Waarom heb ik zoveel zekerheid nodig?

Door situaties uit mijn verleden, heb ik nu momenteel erg veel zekerheid nodig. Als ik dit niet heb raak ik in een lichtte depresie, krijg ik hoofdpijn en heb ik nergens zin in. Als ik zekerheid heb ben ik vrolijk, heb ik meer zin in dingen en zo.

Ik moet nu zelfs een meisje - van een eerder gestelde vraag - afwijzen want het is allemaal te onzeker voor me.

Ik wordt er gek van. Waarom is dit zo?

Toegevoegd na 22 minuten:
Loop momenteel bij een autistisch centrum..

Verder heb ik: ADHD en ODD..

even ter info ;).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Je zegt: 'door situaties uit mijn verleden, heb ik nu momenteel erg veel zekerheid nodig'. Eigenlijk is dat je antwoord: door deze situaties uit je verleden ben je onzeker geworden over bepaalde (misschien wel alle) dingen. Omdat je die onzekerheid niet prettig vindt probeer je overal zekerheid te zoeken, om te voorkomen dat je opnieuw in een onzekere/vervelende situatie terecht komt.

Het is misschien een goed idee om hier met iemand over te praten. Dat je kunt verwerken waardoor het komt. Ook lijkt het me goed om, zoals bij elke angst, deze onder ogen te zien. Probeer het met kleine dingen op te bouwen, maar zoek een aantal situaties op waar je angst voor hebt, of waar je je onzeker over voelt. Je zult dan meemaken dat het ook goed kan gaan als iets onzeker is.

Ten slotte wil ik je nog meegeven dat altijd maar zoeken naar zekerheid eigenlijk alleen maar schijnveiligheid biedt. Vrijwel niets is zeker, en je kunt niet alles zelf in de hand houden. Je wordt dan een control-freak die geen spontane dingen meer kan doen. Je hebt dan misschien meer zekerheid, maar word je daar nu gelukkig van?

Veel sterkte met het zoeken naar je weg.

Toegevoegd na 46 minuten:
N.a.v. je toevoeging ook een korte toevoeging op mijn antwoord. Omdat je ODD hebt kan ik me voorstellen dat je soms onzeker bent over hoe je gedrag van anderen of hun reacties op jou moet interpreteren. Een tip die ik je kan geven (maar die ook waardevol is voor mensen die geen ODD hebben) is dat je moet proberen om niet voor een ander te denken. Je haalt je daardoor misschien allemaal dingen in je hoofd over wat iemand over jou denkt terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Als je praat met iemand kun je gerust eens vragen naar hun mening over iets, of over jou. Dat geeft vaak een hoop nieuwe inzichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks voor je antwoord. Ik weet inderdaad dat niets zeker is, dat verwacht ik dan ook niet. Bij die dingen wil ik me wel zeker voelen - dus de zekerheid hoeft er niet te zijn, als ik me maar zeker voel. Ben volgens mij ook niet echt op zoek naar dingen die zeker zijn hoor, dat ligt een beetje aan wat ik zeker wil hebben. Dank je :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord Alknobe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet goed met onzekerheid om kunnen gaan is echt een kenmerk van autisme! en hoewel ik ze lang niet allemaal heb, heb ik dat kenmerk dus net weer wel. Ik kan me zowel rot gaan voelen als in paniek raken als er bijvoorbeeld plotseling ineens iets veranderd word wat me niet goed word uitgelegd. Zoals min vriend die aankomt met ik ga werken wanneer ik dat wil zo vaak ik wil (klinkt voor mij zo bot en zo komt het ook binnen) maarja dat zegt hij bot door de ADD Ik denk dat ze je bij dat autistisch centrum beter antwoord kunnen geven op die vraag ook kunnen ze vaak zien of het wel vanuit daar komt of misschien vanuit iets anders. Het is wel zo fijn als je ermee om kunt leren gaan, want als je op heel veel weerstand in jezelf botst (wat vaak wat autistisch is) dan helpt het niet om te zeggen da tje maar gewoon anders ertegenaan moet kijken. Dan moet je daar echt mee leren omgaan.
Toch weet ik zeker dat het een oplossing heeft! Maar he tkan ook een wisselwerking zijn dat je een enkeling onzekere situaties meemaakt en daar heel moe van word, en dat je vanuit daar verder vervalt in de d angst voor de moeilijkheden die gepaard gaan met onzekere situaties. Ik vermoeid bij mij een overlapping van ADD en ASS en toch de onzekerheid is echt autistisch en iemand met ADD is zelf juist vaak zat afgeleid en heeft dus vaak niet een extreme mate van zekerheid nodig om zich prettig te voelen. Behoefte aan zekerheid is vaak ook gewoon: behoefte aan duidelijkheid.
Zoals dat je zegt dat je een meid af moet wijzen, dat moet niet maar je hebt het gevoel van wel misschien omdat er iets niet klopt of misschien omdat het voor jouw niet duidelijk is wat de ander eigenlijk wilt (en niet wilt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, autisme kan zeker een veroorzaker zijn van je afkeer van onzekerheid of, andersom geredeneerd, je behoefte aan structuur.
Er kunnen veel redenen zijn waarom iemand behoefte heeft aan zekerheid. Maar meestal reageert iedereen daar dan ook weer anders op.
Zelf kwam ik er na 20 jaar pas achter dat ik licht autistisch ben en ik dus enorm behoefte heb aan duidelijkheid vertrouwen en zekerheid. Eerlijk gezegd heb ik er nooit bi stil gestaan dat het misschien altijd al aanwezig was en dacht ook ik dat het kwam door trauma's.

Soms helpt het te weten dat sommige dingen niet zeker kunnen zijn. Wees niet te bang voor dingen die je niet door en door kent en leer het een beetje vertrouwen in plaats van vermijden.
Ik zou niet weten waarom je haar zou moeten afwijzen.
Misschien ben je gewoon bang voor verandering, of bang voor het moment na de verandering waarop je neit weet hoe e ermee om moet gaan.
Misschien durf je geen dingen aan te pakken die nog onzeker zijn maar een hoop dingen zullen dat zijn. Misschien heb je risico's genomen in onzekere situaties en durf je daardoor geen onzekere situaties meer aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het hebt over zekerheid, verwijs je naar angsten. Herinner je je als je klein was, hoe groot de wereld leek, en hoe veel bewonder je had voor je grote broer of papa of moeke die in het bos wandelden en hun weg niet verloren?

Langzaam word je ouder en moet je leren omgaan met de gevaren en op je eigen poten leren staan. In je heb je ook emoties en die moet je dan omgekeerd leren beheersen. Ook in het ADHD-verhaal en het autismespectrum is sprake van concentratie om je te focussen op sommige zaken, zonder continu met je angsten bezig te zijn.

Angsten moet je leren beheersen. Helaas zijn er verschillende reacties om om te gaan in een (voor jou waarschijnlijk nogal overdreven vijandig lijkende) wereld. Misschien heb je zelfs drugs als rilatine of concerta (zie de bijsluiter zelf) gekregen om je tijdelijk te helpen niet te blokkeren, maar op de bijsluiter staat ook dat dit altijd ondersteunend is aan een psychologische begeleiding, die bij voorkeur door iemand gebeurt die zelf ADHD-verschijnselen heeft en je op dat vlak goed aanvoelt. In simpele woorden, je moet eerst sterke mensen om je heen hebben om te leren van hen hoe je op je eigen wijze ook sterker wordt.

Tot slot moet je die normale angstige reflexen leren onderkennen en als volwassene leren dat je niet dood zult gaan als iemand met je praat, of zelfs een relatie afspringt, want dat er rationeel gezien meerdere deksels passen op een potje, je niet zult verhongeren van eenmaal niet te eten of niet vermoord wordt als ze je uitlachen of in groep kleineren of zelfs pesten. Dat je ook zelf actief moet leren omgaan met dit soort dingen.

Misschien kun je qua zekerheden eens kijken naar een belangrijke pagina uit een boek over zelfobservatie in bijlage, die voor veel psychologen erg belangrijk is, omdat iedereen meemaakt wat jij hebt, maar er 'normaal' heeft leren mee omgaan. Kijk eerst hoe andere mensen met dezelfde gevoelens als jou omgaan, probeer dan eens te reageren zoals zij, en probeer dan langzaam zoveel mogelijk zelfdiscipline aan te leren, best gecombineerd met een sport die veel inspanningen vraagt.

Succes!