kan je onvruchtbaar worden als je jou pil doorneemt?

normaal moet je stoppen na een maand (stopweek) maar als je jou pil verder blijft nemen tot volgende maand (stopweek) of nog een paar maanden verder, kan je dan onvruchtbaar worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Nee, en de stopweek staat momenteel ook onder discussie, men gaat langzamerhand toe naar de overtuiging dat je straks nog maar 1 keer in de drie maanden een stopweek moet hebben. De pil zelf zal je niet op termijn onvruchtbaar maken. Ik meen ooit gelezen te hebben dat in Amerika er vrouwen zijn die 30 jaar lang de pil continue hebben gebruikt, dus zonder nog ongesteld te worden, en na het stoppen van de pil gewoon vruchtbaar waren. Maar dat lijkt mij geen gezonde oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee hoor, dat kan niet.

Ik heb jaren de pil doorgeslikt, en toen ik zwanger wilde worden er uiteraard mee gestopt. Ik was na 2 maanden al zwanger.
Daarna weer aan de pil en precies hetzelfde gedaan. Ook weer binnen 3 maanden zwanger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe ook bijna nooit een stopweek. Mijn dokter zegt dat dat gewoon kan. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de pil krijg je geen ei-sprong. Een maandstonde is dus nergens voor nodig. Normaal is die nodig om een onbevrucht eitje af te voeren. Omdat er geen ei-sprong is is dat dus ook niet perse nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Febleys: wat je krijgt in je stopweek zijn überhaupt geen maandstonden, niet echt. Het heet een 'onttrekkingsbloeding' en heeft verder geen functie. De stopweek is oorspronkelijk ingevoerd in de tijd dat de pil nieuw was en vrouwen er niet op vertrouwden dat ze echt niet zwanger waren tenzij ze een bloeding hadden. Dus alleen ter geruststelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt ook niet helemaal, kriz. Dat eitje is één cel, die wordt gewoon door het lichaam afgebroken en opgenomen. De maandstonde is nodig om het baarmoederslijmvlies (dat is opgebouwd om het een bevrucht eitje mogelijk te maken in te nestelen) af te voeren. Slik je de pil, dan is er veel minder opbouw van het baarmoederslijmvlies. Daarom is maandelijkse afvoer niet nodig. Wel zo af en toe; wanneer het echt nodig is, doet het lichaam dat zelf, ook als je de pil slikt. Dan krijg je dus een doorbraakbloeding. Omdat dat natuurlijk onhandig want onvoorspelbaar is, is het handig om bijvoorbeeld eens in de drie maanden een stopweek in te lassen. Op die manier kun je het plannen, en krijg je geen situaties dat je bijvoorbeeld net tijdens je vakantie ongesteld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.depil.be/lightpil/howworks.aspx Hier staat dat er geen eisprong plaatsvind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk vindt er geen eisprong plaats, dat is het hele idee van de pil. Dát is ook niet wat er niet klopt aan wat je schreef. Wat er niet klopt, is dat een natuurlijke menstruatie (dus zónder de pil) bedoeld is om een onbevruchte eicel af te voeren. Voor die ene cel heeft het lichaam echt niet al dat bloed nodig, die wordt zo wel ongemerkt afgebroken. De functie van een menstruatie is het afvoeren van het opgebouwde baarmoederslijmvlies. Dat baarmoederslijmvlies bouwt veel minder op als je de pil slikt. Dáárom hoef je geen maandelijkse menstruatie te hebben als je de pil slikt. Niet omdat er geen eicel is. Dat maakt voor het lichaam niet uit.
nee maar als je de pil blijft slikken niet niet ongesteld wordt krijg je opdenduur een spontane bloeding....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Destijds, en nu praat ik over een jaar of 8 terug zei mijn huisarts al dat het absoluut geen kwaad kon als ik de pil gewoon doorslikte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je _moet_ niet stoppen, het mag. Omdat vrouwen het soms eng vinden als ze niet "ongesteld" worden (wat je niet wordt als je de pil slikt, het is een onttrekkingsbloeding), werd het systeem 3 weken slikken, 1 week niet ingevoerd.
Je kunt in principe gewoon doorslikken, je kunt dan wel 1 of 2 keer per jaar een 'doorbraakbloeding' krijgen (die komt ondanks dat je de pil slikt).
Het grootste risico als je de pil dóórslikt is dat je lijf in de war _kan_ raken, ik heb dat zelf gehad en toen bleef ik continu een beetje bloed verliezen en een keer per maand kreeg ik een soort menstruatie-achtige pijn en heftiger bloedverlies. Toen heb ik op advies van de huisarts weer een tijdje stopweken ingevoerd, waarna het weer goed ging. (Plan was om weer door te gaan slikken, maar wegens andere medische reden ben ik nu helemaal met de pil gestopt.)
Maar je wordt niet blijvend onvruchtbaar van de pil, alleen zolang je 'm slikt. Als je ermee stopt, wordt de eisprong niet meer verhinderd en ben je weer net zo vruchtbaar als voor je de pil ging slikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is niet zo dat je onvruchtbaar wordt wanneer je de pil doorslikt. Wanneer je meer dan twee strips achtereen gebruikt, bestaat er door de opbouw van het baarmoederslijmvlies wel een grotere kans op onverwachte doorbraakbloedingen.
Na het stoppen met de pil kan het soms enige tijd duren voordat de vrouw weer normaal vruchtbaar is. Een periode van zes maanden is niet ongebruikelijk, maar er zijn ook vrouwen die onmiddellijk na stoppen zwanger worden.
De kans dat je onvruchtbaar wordt door de pil is nihil. Vaak waren mensen, die zeggen onvruchtbaar te zijn geworden door de pil, vóór het pil gebruik ook al onvruchtbaar.