Hoe te stoppen met te snel conclusies trekken ?

Te vaak voorbarige conclusies trekken
Denken dan dat je in staat bent om de echte intenties van andere mensen te weten zonder dat je ze daarover gesproken hebben.
Het voorspellen hoe de toekomst er uit gaat zien en er vervolgens vanuit gaan dat het ook zo gaat gebeuren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (4)

Ten eerste is het belangrijk dat je er van bewust bent dat je snel een conclusie trekt.

Vervolgens id het belangrijk om te weten waar een conclusie aan moet voldoen.

Nadat je (1) het probleem hebt geanalyseerd, (2) informatie hebt verzameld en (3) een oordeel hebt gevormd over de ernst van het probleem, over de oorzaak en over de bruikbaarheid van oplossingen, kun je een conclusie trekken en een goed besluit nemen. (zie link voor de volledige beschrijving en tips). Als je de tips zal toepassen en het verschil weet tussen een goede en een foute conclusie en je er bewust mee bezig bent ben je al heel ver.

Verder heb je nog de vooroordelen. Een vooroordeel is een mening die mensen al bij voorbaat in hun hoofd hebben over andere (groepen) mensen, zonder te weten of het wel klopt met de feiten. Vooroordelen zijn een verdedigingsmechanisme voor mensen. Ze vormen een bescherming tegen het onbekende dat als bedreigend wordt ervaren. Het gaat echter mis indien er helemaal geen sprake is van reële bedreiging en groepen mensen een negatief stempel krijgen.
Alle mensen hebben vooroordelen, maar kinderen worden er niet mee geboren. Vooroordelen zijn aangeleerd. We kunnen ze ook weer afleren.

Vraag je van te voren af of je wel alle feiten weet? Zo niet laat het beeld blank en vul het pas in als je in de situatie zelf terecht komt of met de mensen in gesprek komt. PLaats mensen niet in een hokje. Van echt waar 9 van de 10x hebben mensen het mis. Ook speculeren is niet echt aan te raden. We zien dingen vaak veel negatiever dan ze uiteindelijk zijn. Volg je gevoel, maar kijk ook goed met je ogen en luister naar mensen. Dus feiten zijn erg belangrijk dan pas kun je een mening of een beeld van een bepaalde situatie vormen. Dat geldt bij mensen maar ook in bepaalde situaties..

Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst tot 10 tellen, voor je iets doet of zegt
anneliez
13 jaar geleden
Een conclusie trek je met informatie die je krijgt van een ander en de conclusie wordt door jou bedacht. Het heet een oordeel of vooroordeel of zoals ik zeg, een mindfuck. Je kunt jezelf leren om te weten dat je oordeel echt klopt. Controleer dat door te vragen: Ik merk dat ik het zo zie maar klopt dat ook met jouw intentie of wat je me wilt vertellen. Kortgezegd. Leer jezelf om een oordeel eerst op waarheid te controleren voordat de dialoog verder gaat. De toekomst voorspellen is lastig. Vertellen hoe je wilt dat het er in de toekomst uit gaat zien, is eenvoudiger maar geeft helemaal geen garantie dat het werkelijk zo loopt.
Er is in de levenloop op dit moment maar 1 ding zeker en dat is datgene wat NU gebeurt. Al dat andere is verleden en toekomst en zelfs dat bestaat niet behalve dat je het nu bedenkt. Misschien een raar idee en lees eens wat van Eckart Tolle.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken mezelf hierin! Ik trek ook te vaak te snel een conclusie en loop dan vast in gesprekken. Ik denk te weten hoe het verhaal verder gaat en ga al allemaal conclusies trekken.

Ik heb geleerd dat het helpt als je even een pauze moment pakt door rustig de reactie af te wachten en echt goed uit te luisteren. Eventueel eerst samenvatten van wat jij denkt gehoord te hebben zodat de ander dat kan bevestigen of aanpassen.

Doorvragen als je niet duidelijk genoeg beeld hebt.

Laat het je gesprekspartner weten als je vast loopt. Wellicht kunnen jullie samen kijken of je er uit komt.

Succes!