Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom trekken je spieren samenals je een sterke zure smaak proeft?

Is het een reactie voor de veiligheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
642
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met name gezichtsspiertjes

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het proeven van een zure smaak leidt tot een sterke afgifte van speeksel. De meeste mensen zijn zo geconditioneerd dat het zien van een plakje citroen, of zelfs het denken eraan, al een speekselvloed op gang brengt. Daarmee bereidt het lichaam zich voor op het neutraliseren en verdunnen van de zuren, en legt het een beschermlaagje over het slijmvlies. Sommige wrang smakende stoffen, zoals tannines, drogen de mond uit en verharden de slijmvliezen enigszins. Ter preventie trekt het slijmvlies zich samen. Het "zuur kijken" heeft een vergelijkbare functie: het wangslijmvlies wordt tegen de kiezen gedrukt en schermt zichzelf en het gebit af van de zuuraanval.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je bronnen? Of heb je het zelf geschreven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs zonder bronnen klinkt dit zeer aannemelijk. Een plus van mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste aardige mensen!. Ik ben 11 jaar en heb dit met bronnen van wikipedia gedaaan. Ik ga ook het VWO doen Groetjes Stan en bedankt voor de leuke reacties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is ook een top site he?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding