Waarom hebben mensen tics?

Veel mensen hebben tics, in welke vorm dan ook. Hoe kom je aan een tic, waardoor wordt het veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Een tic kan zomaar ontstaan wel bij iedereen!
Het is iets wat je moet doen, een automatisme wat je dan net zo moet doen als knipperen met je ogen. Dit kan je ook niet stoppen. Het is dus oncontroleerbaar.
Mijn zusje kreeg als kind ineens een tic waarbij ze steeds haar ogen dichtkneep en haar neus optrok. Dit gaf een kriebel bij haar neus waardoor ze haar mond moest opensperren. Mijn vriendinnetje en ik hebben ons rot gelachen en haar er steeds mee gepest. Ja, kinderen zijn zo nu eenmaal. Zij vond het natuurlijk niet leuk, maar kon niet stoppen, hoe graag ze ook wilde. In de zomervakantie stopte het ineens en wat bleek later? Haar leraar op de basisschool had een bril die steeds afzakte en hij duwde die weer terug door zijn neus op te trekken enz. Zij had deze gewoonte dus gewoon overgenomen.In de volgende klas had ze een andere juf en het kwam nooit meer terug ,die tic.
Het kan ook ontstaan doordat je bijv. steeds een hinderlijke haarlok wegstrijkt met je hand of je hoofd een keer schudt. Als je dit jarenlang gewend bent te doen, dan doe je het zelfs bij een kort koppie. Zo kan uit een gewoonte een automatische tic ontstaan.
Het kan ook al in je hersenen zitten zoals bij velen met een stoornis in het autistisch spectrum. Die zijn zo druk in het hoofd, dat ze ongecontroleerde spierspanningen hebben die eruit moeten. Een voorbeeld is Gilles de la Tourette en het 'fladderen' bij Asperger.
Dan heb je ook nog de tics die bij velen ontstaan uit spanningen en stress. Die verdwijnen meestal weer in een rustige periode zoals de zomervakantie.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een tic is een plotselinge, spontane, korte samentrekking van een spier of spiergroep.
Hierdoor ontstaat een waarneembare beweging (motorische tic) of vocale uiting (vocale tic). Soms treden tics in korte tijd snel na elkaar op.

Een tic kan vrijwillig gereproduceerd worden. Indien wenselijk kan een persoon met een tic, deze tijdelijk onderdrukken. Dit veroorzaakt wel een soort spanning, een drang om te bewegen.

Tics kunnen bij iedereen voorkomen, maar zijn soms een symptoom van een somatische of psychische aandoening (ticstoornis).

De meeste tics die voorkomen op kinderleeftijd, verdwijnen spontaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+