Waarom lijken mensen die je niet begrijpt vaak slimmer?

mensen die ingewikkeld gedrag vertonen, en vreemde dingen doen en uitkramen lijken slimmer.. mijn vrienden vinden dit ook, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist je dat dat een truc is die sommige mensen gebruiken om slimmer te lijken? De volgende keer dat je denkt dat iemand slimmer is, zeg dan dit even in je hoofd: alles dat het waard is gezegd te worden, kan duidelijk gezegd worden. En hoe slimmer iemand is, hoe duidelijker hij dingen kan zeggen. Als iemand ingewikkelde en vreemde dingen uitkraamt, kan dat twee dingen betekenen: of diegene is niet slim genoeg om het duidelijk te verwoorden, of diegene doet bewust ingewikkeld om te verbergen dat hij eigenlijk helemaal niet zoveel over het onderwerp weet. In beide gevallen hoef je niet onder de indruk te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Dopeler effect: The tendency of stupid ideas to seem smarter when they come at you rapidly." -Author unknown

Het beste antwoord

Je gebruikt een paar woorden door elkaar:
- Ingewikkeld
- Vreemd
- Slim

Ingewikkeld betekent complex. Je moet je dus concentreren om het geestelijk te bevatten (vanuit herkenning).
Vreemd betekent dat je niet meteen kunt terugvallen om dingen die je herkent. Je moet het dus herleiden naar dingen waar je kunt aansluiten vanuit je eigen ervaring en 'wat je al kent/geleerd hebt'.
Slim gebruik je hier erg positief, waarmee je stelt dat die mensen 'goed zouden zijn' in het gebruik van hun kennis in hun leven.

Je moet het situatie per situatie bekijken: Ik zoek al heel mijn leven naar mensen die op op 'nieuwe' domeinen zitten, waar ik niet zo vertrouwd mee ben.

Gisteren op de schaatsbaan kwam ik dit tegen toen ik les gaf over pirouettes en achteruitschaatsen en daarbij ook uitleg gaf over het zwaartepunt. De kinderen konden even niet mee en vonden mij 'te slim'. Toen zei ik dat ze speels eens gewoon fictief een gewicht in hun rechterhand moesten nemen terwijl ze vooruit schaatsen en dan met gestrekte arm hun hand met dat denkbeeldig gewicht erin, gestrekt rond zich tegenwijzerzin moesten draaien. De kinderen samen in groep deden zonder ze het wisten allemaal de aanvang van een pirouette en stonden verrast.

Iedereen is dus slimmer dan een ander op bepaalde vlakken waar hij/zij meer ervaring in heeft en dit overdraagt aan iemand die het 'nog niet op die manier bekeek/bedacht'.

Mensen die erg bewust bezig zijn en al jaren interesse in alles vertonen, bouwen zo veel kennis op. Via eenwieler rijden, leerde ik gigantisch beter schaatsen, zonder dat de bedoeling was.

Nu in kern: zelfs je huisdier vind je slimmer als je met je handen aarbeien pelt om ze op te eten en daar complexe bewerkingen mee maakt. Omgekeerd moet je eens zien hoe een blindengeleidenhond getraind een blinde begeleid en dan zul je toegeven dat dit dier gigantisch veel slimmer lijkt dan ons. Of mieren die hun nesten bouwen, maken constructies die ze met hun verstand niet aan lijken te kunnen.

Het omgekeerde merkte je echter niet: Het feit dat je verwondering hebt, en iemand slimmer vindt, zet je open voor het leerproces en maakt... jou op dat moment veel slimmer: Luister, gebruik je zintuigen, neem op, denk erover en pas het nadien toe. Zoals een kind een trucje leert en later als papa of moeke het ook weer aan zijn kindjes leert.

Mooie slimme vraag van jou! 10 op 10 van mij.

PS: Weerstand leidt tot kennis, maar let op: kennis leidt ook tot weerstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

Je kunt dat slim vinden, echte slimme mensen die ingewikkeld gedrag vertonen en vreemde dingen uitkramer kunnen jou helder iets uitleggen zodat jij en je vrienden het snappen. Mensen die dat niet kunnen hebben een probleem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze je overrompelen, en je geen tijd geven zelf na te denken. Als je enmaal de tijd hebt gehad zelf te denken, kom je er achter dat ze niet zo slim bezig waren.
Dit is ook de manier waarom dictators en agressors werken: zoveel in een korte tijd zeggen dat er geen speld tussen te krijgen is, moeilijke woorden gebruiken die de mensen niet kennen, maar wel indrukwekkend zijn. Allemaal manieren om te winnen, totdat de mensen wakker worden en het te laat is
anneliez
13 jaar geleden
misschien omdat ze anders naar dingen kijken dan het standaard gebeuren en dus dingen van meer kanten kunnen zien en begrijpen waardoor hun reactie niet altijd voorspelbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vaak ervaren dat mensen die niet willen communiceren geen logisch zinsverband meer aanbrengen, met veel vreemde woorden spreken. Als ze het moesten navertellen begrepen ze zelf niet wat ze hadden gezegd. Het wil voor mij net zoveel zeggen als; ''ik wil niet met jou praten". Vreemd genoeg heb je je dan toch nog binnen de fatsoensnormen uitgedrukt terwijl ik het als zeer onbeschaafd opvat.
Ik vind wel dat mensen die veel weten op hun vakgebied, de kennis wel moeten kunnen uitdragen. maw als je in de groep steeds mensen hebt die een wetenschappelijk gesprek verbieden omdat er woorden in voorkomen die zij niet begrijpen krijg je vanzelf geen overdracht van kennis. Het eerste voorbeeld heeft echter niets met het laatste te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De perfecte combinatie is natuurlijk slim zijn/ een hoog IQ hebben en daarnaast ook nog eens heel sociaal vaardig zijn of meer specifiek: spreekvaardig, maar dit hoeft toch niet samen te hangen? Je kunt een geniaal iemand hebben die meest moeilijke vraagstukken oplost, maar tegelijk niet kan uitleggen (aan een leek) hoe hij/zij dit doet. Dit maakt hem niet minder geniaal. Het kan allerlei redenen hebben (sociale angst, autisme, moeite met woorden vinden, perfectionisme) waarom dit niet lukt. Daarnaast heb je natuurlijk wat in voorgaande antwoorden genoemd is, de mensen die slim proberen over te komen door vaag te doen. Of willen manipuleren door vaag te doen en onbegrijpelijke dingen te zeggen en mensen zo in de tang te nemen (wat ook erg slim kan zijn). Dit zijn mijn gedachten erover.

Toegevoegd na 7 minuten:
maarja dan kom je ook weer uit natuurlijk bij de opvatting van wat is slim? Is dat slechts een hoog IQ? Hoort daar ook EQ bij? Sociale vaardigheid? Je sl;imheid kunnen overbrengen? Sommige mensen zijn hoogbegaafd maar hebben daarnaast een stoornis waardoor ze nooit zullen kunnen werken. Zijn ze dan slim te noemen. Dat zijn nu wel weer allemaal vragen die in me opkomen :P

Toegevoegd na 15 minuten:
Maar nu een antwoord op je vraag: Ik vind niet alle mensen die ik niet begrijp slimmer lijken. Soms vind ik ze gewoonweg vaag. Dan denk ik: zeg nou eens echt waar het over gaat, en denk ik te doorzien dat ze maar wat in het luchtledige l*llen. Andere mensen die ik niet begrijp lijken misschien slim maar dat kan ook gewoon komen door dat die een hoop kennis hebben (veel gestudeerd/ingelezen) over een onderwerp bv snaartheorie, waar ik echt niets vanaf weet, en dit niet kunnen vertalen in 'snaartheorie voor dummies'. Of ze willen dit niet omdat ze graag willen dat jij ze héél erg slim vindt en dit in stand willen houden.