Heb ik borderline?

Ik denk best wel dat ik borderline heb, en hoewel ik pas 15 ben heb ik erge stemmingswisselingen en ben ik meteen zwaar depressief en verdrietig als iemand al zegt dat mijn kamer net een varkensstal is. Als dat gebeurd snij ik mijzelf waar dan ook. Als ik depressief ben wil ik ook gewoon weg, weg rennen! Weg uit het leven. Weg uit de pijn en het verdriet. Ik kan hier met niemand over praten behalve mijn vriendin, maar zelfs haar vertel ik lang niet alles. Voor mijn omgeving ben ik altijd vrolijk, grappig en gezellig. Maar eigenlijk ben ik heel ongelukkig en verdrietig. Ik word op school gepest waardoor ik ook heel vaak verdrietig ben. Ik heb soms een erge drang naar aandacht, maar ik vraag er niet om. Ik wil soms gewoon geknuffeld worden, maar niemand die mij dan knuffelt. Ik wil liefde en aandacht en iemand om mee te praten... Maar dat heb ik niet! Ik voel mij gewoon onbegrepen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (12)

Het zou best kunnen dat je borderline hebt want de symptomen kunnen sterk verschillend zijn.
De grens tussen borderline hebben en borderline niet hebben, is maar moeilijk te trekken. Sommige mensen vertonen duidelijke borderline trekjes, maar kunnen hun gedrag toch min of meer onder controle houden. Op basis van een aantal selectiepatronen wordt vaak de diagnose ‘borderline’ gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om zeker te zijn dat je wel of geen borderline hebt moet je via je huisarts een afspraak laten maken voor een goed onderzoek. Dit onderzoek is belangrijk om te bepalen of je het wel of niet hebt. Wat jij beschrijft kan ook zo maar iets anders zijn. Dus ga even langs je huisarts en bespreek het met hem of haar
ronron1212
13 jaar geleden
ik werk zelf in de zorg en begeleid daar o.a. ook mensen met borderline. als ik je verhaal zo lees zie ik zeker een aantal dingen die kunnen wijzen op borderline maar zoals ronron1212 al zei het kan ook net zo goed iets anders zijn.
er zijn namelijk ook nog wel een aantal symptomen die kenmerkend zijn borderline die je noemt.

ga naar je huisarts. hij of zei kan je verder helpen. wees niet bang dat hij dingen terug koppelt naar je ouders. je bent boven de 12 en hij/zei mag dit dan alleen doen met jou toestemming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaa, ik denk echt wel dat je het hebt. Je kunt nog altijd deze test doen om het zeker te weten.. Veel beterschap en sterkte!!

Toegevoegd na 40 minuten:
En dan kun je natuurlijk naar een arts gaan. Die test was alleen een teken dat je het hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent een individu en daarom kun je niet zomaar in een hokje worden gestopt.Je bent erg onzeker.Ieder mens wil graag een beetje liefde en aandacht.Ga met al je vragen naar je huisarts of een vertrouwensarts.Kun je niet samen met je vriendin gaan zodat zij je kan steunen?Probeer het pesten op school te negeren en zeg tegen jezelf dat je de moeite waard bent.Ik ben vroeger ook gepest dus ik weet wat je voelt.Het helpt ook om een keer goed van je af te bijten.Wees sterk.Ze verwachten dat niet en je zult respect afdwingen.Van mij een dikke knuffel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn ook verschijnselen van puberteit en het veranderen van je hormoon huishouden brengt dit soort emoties ook met zich mee. Jezelf snijden is wel iets wat je vaker ziet bij Borderline,maar om echt die diagnose te kunnen stellen moet je aan een aantal symptomen voldoen. Sowieso is Borderline moeilijk vast te stellen voor je 20e levensjaar omdat dan nog heel veel andere factoren meespelen die deze emoties bij jou kunnen opwekken en totaal los staan van borderline.
Probeer jezelf niet in een hokje te plaatsen en zoek hulp voor het snijden van jezelf. Dit is een vorm van aandacht vragen die ontstaat door een ongelukkig gevoel in of over jezelf.
Sterkte !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk gewoon pubertyd ik heb het ook heel erg gehad!! Bn nu 18 ben we snel overstuur maar ben nu wel heel erg gelukkig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen heb stukje borderline
dus wie weet heb jij ook wel
maar kan ook puber bedrag zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je borderline hebt, kan alleen een echte psychiater vaststellen. Je kunt nu wel allerlei symptomen hebben die er aan doen denken en jezelf in je hoofd halen dat je het hebt, maar je doet er echt beter aan om naar de huisarts te gaan. Die zal je dan waarschijnlijk verwijzen naar de eerstelijns psychologische zorg. Daar zitten mensen die er echt verstand van hebben en die jou verder kunnen helpen.

Praat jezelf niet te erg in de put en praat jezelf zeker geen stoornissen aan. De puberteit is een hele verwarrende tijd, niet alleen voor je lichaam maar ook voor je geest. Er zijn heel veel mensen die in deze tijd diep ongelukkig zijn en als de hormonen weer een beetje in 't gareel zijn, heel goed terecht komen, zonder stoornissen.

Ik zou zelf in elk geval heel graag gehad hebben dat iemand dit in de puberteit aan mij verteld had, dan had ik me niet zo onbegrepen, depressief en ellendig gevoeld en had ik gewoon hulp gezocht in plaats van te denken dat ik gek werd. Dus je bent echt niet de enige!

Tuurlijk wil je af en toe wel eens een knuffel. Hierbij vast een virtuele, van mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:D Heel erg bedankt voor je bericht!
Ik begrijp nu wel dat ik zeker niet de
enige ben die zich zo voelt...
Ik denk dat borderline wel heel snel gegeven wordt aan een persoon dat stemmingswisselingen heeft. Je bent 15, dus in de pubertijd. Je voelt je niet begrepen en alleen terwijl je naarstig op zoek bent naar begrip en liefde. Je omgeving werkt niet mee, in jouw ogen is het een puinzooi. Ik denk dat je gewoon een depresaie hebt, en dat is vrij normaal. Maar alsjeblieft, doe geen testen op het internet! Als je het zeker wilt weten zou ik je toch aanraden om je te laten diagnostiseren bij een arts. Voordat je jezelf de meest erge dingen aanpraat.

Nog een tip; ik heb het zelf ook gehad, zelfde gevoelens vragen en gedachtes. Maar bij mij hielp het ook om naar een homeophaat te gaan. Dat is iets anders dan een psycholoog, zij hoeven niet alles te weten en is voor je gevoel dus iets minder heftig.

Toegevoegd na 8 minuten:
En een homeopaat schrijft geen medicatie voor waar je ook veel bijwerkingen van kan krijgen, allemaal plantaardig. Klinkt dom, werkt echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klinkt wel als ... Maar zou geen etiketje laten aanmeten, ( diagnose laten stellen) want etiketjes van persoonlijkheiudstoornissen worden in deze maatschappij tegen je gebruikt vaak. En ook over borderline kun je heen groeien. Ga eens leuke dingen doen voor jezelf. neem hier en daar een proefles in iets dat je trekt. Leer van jezwelf houden... Over van jezelf houden is hier genoeg terug te vinden, oa bij mijn vragen aan GVers...
succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het sterk van je dat je jezelf in vraag stelt en wil verandering brengen in je situatie. Ik raad je aan dat als je hulp gaat zoeken bij een huisarts of psycholoog of psychiater, dat je er 'een goed gevoel' bij hebt.
Zélf heb ik ooit ook professionelehulp gezocht én in de loop van de tijd is er héél véél verbetreing gekomen. Al jàren, ken ik géén éénzaamheid meer en ben géén mikpunt van plagerijen.
probeer niet op te vallen doorje gedrag of kleding, probeer een periode zo onopvallend mogelijk door het leven te gaan zodat je tijd hebt voor jezelf om met een oplossing bezig te zijn.
Ik wéns je véél sterkte en het is écht bewonderenswaardig dat je je probleem wil aanpakken, je beNT EEN SCHAT !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:D Bedankt voor je reactie!