Wie is moeilijker te opereren?

Stel 2 mannen moeten een darmoperatie ondergaan. De ene heeft een keiharde six-pack met elke pees en spier zo strak als maar kan en heel weinig vet. De ander heeft hele slappe buikspieren maar heeft onwijs veel overgewicht. Wie van de 2 is het moeilijkst te opereren; de man met overgewicht of de gespierde man?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

De gespierde lijkt mij, al die pezen en spieren doorsnijden is moeilijker dan vetweefsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En pezen al helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was een van mijn minder heldere momentjes denk ik...
Mij lijkt de man met overgewicht lastiger te opereren omdat je door al het vet niet makkelijk bij de plek kan komen. En iemand met overgewicht loopt ook kans om niet wakker te worden uit zijn narcose.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij narcose zijn spieren slap dus een 6 pack maken ze net zo open als een minder strakke buik :)

bij iemand met overgewicht zit er ook vetweefsel in het buikvlies (hier moet je ook doorheen bij een operatie) en zit er op veel meer plekken meer vetweefsel het is lastiger te opereren (al dan niet dmv endoscopie).
het herstel duur bij mensen met overgewicht langer.
bij elke operatie bestaat het risico op complicaties, maar bij overgewicht is dit risico groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij opereren hoef je mogelijkerwijs niet "door de buikspieren" heen te gaan.
Wel heb ik zelf gehoord van een internist dat ie maar heel moeilijk iets door die (goed getrainde) spieren heen kon voelen aan mijn darmen.
Dat was makkelijker bij een ongetrainde man....mits die ongetrainde wel net zo mager was als ik.

Zei die arts in mijn bijzijn tegen de arts in opleiding die ook (met mijn toestemming) wilde kijken/voelen.

Voor een echo en andere moderne diagnostische apparatuur is een sterke buikspier geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar wie is nou moeilijker, de man met het overgewicht of de man met een onwijs sterkte six-pack?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De man met heel veel vet is lastiger te opereren.
Opereren in de diepte, door een tientallen centimeters dikke vetlaag is stukken moeilijker dan het klieven van het bindweefsel tussen twee spieren. De spieren zelf worden niet doorgesneden maar in lengterichting gekliefd, hetgeen alleen bij de rechte buikspier, die onder de navel begint, nodig is. Meestal wordt voor een darmoperatie een verticale incisie gemaakt, van borstbeen tot schaambeen, indien nodig. Overigens wordt meestal het darmgedeelte dat geopereerd moet worden uit de buikholte gehaald.