Waarom hebben dove mensen een gehoorapparaat als ze toch niks horen?

Ik ken nameliojk een aantal dove mensen die dat hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Omdat ze met dat apparaat wel iets horen, anders zou het nog belachelijker zijn dan een blinde met een bril. (Die dragen overigens wel vaak een donkere zonnebril, omdat blinde mensen de neiging hebben recht in de zon te kijken, ook voor hen niet goed. Wat ook veel blinde mensen als kind doen is veel de vuistjes tegen de ogen drukken voor de kleursensaties die ze dan waarnemen ; daarom hebben zoveel blinden diepliggende ogen).

Het apparaat stelt ze in staat wel degelijk geluidstrillingen waar te nemen en van elkaar te onderscheiden, en al klinkt het wellicht heel anders dan wat wij waarnemen, het is wel degelijk een vorm van horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als ze echt niets horen dan hebben ze echt geen hoorapparaat...

Slechthorenden hebben dat dan weer wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die volledig doof zijn zullen niets hebben aan een gehooraparaat buiten het feit dat mensen direct kunnen zien dat zij niet kunnen horen en dat zij meer geduld verdienen tijdens de communicatie. Maar dit lijkt me vergezocht. Ik denk dat voornamelijk slechthorenden een gehoorapparaat hebben die hun gehoor versterkt. Slechthorend zijn is anders dan doof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dove mensen die helemaal niks horen, hebben meestal geen hoorapparaat, behalve van eventueel zo'n nieuw soort die via botgeleiding of met een chip werkt...
de meeste mensen die een hoorapparaat gebruiken zijn slechthorend (of zoals ze vroeger zeiden hardhorend, ze horen alleen geluid dat hard is...) en het apparaat zorgt dat geluiden versterkt binnenkomen...

Toegevoegd op 04-06-2009 08:49:35
volledig dove mensen kunnen soms gebruik maken van een Cochleair implantaat (CI)...
Dit is een elektronische prothese die het buiten-, midden- en binnenoor overbrugt. Het zet geluid om in elektrische pulsen die de gehoorzenuw stimuleren. Met een CI kunnen personen die geen of nog maar een beperkt restgehoor bezitten (opnieuw) klanken, geluiden en spraak waarnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze een implantaat hebben en dat magneetstukje, dat verbinding heeft met het gehoorapparaat, zit achter het oor, die men soms niet kan zien vanwege het haar. Dus ze kunnen wel degelijk horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb 2 gehoorapparaten ik heb 40% gehoor verlies aan beide kanten.
ik heb te veel en te lang in discotheken gewerkt.
dat ik dus 40% minder heb betekent niet dat ik dus niets meer hoor.
alleen veel minder. als ik mijn apparaten niet in heb hoor ik ook nog wel maar veel slechter en moet ik erbij liplezen.