Wat zijn de verschillen tussen "Nortriptyline" en "Duloxetine" (?)

Het zijn beiden antidepressiva middelen die ook soms aan rugpatiënten worden toegediend;

Wat zijn de verschillen tussen deze 2 medicaties qua werking?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

De verschillende werking tussen de verschillende antidepressiva die worden gegeven bij neuropathische pijnklachten zijn nog niet duidelijk. Men vermoed dat delen van de hersenen wat gedempt kunnen worden, waardoor je pijn anders of minder ervaart. Bij fantoompijnen is de theorie dat de hersenen geen signaal krijgen van een deel van het lichaam, waardoor de hersenen zelf een soort signaal gaan produceren wat als pijn (of bij doofheid als tinnitus) wordt ervaren. Nortriptyline ofwel Amitriptyline (stofnaam) is een zogenaamd tricyclisch antidepressivum. Cymbalta ofwel Duloxetine (stofnaam) is met name een SSRI (serotonine reuptake remmer). Zowel antidepressieve werking als werking bij neuropathische pijn is van beide middelen bewezen. Het is vaak voorkeur of ervaring van de arts die doet besluiten welk middel wordt geadviseerd. Er is helaas nooit degelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit van deze middelen bij neuropathische pijn. Dit is ook niet goed te onderzoeken; juist omdat de middelen qua werking behoorlijk verschillen, omdat pijn slecht te meten is, omdat enkele pijnmiddelen ook nog andere effecten hebben (sedatie; ontspanning en 'sufheid') en omdat de middelen vermoedelijk ook op onze coping werken (hoe ga ik om met de pijn).