,mijn man wilde verhuizen ik ben uit liefde voor hem gegaan was wel verdrietig je houd van elkaar nu ben ik bang en heb angst ! wie erkend dit

ik heb dit ook een periode van 3 weken gehad toen onze zoon in de steek werd gelaten door zijn vrouw .en heb toen alprazoplam als medicijn gehad ,nu kreeg ik gister oxazepam ik heb paniek ben zo bang ,en heb het idee dat het nooit meer over gaat ,ik schaam mij er enorm voor ,er komt niks uit mijn handen ,het enige waar ik iets rustig van word ,en wat veilig is ,is in bed liggen
ik wil er voor vechten ,maar het is zo zwaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Die angst komt doordat je beseft dat je nu op een plek bent waar alles nog totaal vreemd voor je is. Tegelijk weet je dat je niet meer terug kan. Je raakt daardoor in paniek en je bed is de enige nog enigszins veilige plek. Ik herken dit heel goed. Ik heb het zelfs op vakantie. Niet dat ik in paniek raak maar ik voel me dan ontheemd en heb minstens 3 dagen nodig om een beetje te acclimatiseren in het hotel. Ik kijk altijd met verbazing naar de andere gasten die samen met mij aankwamen en zich vanaf dag 1 in allerlei excursies storten. Ik kan dat absoluut niet.

Je angst zal afnemen en overgaan naarmate je je op de nieuwe plek meer thuis gaat voelen. Blijf niet in je bed, maar ga de straten om je nieuwe huis verkennen. Kijk ook waar de winkels die je dagelijks nodig hebt zoals de supermarkt, bakker, slager, groentenboer zijn. Vis uit wanneer het marktdag is. Breng je huis langzamerhand in orde en maak het gezellig zodat het echt jouw stek wordt. Op een club gaan is een goed idee om nieuwe contacten op te doen. Nodig je nieuwe buren uit voor een kennismakingsborrel of kopje koffie. Kortom, ga niet bij de (verhuis)pakken neerzitten maar pak ze uit! Het is in het begin zwaar ja, maar het zal iedere dag makkelijker worden en straks heb je die kalmeringstabletten niet meer nodig; zeker weten. Sterkte hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik herken het niet, maar wat ik wel herken is de 'ontworteling' die je kunt ervaren als je verhuisd bent. Denk niet dat het allemaal in een keer wel weer leuk en aardig zal zijn, heel veel mensen hebben echt tijd nodig om te wennen op hun nieuwe plekje. Als je dat weet, is het ook een stuk makkelijker om te accepteren dat je helemaal niet altijd blij bent in deze periode. Soms lijkt het wel alsof die rottige dozen nooit uitgepakt komen, alsof dat rottige huis altijd zo gammel blijft en alsof de buurvrouw nooit eens tijd heeft voor een praatje.

Bij mij duurt het tenminste een jaar voordat ik weer echt mijn draai gevonden heb. En daar moet je zelf dan ook wat aan doen: zoek een club of vereniging waar je jezelf bij aan kunt sluiten om leuke nieuwe mensen te leren kennen, en stel je er voor open.

Angst komt ergens vandaan, waar ben je bang voor? Dat het nooit meer wordt zoals het was? Nou, dat klopt. Maar dat is het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je angst heeft een naam, het is Metathesiofobie, ook wel Tropofobie genoemd.

Ondanks dat een fobie over het algemeen erg goed te behandelen is, blijven veel mensen lange tijd lijden zonder actie te ondernemen om de fobie te behandelen.

Via therapie kan een fobie echter vaak sterk verminderd en in sommige gevallen zelfs geheel weggenomen worden.
Enkele vormen van psychotherapie zijn hiervoor uitermate geschikt.

Praat erover met je huisarts. Hij kan je wellicht doorverwijzen naar een goede therapeut.

Toegevoegd na 7 minuten:
Metathesiofobie of Tropofobie is dus angst om dingen te veranderen of om te verhuizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snelle diagnose
Iemand kan ook gewoon helemaal uit zijn evenwicht zijn door een verhuizing of andere gebeurtenis zonder dat hier een fobie achter zit.