Hoe schadelijk is XTC nou echt?

Ik lees op internet dat heel schadelijk is, maar wat zijn de gevolgen op lange termijn? Ik heb ook wel mensen in mijn omgeving die het weleens gebruiken en zie niet direct heftige gevolgen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Ik een keer en documentaire gezien over XTC.

Lieten ze een scan zien van de hersenen van mensen die XTC hadden gebruikt. (ik geloof in Amerika)

Je zag allemaal gaten in de hersenen. Het verschil tussen gezonde hersenen en hersenen van XTC gebruikers waren dus heel erg verschillend. Die gaten moeten genoeg zeggen lijkt mij.

Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet niet wat je slikt..pillen verschillen zeg maar.R waren toch ook weer dodelijke pillen in omloop. Als je 1x per jaar zo'n pil slikt kan t geen kwaad (tenzij je de verkeerde krijgt) Ja,de gaten vallen in je brein,letterlijk en vergeet niet hoe t geest verzwakt..mensen die regelmatig gebruiken worden depressief. t is verslavend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op langere termijn, bij regelmatig gebruik, zou ecstasy negatieve effecten kunnen hebben zoals depressie, psychoses en lever- en/of nierbeschadigingen, maar hierover zijn nog geen wetenschappelijke gegevens beschikbaar. Er gaan geruchten dat het tot blijvende hersenbeschadiging kan leiden, en daarbij het leervermogen en geheugen kan aantasten, maar resultaten van onderzoeken op dit gebied zijn schaars en spreken elkaar vaak tegen
Bronnen:
fremar
13 jaar geleden
Betreft de lange termijn:
Nog lang niet alles is bekend over deze drug. Er zijn aanwijzingen uit dierproeven dat langdurig chronisch gebruik hersenbeschadiging veroorzaakt doordat de hoeveelheid serotonine (een stof in de hersenen) uitgeput zou raken. De Universiteit van Leiden doet hier momenteel onderzoek naar. Tot dusver is dit niet bewezen, maar het is wel een mogelijk risico waar je rekening mee moet houden.

Als je verder leest op internet en ziet wat dat spul allemaal met je doet kan je je met gezondverstand voorstellen dat het schadelijk is.
Je weet niet wat er (verder) in zo'n pil zit en ook deze 'hulpstoffen' kunnen schade aanrichten zowel direct als op lange termijn.
Ik zou maar oppassen, waarom onnodig (grote) risico's lopen met je gezondheid?
Bronnen: