Waarom wordt er sinds 2013 de diagnose PDD-NOSS niet meer gegeven?

Ik heb dit proberen op te zoeken, maar kom er helaas weinig wijs uit. Wel zie ik dingen staan van het DSM boek (het ook in Nederland veelgebruikte Amerikaanse handboek voor psychische stoornissen). Maar nergens vind ik echt een duidelijk antwoord wat de reden hierachter is. Als iemand me hiermee kan helpen, bedankt! :)
Excuses, ik bedoel PDD-NOS.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Met de komst van de DSM-5 in 2013 maakten de subtypen van autisme, zoals PDD-NOS, de autistische stoornis en het syndroom van Asperger, plaats voor één overkoepelende classificatie: de autismespectrumstoornis (ASS). De wetenschappelijke onderbouwing voor de subtypes van autisme zou onvoldoende zijn.

De verwachting is dat mensen die vroeger wel de diagnose PDD-NOS zouden krijgen, op dit moment niet in aanmerking komen voor de diagnose autismespectrumstoornis. Mogelijk krijgen zij nu de diagnose sociale communicatiestoornis.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie :) Het is me duidelijk!
Voor de verandering had je inderdaad 3 soorten autisme: klassiek autisme, Asperger en PDD-NOS. Een kind of volwassene kreeg dan 1 van deze 'etiketten'.
Helaas werkte dit niet goed, omdat niet iedereen dezelfde mate heeft en dezelfde kenmerken behoorende bij 1 van deze soorten. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die het sociale van PDD-NOS hadden en de intelligentie behorende bij Asperger. Of mensen die toch bestempeld werden als klassiek autist (waarbij de meerderheid dan iemand voor zich ziet, als De autist die heel intelligent is, maar totaal geen contact maakt met anderen) en toch functioneren in de maatschappij.
Daarom heeft de psychiatrie nu de term: een stoornis in het autisme spectrum.
Waarom? Je kunt dan spreken van een lichte of ernstige mate en alles wat er tussen zit.
Verder kun je per kenmerk aangeven of de persoon wel of niet last ondervindt bij dit kenmerk. Hierdoor krijg je een duidelijker beeld van de stoornis per persoon.

https://www.autisme.nl/autisme-nieuws/mei-2013/autisme-spectrum-stoornis-in-dsm-5.aspx
Behoorende is behorende
Toegevoegd op 16 februari 2019 15:30: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie :) Het is me duidelijk!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Daar gaat het om ;-)
Eerder spraken we van verschillende soorten autisme als PDD-NOS, klassiek autisme, MCDD en Asperger. Op dit moment zijn alle soorten autisme samen genomen als Autisme Spectrum Stoornis. ASS kent verschillende varianten en daarin wordt dan ook onderscheid gemaakt volgens de regels van dit Amerikaanse handboek.

Kortweg worden er twee criteria gebruikt om iemand aan te merken voor het Autisme Spectrum Stoornis:

1. Repeterend gedrag en specifieke interesses
2. Beperkingen bij de communicatie en interactie met mensen

Het antwoord op jouw vraag:
De reden om af te stappen van de vier subtypes en over te gaan op één overkoepelende classificatie is, omdat er te weinig wetenschappelijke onderbouwing is om de subtypes te kunnen onderscheiden van elkaar.