Kan je medicatie vragen bij je huisarts?

Ik loop al ongeveer 8 jaar in het traject "psychologen etc" Ik ben gediagnosticeerd met ADD waar ik eerst medicatie voor kreeg, maar daar ben ik mee gestopt(omdat mijn suicidaliteit erger werd). Ik wou altijd al medicijnen proberen als hulpsteun voor mijn therapieen voor mijn depressie ( Ik ben dit jaar sinds ik 19 ben gediagnosticeerd met Borderline) En heb ik ook een dysthyme stoornis en angststoornissen) Ik vraag al jaren om medicatie voor mijn stemming, maar telkens krijg ik weer te horen dat ze eerst willen kijken hoe therapie gaat. Nu heb ik al EMDR, VERS, gewone gesprekken met verschillende mensen psychotherapeuten en psychologen gehad en Cognitieve gedragstherapie en heb ik morgen een gesprek bij een klinische psychotherapie. Dat is alleen in intake, dus dat duurt ook nog lang. Ik zit er zelf helemaal doorheen en nu was mijn vraag of dat ik misschien mijn huisarts zou kunnen bellen of dat die met mij kan kijken of ik zou mogen beginnen met medicatie voor mijn stemming. ( ik durf niet goed te praten over dit soort dingen vandaar dat typen wat beter gaat) Dus Als dit niet via de huisarts kan, bel ik liever niet, dat vind ik eng.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Een huisarts kan deze medicatie voorschrijven. Nu heeft lang niet elke huisarts specifieke deskundigheid op dit gebied. Ik ken wel huisartsen die dit hebben, die specifiek onderzoek doen, cursussen volgen, en veel interesse hebben in de psychiatrie. Niet elke huisarts heeft dit. Dan mag hij/zij nog steeds deze medicatie voorschrijven, maar is het naar mijn mening sóms verstandiger dit aan de psychiater over te laten.

Je gaat morgen naar een psychotherapeut? Zowel klinisch psychologen als psychiaters kunnen psychotherapeut zijn. De eerste mogen geen medicatie voorschrijven, de laatste wel. Als je de achtergrond kent van de psychotherapeut waar jij een afspraak bij hebt, zou je op grond daarvan kunnen besluiten of je de vraag met betrekking tot medicatie beter aan je huisarts kunt stellen, of aan je behandelaar. Overigens zijn er ook psychologen die verstand hebben van medicatie, en die je zouden kunnen adviseren hierover, of met je huisarts kunnen overleggen. Zij mogen echter de medicatie NIET voorschrijven en zijn er niet speciaal voor opgeleid. Het is puur door hun ervaring met andere patiënten en door literatuurstudie dat sommige psychologen ook enige kennis hebben van psychofarmaca.

Als je bij een grotere GGZ-instelling onder behandeling bent, zal er een psychiater betrokken zijn bij je behandeling, al is het maar op de achtergrond. Je kunt dus ook aangeven morgen dat je graag met iemand wilt praten over de mogelijkheid van medicatie. En je mag ook gerust zeggen dat je dat graag zo snel mogelijk zou willen.

En anders: JA, je kunt ook altijd bij je huisarts terecht met deze vragen. Een aantal antidepressiva is ook geregistreerd voor de behandeling van bepaalde angststoornissen, en uit de literatuur blijkt dat Borderline-patiënten vaak positief reageren op SSRI's, de nieuwere generatie AD's. Het is dus ook helemaal geen raar idee om met jouw problematiek medicatie te willen proberen. Je huisarts kan ook altijd overleggen met een psychiater, als hij/zij dat wil. Je hébt namelijk wel een complexe problematiek, en zoals gezegd is lang niet iedere huisarts erg thuis in de verschillen in werking van alle antidepressiva. Ik kan me dus goed voorstellen dat je huisarts hier wat 'back-up' voor zou willen. Maar je kunt altijd, ook als je voor je probleem op een andere plaats onder behandeling bent, met vragen terecht bij je huisarts. Je kunt je huisarts ook een brief schrijven, of een lijstje maken vantevoren, als dat jou helpt tijdens het gesprek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een dokter mag wel medicijnen uitschrijven, maar omdat een psycholoog er meer in verdiept is, en dat zijn vak is om te achterhalen wat voor jou het beste is en wat eventueel bij jou werkt gebeurt dat niet, je kan wel eventueel bij de intake aangeven dat dit niet gaat voot jou, rn dat je je totaal grrn raad weet en of je.misschien eerder hulp kan krijgen, jah en dan als dat niet allemaal wilt en een te lang traject is kan je dat heb ik zelf bij mijn man gedaan die trok het niet meer en zakte in heb ik de crisis dienst gebeld en die waren er zo om medicatie voor te schrijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah maar ze is al jaren onder behandeling, en heeft al een nieuwe intake waar ze heen gaat, en bij de psychiater lopen artsen, en de psychiater van mijn man is bevoegd om medicijnen uit te schrijven, dus neem aan dat hij daarvoor geleerd heeft, en onder een psycholoog, hebben ze ook meer controles om te kijke. Hoe het in het bloedbeeld gaat en alles en daarvoor medicijnen af te stemmen, het is wel mogelijk als je al medicijnen hebt en die voor langere tijd hebt om via de huisarts een herhaling te vragen tot je volgende bezoek aan je psychiater
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psychologen stellen geen diagnose en geven geen medicijnen. Dat is aan de psychiater of aan een andere arts.
Zo als je hierboven alles zo goed omschreef,dat zou je wat je wil vragen aan je arts ook op papier moeten zetten,zeg tegen hem dat je alles niet precies kan vertellen zo als jij dat wil,en laat hem gewoon lezen wat je op je hart hebt.
Daar is niks raars aan hoor,en de dokter weet dan precies wat je bezighoud.
Ik zou het niet aan je h.a vragen je kan het beter bij je therapeut bespreken.
Ik wens je wijsheid en snel weer gezondheid,want wat jij heb is niet niks.
12 jaar geleden
Voor de goede orde: Een psychiater is medisch geschoold en die kan en mag medicijnen voorschrijven. Een psycholoog mag dat niet doen. Die kan alleen helpen met gedragstherapie. Een huisarts mag wel medicatie voorschrijven, maar zal in het algemeen medicatie voor psychiatrische aandoeningen overlaten aan de specialist, de psychiater dus. Wel kan hij ter overbrugging iets voorschrijven zoals b.v. anxiolytica. (angstdempers). Dat is geen geneesmiddel, want dat bestaat niet tegen angst. Alleen (cognitieve) gedragstherapie kan soms de oorzaak van angst wegnemen en dus genezen.
(Wezet: psychiatrisch verpleegkundige)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Ja, maar je moet toch wat.
Ja. Zeket naar de huisarts gaan. Goed voorbereiden wat je vindt rn wilt, en al hebt gedaan of mee bezig bent. Wat je hier typt kun je bv mee nemen naar je huisarts.

In principe zou je dit bij de ggz hulp moeten beapreken en dat heb je gedaan maar zij blijven zeggen dat ze eerst willen zien hoe je het met therapie doet.
Je wordt dus niet goed gehoord.

Ik had soortgelijk en ben ook naar de huisarts gedaan. Hij heeft toen soort van bemiddeld/ gesprek aangegaan met andere behandelaren. Daardoor was er ineens veel meer mogelijk.
Dus ik zou zeggen, zeker naar je huisarts gaan en je verhaal voorleggen en medicijben vragen.
Hij mag en kan ze voorschrijven, of hij het doet is een tweede maar hij denkt in ieder geval met je mee.