Ik ben 12 en moest laatst de baarmoederhalskanker prik, maar ik durf de 2e en 3e niet meer te halen, zie uitleg.

Ik ben vlak na deze prik flauwgevallen, en ik durf nu niet een 2e en 3e te halen, bang voor de zelfde situatie, wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn vriend kan ook niet zo goed tegen vaccinaties. Dat is, aldus de arts van de GGD, een reactie van je spieren op de koude vloeistof. Bij hem had dit zo'n groot effect dat het ruim 3 uur duurde voor hij weer op z'n benen kon staan na een simpele prik in z'n arm.

Wat je hieraan kunt doen:
- Zorg dat je van te voren gegeten hebt, zeker iets met suikers erin (dit geeft snel energie)
- Geef het aan aan de arts van de GGD.
- Ga zitten, of beter nog liggen bij de prik, sla je benen over elkaar en til ze iets van de ondergrond. Hierdoor span je je spieren aan en gaat je hart harder werken.
- Rustig blijven ademhalen. Kijk niet als de prik wordt gegeven, maar hou je ogen dicht en tel tot 100. Kijk wat voor jou lekker adem haalt, adem bijvoorbeeld 2 seconden in, 3 seconden uit. En blijf je hierop concentreren.

Zelfs met deze voorzorgsmaatregelen heb je geen garantie dat het goed gaat. Maar je zult er in elk geval een stuk minder last van hebben. En bedenk je dit... Als je wel baarmoederhalskanker krijgt zul je nog VEEL meer prikken krijgen!

Gewoon even gaan dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Gewoon halen, anders hebben de andere twee prikken geen nut want pas na de derde ben je beschermd. En even flauwvallen nu is minder erg als kanker later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Vraag eventueel iemand om mee te gaan. Ik heb begrepen dat (hier in de buurt) deze prik gegeven wordt in een sporthal vol pubermeiden. Lang wachten, warmte en hysterisch gedoe van andere meiden maken het dan niet gemakkelijk, als jij gemakkelijk flauw kunt vallen.
Bel eens de huisarts of de GGD of jij niet op een ander moment, of op een andere plaats geënt kunt worden. Misschien helpt dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Roland
Jammer dat ik jou geen + kan geven Manjo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Isa Louise: uit ervaring weet ik dat het voorstadia van baarmoederhalskanker erg slopend is qua zenuwen, verder had ik veel buikpijn (maar dat is van persoon tot persoon verschillend) en de behandeling (eerst "hapjes" laten nemen en later plekjes weg laten schroeien) was verre van fijn! Neem het advies van Roland en Manjo aan!
Als je de eerste keer flauwvalt, wil dat totaal niet zeggen dat je de volgende keer ook onderuit gaat. Als jij die prik wil, moet je die gaan halen. En dan gaat het goed!
Misschien had je te weinig gegeten of voelde je je niet zo goed.

Je zult in je leven nog zo vaak een keer een prik krijgen (bloedprikken, verdoving) en dan ga je echt niet iedere keer flauwvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op die vactinatie staat als je naar die prik bent flauwgevallen dat moet je een ander afspraak maken met een andere huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt proberen je te bedenken wat het aller-, aller-, allerergste is dat je kan gebeuren bij de volgende prik.

Dat is, dat je opnieuw flauwvalt.

Maar ALS dat al gebeurt (wat niet zeker is), dan is dat minder erg dan de eerste keer. Want nu *weet* je dat het kan gebeuren, en kun je er alvast rekening mee houden.

Je kunt gaan zitten, zodat je niet op de grond valt als het opnieuw gebeurt.

Je kunt, na de prik, een half uur in de wachtkamer blijven zitten. Neem een tijdschrift mee, zet een muziekje op - zo kom je dat halve uur wel door. Als je vertelt dat je bang bent dat je flauwvalt, zal de arts (of de assistent) er geen probleem mee hebben dat jij een half uur blijft zitten voordat je vertrekt.

Als je op deze manier redeneert, is zelfs het aller-, aller-, allerergste dat er zou kunnen gebeuren, eigenlijk helemaal niet meer zo erg.

Vergelijk dit (nog twee keer iets dat niet fijn is, maar helemaal niet zo'n ramp) met de gigantische spijt die je later zult hebben als je zelfs maar het geringste vermoeden zult hebben dat je misschien baarmoederhalskanker hebt... Dan kun je de keuze wel maken, vermoed ik.

Sterkte!
Cryofiel
13 jaar geleden
Het is je eigen lichaam, en daar ben JIJ de baas over. Niet de regering, je dokter of je ouders. Heb je de vorige keer goed gegeten voor de tijd?
Uiteraard is het ook heel vervelend als je later baarmoederhalskanker hebt. Je krijgt de prikken daarom ook met een belangrijke reden. Als je later baarmoederhalskanker krijgt, dan ga je kapot aan het feit dat je het op deze manier kon voorkomen. Dus moet je tegen elkaar afwegen wat je liever hebt: kleine kans op nog 1 of 2 keer flauw vallen of een vergrootte kans op kanker.

Als je daarna nog steeds bang bent, kun je ook een gesprek met e huisarts aanvragen, deze kan je ook geruststellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de prikken zelf ook gehaald. Ben echter niet flauw gevallen maar vond de 2e en 3e prik minder erg dan de 1e
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedenk dit: is het echt zo ontzettend erg als je flauwvalt? nee.

tips: neem iemand mee, zorg voor afleiding, geruststelling, zet een muziekje op (mp3) of bedenk vantevoren een mooie herinnering die je op dat moment gaat ophalen.
mijn moeder heeft hetzelfde als jij, die was ook bang weer flauw te vallen, maar door wat ademhalingsoefeningen te doen is het bij haar allemaal meegevallen.

en geloof me, vantevoren lijkt het allemaal erger dan het werkelijk zal zijn. we kunnen onszelf zo gek maken!

begrijpelijk dat je geschrokken ben en nu bang bent. maar dat wil niet zeggen dat het nog een keer zal gebeuren.
er is natuurlijk een kans dat het deze keer wel gewoon goed zal gaan! en de 3e keer is het dan gewoon een fluitje van een cent. sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je gaan liggen als de prik gegeven wordt. Moest ik vroeger ook eens doen als ik erge prikken moest krijgen. Dan is de kans kleiner dat je flauw valt.

Ook een beetje proberen te kalmeren vooraf, want van overmatige stress kan je ook flauwvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik heb hem de afgelopen donderdag gehaald. Neem iets/iemand mee.
Meisjes uit mijn klas hadden een vriendin mee. De vriendin bleef praten en voordat ze wisten hoorde ze "Je bent klaar hoor" Ook een aantal meisjes keken even op hun mobiel o.i.d. (met een arm de ander ontspannen) ook die hebben er nauwelijks wat van gemerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Vraag eventueel iemand om mee te gaan.

Ik heb begrepen dat (hier in de buurt) deze prik gegeven wordt in een sporthal vol pubermeiden. Lang wachten, warmte en hysterisch gedoe van andere meiden maken het dan niet gemakkelijk, als jij gemakkelijk flauw kunt vallen.
Bel eens de huisarts of de GGD of jij niet op een ander moment, of op een andere plaats geënt kunt worden. Misschien helpt dat.