Hoe pas je de Heimlich -greep toe bij een zwangere vrouw? Is dat uberhaupt mogelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.7K

Het beste antwoord

Ja dat kan zeker, op de gebruikelijke wijze. Het brengt geen schade aan de baby die de moeder bij zich draagt. Is de baby nog erg pril en prematuur, dan is deze beschermd door het vruchtwater. Is de baby al goed voelbaar, dan kan deze de druk (stoot) hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wat nou als je kind niet meer prematuur is. stel je bent morgen uitgerekent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze link staat niets vermeld dat het voor hoogzwangere vrouwen niet toepasbaar zou zijn: http://home.wanadoo.nl/ehboweb/verslikking.htm Blijkbaar kan de baby meer druk hebben dan wij denken. Een collega die hoogzwanger was en zich op het werk verslikte, kreeg eens deze greep. Zes dagen later kreeg ze een gezonde baby.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je kan de heimlich uitvoeren, maar dan doe je de ‘Heimlichmanoeuvre’ met de handen op het borstbeen. I.p.v. handen tussen navel en onderkant borstbeen

Andere antwoorden (5)

ik wil het denk ik niet meemaken.
maar volgens mij gebeurt het boven de baarmoeder.
goeie vraag trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan mag de greep absoluut niet op op het onderlichaam worden toegepast, maar in de borststreek. Geldt ook voor hele dikke niet zwangere mensen:

# Pregnant/obese people: Abdominal thrusts may not be effective in people who are in the later stages of pregnancy or who are obese. In these instances, chest thrusts can be administered. For the conscious person sitting or standing, take the following steps:

* Place your hands under the victim's armpits.
* Wrap your arms around the victim's chest.
* Place the thumb side of your fist on the middle of the breastbone.
* Grab your fist with your other hand and thrust backward. Continue this until the object is expelled or until the person becomes unconscious.
14 jaar geleden
Je drukt bij de Heimlich-greep iets onder het driehoekje, gevormd door de ribben en net boven de maag. Een babietje zit een heel stuk lager - de baarmoeder is onder de navel bij een vrouw. Voordat je een zwangere laat stikken door verslikking, zou ik het toch zeker toepassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben je boven de 34 weken zwanger zit je baby daar ook.
zelf onder je ribben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de baarmoeder zit tot ong de 20ste week tot de navel. daarna echt niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit tijdens m'n opleidingen tot stewardess geleerd, dus het klopt wel, dat ze het ons niet verder uitgelegd hebben, omdat je 7 weken voor je bevalling niet meer mag vliegen......Ik zou het evengoed proberen, hoor, zolang je ribbenkast uit kan zetten om te ademen, kan je die lucht eruit duwen door Heimlich, en daar gaat het tenslotte om.....
Wat je ook kunt doen (gebeurt ook bij baby's en ouderen) is de dame in kwestie op haar borst over de tafel buigen (dus buik niet erop) en een goed tik tegen het laagste gedeelte geven wat op de tafel ligt.

Is niet zo doeltreffend als heimlich, maar kan wel werken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dan doe je de ‘Heimlichmanoeuvre’ met de handen op het borstbeen. I.p.v. handen tussen navel en onderkant borstbeen

NOTE: Er is altijd kans op verwonding bij het toepassen van de Heimlichmanoeuvre (ook bij correcte toepassing!).
M.n. kans op inwendig letsel. Raadpleeg altijd een arts na toepassing van de Heimlichmanoeuvre