Heb ik een heel erg gevoelige huid?

Nou kijk, het lijkt of ik een heel erg gevoelige huid heb. Ik heb geen foto hiervan beschikbaar helaas. Als ik over mijn huid krab bijvoorbeeld blijft dat wel een uur lang rood en wordt het een soort van streep en een beetje dik. Als iemand met een pen bijvoorbeeld over mijn arm gaat blijft daar een hele dikke streep achter rood en wordt het helemaal dik, als ik nu in mijn huid zou knijpen of iets zou het wel een kwartier lang rood en dik blijven, en dit is ook irritant want het ziet er eng uit, en daar schaam ik me een beetje voor. Weet iemand wat er aan de hand is? Het begon een paar maanden terug. Ik heb niets veranderd aan mijn eetpatroon noch is er iets in mijn omgeving veranderd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (4)

Gebruik je ook bodylotion? Misschien dat dat ook zou kunnen helpen. Verder raad ik je aan om hiermee naar de dokter te gaan. Wat je beschrijft, vind ik niet normaal eigenlijk. Ik denk dat de dokter je beter kan vertellen wat er met je huid is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik geen bodylotion, maar toch bedankt voor de moeite, plusje :)
Ik zou er zeker eens mee naar de huisarts gaan en eventueel naar een dermatoloog laten verwijzen als de huisarts niet snel genoeg een oplossing heeft.

Het is niet gebruikelijk dat je zo snel een reactie krijgt op aanrakingen, dus er zal toch wel iets zijn wat je huid zo gevoelig maakt. Ik zou het zeker eens bij de huisarts aankaarten en kijken wat hij er van kan maken.
Zo te horen kun je hem vrij makkelijk demonstreren wat er ongeveer met je huid qua reactie gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou eigenlijk het vreemde is is dat het ongeveer 5 min duurt voor die reactie plaatsvindt :/
Klinkt als netelroos. Zelf heb ik het chronisch, en in andere vorm dan jij. Je hebt namelijk verschillende vormen Urticaria. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar op de site van de link zie je een voorbeeld en kan je wat info lezen om te kijken of dat het is.

Urticaria factitia (netelroos)
Bij deze vorm bij druk of wrijven op de huid sterk jeukende kwaddels precies op de plek waar gewreven is. Deze verdwijnen spontaan binnen een tot enkele uren. Het verschijnsel van urticaria na het krassen over de huid waarbij ook enige druk wordt uitgeoefend noemen wij positief dermografisme. Dit komt in meer of mindere mate bij ongeveer 3% van de bevolking voor en is gelukkig meestal een tijdelijk fenomeen.

Positief dermografisme: met een houten stokje is op de rug het woord 'JEUK' geschreven, zwelling en roodheid zijn het gevolg...

http://www.huidinfo.nl/urticari.html even naar beneden scrollen voor de foto..

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan overigens van voedsel komen. Ook al eet je altijd hetzelfde. Je kan een allergie ontwikkelen, zoals ik ook ineens heb gekregen. Je moet natuurlijk wel even langs de huisarts, die kan dan wat testen met je doen.

Netelroos wordt ook wel galbulten genoemd. Er komt onder de huid gal te zitten, wat ook kan jeuken en opzwellen. Het heeft alles te maken met je afweersysteem en antihistamine. Je huisarts kan je dat ook uitleggen.

Als ze kunnen ontdekken, waar je het van hebt, ben je er zo vanaf. Als er geen oorzaak gevonden kan worden.....moet je hopen dat het gewoon overgaat. De oorzaak is soms moeilijk te vinden, omdat je het van honderdduizend dingen kunt krijgen.

Succes ermee! Ik hoop dat je er vanaf komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verdwijnt echter niet spontaan na enkele uren, het jeukt wel een beetje maar het gaat geleidelijk weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan tot 24 uur duren. Zelf trekt het bij mij inderdaad pas de volgende dag weg. Als ik het bijvoorbeeld 's middag's krijg, dan is het 's ochtends de volgende dag al een stuk minder, maar pas 's middags is het echt helemaal weg.
De aandoening heet Dermografie.

Het ontstaat door wrijven of krabben over de huid.
Hierbij ontstaat binnen 10 minuten een jeukende verhevenheid die na 30 minuten tot 3 uur weer vervaagt.

Het is te testen door stevig met de achterkant van een balpen of gestandaardiseerde testpen over de huid te strijken, bij voorkeur op de rug of binnenkant onderarm.

In de meeste gevallen ontstaat er al binnen vijf minuten een jeukende, lineaire verhevenheid, roze of wit gekleurd en omringd door een wegdrukbare roodheid. (Het normale beeld is: een lichtrode niet verheven streep op de krabplaats die snel vervaagt, vaak al binnen 5 minuten.)

Er is wel een behandeling voor. Bespreek het met je arts.

De oorzaak is niet bekend, het is onduidelijk waardoor dermografisme opeens kan ontstaan. Het kan ook vanzelf overgaan, na enkele maanden tot jaren.