Bronopol (Bromonitropropanediol) werd oorspronkelijk gebruikt als bewaarmiddel in geneesmiddelen. De lage toxiciteit ervan (bij de gebruikte, lage concentraties: vaak is 0,0025 volumepercent of 25 ppm reeds voldoende) en de grote activiteit tegen bacteriën zorgden ervoor dat het ook aan veel andere producten toegevoegd werd om de groei van micro-organismen tegen te houden en zo de houdbaarheid te verlengen, waaronder boorolie, cosmetische producten (bv. zonnebrandcrèmes, shampoos, hairconditioners), zeep en verf.
Het gebruik van bronopol in cosmetische producten is wel verminderd, omdat bronopol een "formaldehydereleaser" of formaldehydedonor is, die bij ontbinding formaldehyde vrijgeeft. Deze ontbinding verloopt sneller onder invloed van warmte en licht. Formaldehyde heeft goede antimicrobiële eigenschappen, maar kan tevens aanleiding geven tot allergische reacties en huidirritaties. Bovendien is formaldehyde carcinogeen voor de mens. Een andere reden is dat bronopol kan leiden tot de vorming van nitrosaminen.
Een weinig (ca. 0,01 vol.%) bronopol wordt vaak toegevoegd aan melkmonsters om deze te stabiliseren voor analysedoeleinden. Bronopol doodt de bacteriën in de melk, die dan langer (tot een week) een constante samenstelling behoudt, zonder warmtebehandeling (ze mag dan niet aan hitte blootgesteld worden).
Bronopol wordt in veel industriële koelwater- en waterbehandelingssystemen ingezet om slijmvorming en daarmee verbonden corrosie te verhinderen.
Bronopol wordt ook gebruikt tegen mijten.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Goed en volledig antwoord.
+