breng haar naar de SEH" of "kom naar ons" of "breng haar vooral niet zelf naar de SEH, wij sturen een ambulance, dan is er eerder vakkundige hulp bij haar".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel Maar daar zit nou juist het hele probleem. Jij denkt aan dit, een ander aan dat, en we zijn daar allemaal niet voor getraind (de meesten niet iig). Welke spoedeisende hulp moet je heen rijden? Hier in Alphen hebben we een spoedeisende hulp in het ziekenhuis, maar die is minder operatief in het weekend volgens mij. Je kan dus op een plek komen waar je niet (goed) geholpen kan worden. Daarom bel je eerst, dan besluit je samen met de doktersassistent wat de beste optie is, naar welke locatie je wellicht rijdt. Wellicht bellen naar 112 en wachten op een ambulance.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb ook nog nooit gehoord van de centrale doktersdienst, terwijl ik toch al heel wat jaren vaste klant ben op zowel de huisartsenpost als de SEH. Van wat ik begrijp van de website is het een servicedienst voor huisartsen die bij vakantie of afwezigheid een deel van de taken van de assistente (vooral het telefonische advies) kunnen uitbesteden. Mij lijkt dus dat je altijd buiten kantoortijden de huisartsenpost belt waar je huisarts bij is aangesloten, tenzij daar bij je eigen huisarts (of in elk geval de huisarts van degene die op dat moment advies nodig heeft) andere afspraken voor gelden.

Antwoorden (1)

Het verschil is dat een centrale doktersdienst alleen een telefonische dienst is, terwijl op een huisartsenpost altijd een arts aanwezig is. En er zitten niet overal in Nederland centrale doktersdiensten.

Degene die jouw telefoontje naar de plaatselijke centrale doktersdienst beantwoordt verbindt je - na te hebben geïnformeerd wat het probleem is en te hebben ingeschat hoe ernstig dat is - als dat nodig blijkt door met de op dat uur dienstdoende arts, en regelt eventueel een ambulance. Het is een goed opgeleide triage-assistent die je daar aan de lijn krijgt.

Bij jullie zit kennelijk zowel een centrale doktersdienst als een huisartsenpost. Voor dit geval was het handiger om direct een arts te raadplegen. Daarom werd je doorverwezen. Maar ergens in de provincie is dat alternatief er niet, dus dan regelt de triage-assistent dat de daartoe beschikbare arts hulp komt verlenen.
Amadea