Wateroplosbare vitamines plas je gewoon weer uit. Vetoplosbare vitamines (A, D, E en K) worden in de vetweefsels opgeslagen.

Effecten van een teveel aan vitamine:
A. Te veel vitamine A kan leiden tot 'hypervitaminose A' (van het Griekse 'hyper' = te veel). Symptomen zijn onder meer gebrek aan eetlust, verminderd gezichtsvermogen, hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid, spierpijn, oogafwijkingen, haarverlies en/of roodheid en schilferen van de huid. Een langdurige overdosering van vitamine A kan ontstaan als je gedurende een langere tijd meer dan 3000 microgram/dag gebruikt. Dit staat gelijk aan het eten van meer dan negen sneetjes brood met leverpastei per dag.

B3. Vitamine B3 komt in twee vormen voor: nicotinezuur en nicotinamide. Van het gebruik van grote hoeveelheden nicotinamide zijn geen nadelige effecten bekend. Deze vorm wordt over het algemeen gebruikt in supplementen en verrijkte voedingsmiddelen. Nicotinezuur, dat daarvoor ook gebruikt mag worden, kan zorgen voor bloedvatverwijding in de huid (‘flushing’). Dit heeft geen ernstige gevolgen De bovengrens voor nicotiamide is gesteld op 900 mg. De bovengrens voor nicotinezuur is gesteld op 10 mg per dag.

B6. Hoge doseringen vitamine B6 kunnen leiden tot afwijkingen aan het zenuwstelsel. Daarnaast kan lichtgevoeligheid of een verslechtering van de geheugen- en denkprocessen optreden.

C. Een teveel aan vitamine C zal met de urine het lichaam verlaten. Dit heeft een grotere belasting van de nieren tot gevolg. In het verleden werd gedacht dat hierdoor het risico op de vorming van nierstenen groter was, maar dit is nooit bevestigd in onderzoek. Daarnaast heeft vitamine C in grote hoeveelheden een remmend effect op de absorptie van koper en verhoogt het juist de absorptie van ijzer, waardoor er een grotere kans is op een teveel aan ijzer. Een dagelijkse hoeveelheid vanaf 3000 milligram vitamine C kan laxerend werken.

D. Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. Nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan vitamine D zijn echter zeer zeldzaam.

Bij alle andere vitamines zijn geen nadelige gevolgen van een teveel bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Overtollige stoffen gaan met de urine mee naar buiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
ze zijn het niet met je eens ik wel +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik niet. Vetoplosbare vitamines kun je niet uitplassen. Overigens geen min omdat ik daar niet aan doe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs water is levensgevaarlijk als je er extreme hoeveelheden van drinkt. In 'mijn' lijstje gaat het over vitamines die je wat makkelijker overdoseert en dan zijn de marges nog vrij ruim voordat de hoeveelheid echt toxisch wordt, op vitamine A na dan.
De enige manier om teveel vitamines in je lichaam te krijgen, is door ze in te nemen. Daar begint het mee.
De gevolgen kunnen verschillend zijn. Sommige plas je uit, sommige slaan op. Het gaat niet snel mis, maar echt teveel van sommige vitamines kan problemen geven.
Zie verder link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij iets gezonds als vitamines is het verleidelijk om wat extra te nemen onder het mom 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Dat gaat in dit geval niet op. Een overdosis van sommige vitamines kan vervelende gevolgen hebben.

Overdosis vitamine A
Zwangere vrouwen moeten uitkijken met vitamine A, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Aanstaande moeders die extra vitamine A slikten tijdens de zwangerschap, hadden een grotere kans op een baby met een aangeboren afwijking. Omdat in lever veel vitamine A zit, adviseren deskundigen om geen lever te eten tijdens de zwangerschap. Overigens blijkt uit Nederlands onderzoek van TNO Voeding dat 40 procent van de zwangere vrouwen zelfs minder dan 0,6 mg - de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A - binnenkrijgt. Dus voor Nederlandse vrouwen die geen lever eten, zou een aanvulling juist geen kwaad kunnen. Ook niet zwangere vrouwen kunnen last hebben van een overdosis vitamine A. Dat kan leiden tot hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid.

Overdosis vitamine B3
Dit kan bloedvatverwijding tot gevolg hebben.

Overdosis vitamine B5
Diarree

Overdosis vitamine C
Dit beïnvloedt de opname van koper negatief en kan tot nierstenen leiden.

Overdosis foliumzuur
Hierdoor kon een eventueel tekort aan vitamine B12 moeilijker opgespoord worden. Tegenwoordig bestaan er nieuwe technieken waarbij dit wel mogelijk is.

Overdosis vitamine D
Dit kan tot kalkafzettingen in het lichaam leiden.

Toegevoegd na 47 seconden:
^Oeps, ik zie nu pas dat degene boven me naar dezelfde info verwijst!