Is narcose slecht voor je?

Woensdag word ik voor de 5e keer dit jaar geopereerd. 5e narcose dus ook. Kan dit blijvende gevolgen hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel sterkte in ieder geval! Bij jonge mensen is er meestal geen enkel probleem. Bij oudere mensen kan er iets met de geheugenfunctie gebeuren. De anaesthesistie is tegenwoordig zo scherp afgesteld dat er weinig kan gebeuren. Heb maar vertrouwen. Ik weet er te weinig van om echt antwoord te geven. Dit zijn ervaringen vanuit de thuiszorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat inderdaad zo. Bij jonge(re) mensen heeft een narcose geen blijvende schade. Bij oude mensen wel. Ik heb me laten vertellen dat het wel een aantal maanden duurt voordat de narcose geheel uit je lichaam is verdwenen. Sterkte met de operatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoei de 5e keer al.. Als je begin twintig bent dan zou ik je daar niet te veel zorgen om maken. Sterkte!

Antwoorden (4)

nee, een narcose is dusdanig door de anesthesist uitgebalanceerd dat het precies voldoende is om een operatie pijnvrij te ondergaan.
Narcosemiddel werkt geleidelijk uit / verdwijnt. Wat wel vaak voorkomt is dat mensen bij het wakker worden na een operatie misselijk zijn. Ook dit is tijdelijk (ca 1 dag)
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bepaalde stoffen van de narcose blijven een jaar in jouw lichaam en dat kan moeheid veroorzaken.
13 jaar geleden
Narcose is nooit goed voor je maar de anesthesist regelt dit allemaal.
je kan het beter aan hem/haar vragen denk ik
13 jaar geleden
Narcose heeft een behoorlijk zware impact op zowel je lijf en geest. Sommige mensen houden na zware of langdurige operaties klachten zoals als snel moe, concentratieproblemen en vergeetachtigheid tot maanden na de operatie. Hoe zwakker het lichaam (ouderen) hier groter de kans hierop.

Onderzoekers zijn er niet achter gekomen waardoor de mentale achteruitgang na een operatie onder narcose nu precies wordt veroorzaakt. De keuze voor het ene of het andere narcosemiddel bleek niet uit te maken. En er is geen verband gevonden met een eventueel zuurstofgebrek in de periode na de operatie.

Wat ook wel grappig is om te weten is dat niet zo zeer is dat je verdoofd wordt en slaapt (al zijn dat wel de acties die worden genomen om tot een narcose te komen).

Wat er eigenlijk gebeurt is dat jouw omgevingsbesef volledig wordt terug gebracht tot niets. Uhm.. om het uit leggen:
Je neemt waar dat je ligt op een bed in kamer =>
Je neemt waar dat je ligt op een bed =>
Je neemt waar dat je ligt =>
Net zolang dat alle bewustzijn weg is. Daarin verschilt het ook tot slapen. Er is een mooie presentatie op TED die dat uitlegt. Zal ik zo even toevoegen.