Hoe kun je nare ervaringen loslaten?

Ik heb veel wantrouwen naar mensen toe. Dat komt door vele nare ervaringen in het verleden. Ik wil mensen weer leren vertrouwen, maar hoe doe je dat? Ik merk dat ik een beetje paranoïde ben, en steeds denk dat men het slecht met me voor heeft, terwijl dat vaak niet zo is. Wie heeft er een goede tip voor me?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gv! heb er soms ook last van...

Antwoorden (11)

Het enige is om toch open te staan voor nieuwe ervaringen, maar dan met enige reserve.
Vertel het eventueel van te voren dat je meerdere nare ervaringen hebt gehad en je niet meer zo snel ergens vol ingaat maar eerst een beetje de kat uit de boom kijkt.
Als je door wantrouwen nergens meer voor open staat, kan je ook de nieuwe ervaringen die wel goed uitpakken niet meer ervaren. En juist door goede ervaringen mee te maken krijg je weer een beetje vertrouwen.

Suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het.
Ik heb veel nare ervaringen met mensen gehad tot nu toe.
Vooral foute vriendjes.
De vriend die ik nu heb ken ik nu 2.5 jaar, hij is zo gelijk aan mij en kent mij dus met en zonder mijn masker van onzekerheid. Hem heb ik dus ECHT goed leren kennen en leren vertrouwen van begin af aan.
Nu hebben we vandaag 1 maand wat samen en het is alsof het nooit anders is geweest en heel erg vertrouwd.
Natuurlijk blijft er altijd een stukje in je wat een beetje wantrouwd en/of onzeker is. Zo ben je nou eenmaal en dat kan je moeilijk kwijt raken en los laten.
Leer iemand eerst echt goed kennen voordat je jezelf laat zien en heb het gevoel dat je diegene ook ECHT kent. Dan zal je zien dat het wantrouwen toch echt niet bij elk persoon nodig is!
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het ook bespreekbaar maken. Anders loop je het risico dat mensen jouw reserve als afwijzing interpreteren, waardoor ze minder open voor je zullen staan, waardoor het voor jou weer onveiliger voelt, enz. Als je het direct zegt zul je nog verbaasd zijn over hoeveel mensen je die ruimte geven zonder het contact met je los te laten. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het loslaten stimuleren via een ritueel.

Schrijf dat wat je wilt loslaten, het gebeuren + de gevoelens die je erdoor kreeg/krijgt op een briefje.
Neem ruimte voor jezelf, zeg hardop: 'Ik wil ........(tekst van het briefje)...... loslaten.'
Steek daarna het briefje in de brand.

Herhaal dit eens per dag zolang nodig. Het liefst steeds op dezelfde plek.

Bij mij werkte het echt goed, het het loslaten wordt gevisualiseerd. En verbranden is echt wegdoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Join the club! ook ik heb veel nare ervaringen w.b. vertrouwen in mensen.. en het is heeeel moeilijk om daar iets aan te doen, het beste wat ik je kan aanraden is om een goede therapeut/coach te zoeken (Psychosociale therapie en coaching) die leert je dichter bij jezelf te komen en jezelf je talenten en eigen unieke kracht te (her-)ontdekken. aanrader! als je steeds vastloopt met dit soort ervaringen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft het niet los te laten, het heeft jou mede gevormd, het heeft van jou gemaakt wie je nu bent.
Ervaringen zijn nodig om sterk in het leven te kunnen staan, stel je voor je had er niets van geleerd en je was het al weer vergeten, dan kan het je opnieuw overkomen.
Wel moet je het een goed plaatsje geven in het dagelijkse leven, het mag je leven niet te veel beinvloeden .
Met al je ervaringen van je leven, kan je weer het vertrouwen opbouwen in de mensen om je heen en dat heeft tijd nodig.
Dat vertrouwen moet je wel een kans geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar niet vanzelf. Er moeten voldoende fijne ervaringen tegenover komen te staan om de nare in het juiste perspectief te plaatsen. Als die al een tijdje de overhand hebben, kan het moeilijk worden om er gewoon vertrouwen in de houden en er van uit te gaan dat de meeste dingen gewoon goed gaan en de meeste mensen gewoon deugen.

En het vervelende van die gedachte is, dat het als een soort boemerang-verwachting gaat werken. (selffulfilling prophecy in goed Nederlands). Je hebt dan alleen maar oog voor de eventuele negatieve kanten van een zaak, en bent geneigd de positieve weg te drukken, terwijl je juist DIE zou moeten benadrukken.

Je kunt jezelf daar natuurlijk wel in trainen, maar misschien is het inmiddels zo ernstig geworden (je spreekt al van paranoïde zijn) dat je er een beetje hulp bij nodig hebt. Van een professionele hulpverlener, of van een goede vriend(in) die je een beetje wil 'coachen'. Paranoïa , het woord zegt het al, al is het in het latijn, is voornamelijk angst voor wat zou kúnnen zijn, niet voor wat ook echt zo IS. Achterdocht, wantrouwen, reserve.....allemaal eigenschappen / uitingen die sterk hun weerslag hebben op 'de ander' in de omgang met mensen. Iemand die je heel achterdochtig en wantrouwend tegemoet treed, roept bij de ander ook gevoelens van wantrouwen en achterdocht op. Mensen spiegelen zich sterk aan elkaar.

Probeer je toch af en toe in hele kleine stapjes te 'geven' aan mensen, en hou daarbij de volgende dingen in je achterhoofd :
- de meeste mensen zijn in principe goed en bereid goed te doen, en vrijwel alle mensen willen graag helpen (omdat dat gewoon een goed gevoel geeft, en daar houden wij mensen wel van).
- actie is reactie ; als jij heel open en spontaan bent naar mensen toe, zijn ze dat vaak ook tegen jou. Nou hoef je het niet te overdrijven,
- stel jezelf open voor anderen, dikke kans dat zij 'in ruil' zich openstellen voor jou.
En probeer zo veel mogelijk juist de goede en de positieve en eventueel de neutrale dingen te benadrukken, en de vervelende terzijde te schuiven. Want hoe goed het ook gaat, vervelende dingen zullen altijd blijven gebeuren. Dat is geen reden de goede ook te mijden.

"Better to have loved and lost, then to neer have loved at all".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+respect!
Nare ervaringen loslaten kan niet... Dat wat jij meegemaakt hebt is een breuk, een wonde... En die moet genezen, dan pas is die weg... Als je een beenbreuk hebt, dan kun je die NOOIT loslaten, dat is toch onzin... Laat die breuk genezen en dan voelt het nog even raar, maar dat went... En zo laat je een breuk, een wonde los, door die te laten genezen, dan voelt het nog even raar... En er komt een litteken, dat is de oude pijn, de herinnering aan toen die nog gebroken was, de oude wonde.... Maar als die genezen is mag je hem loslaten...

Is dat een tip? (buiten dat het de waarheid is)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet die nare ervaring niet blijven onderdrukken, verdrukken.
Je zult dan naar die nare ervaringen moeten teruggaan.
Ze opnieuw beleven in je hoofd.

Maar, dit keer verder kijken dan alleen die nare ervaring. Ook kijken naar de emotie van jouw en de andere persoon.
Naar de ruimte waar je dan bent, aan herinneringen en gedachten die je dan krijgt.

Die nare ervaringen zullen waarschijnlijk nog verder terug gaan. Ga naar de bron, steeds verder terug. Kom tot een punt dat je deze ervaring kan waarderen, kan omarmen, kan bedanken.
Dan heb je het een plekje gegeven.

Een goede therapievorm is Hypnotherapie.

Denk erom: stapje voor stapje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste drie alinea's zijn prima, maar je voorlaatste zin, een omstreden therapievorm aanduiden als zijnde goed aan iemand die daar wellicht bevattelijk voor is, vind ik een beetje link. Geen minnetje, maar wel een alarmbelletje. Hert is geen 'baat het niet schaadt het niet'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, ik snap waar je op doelt. Als de aandoening te erg is, ga ik ervan uit dat de therapeut deze patiënt doorverwijst naar een psycholoog. Natuurlijk voor de ernstige "nare ervaringen" is meer nodig dan alleen therapie.
Je zou eens op gesprek kunnen bij een maatschappelijk werker, die kan je zeker helpen om dat soort dingen te verwerken, en opnieuw vertrouwen te leren opbouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst uithuilen, terwijl je zo positief mogelijk tracht te blijven. bijv. blijven denken: dit is maar tijdelijk, en duurt niet eeuwig. Als ik dit verwerkt en losgelaten heb, is er weer meer ruimte in mijzelf voor Licht en Liefde, en zal ik mijzelf een stuk beter en vrijer voelen. Je gedachten erover opschrijven dmv een dagboek kan ook helpen, evenals iets creatiefs doen, zoals tekenen, bloemschikken, kleien, enz.

Je kunt ook deze visualisatie doen:
sluit je ogen, en zie in gedachten voor je: datgeen wat je los wilt laten, zit met een draadje aan je vast. Neem in gedachten een gouden schaar, en knip het draadje door. (je zou nog de gedachte erbij kunnen zenden: "ik heb je niet meer nodig, en laat je nu los" of iets dergelijks) Zie dan, hoe een Witte Hand, (De Hand van God) het van je overneemt. Voel in jezelf wat dit met je doet. Voel een wit licht in en om je heen, dat je leidt en beschermd. Je bent veilig, geliefd, en alles is goed.

Als je kunt bidden, bidt dan om hulp, zeg, wat je wilt loslaten en waarom, en vraag hulp erbij. Vergeet dan ook niet, om te bedanken voor de hulp die je al krijgt, om je leven op het goede spoor te krijgen, en alle andere goede dingen in je leven.

Je zult merken, hoe vaker je hiermee aan de slag gaat, dat er op een gegeven moment iets in je veranderd. Door het vrijlaten van de emoties ga je je vrijer voelen. Door het kijken naar je ervaringen in je leven, (dat je steeds gemakkelijker af zal gaan, naarmate je dit vaker gaat doen, en je het grootste stuk emoties erbovenop hebt vrijgelaten), ga je inzicht in jezelf verkrijgen.

En dan zul je op een gegeven moment gaan merken, dat dat stuk wat je zo graag los wilde laten, als vanzelf wordt losgelaten. Je merkt dat je zonder pijn, verdriet en wroeging terug kunt kijken. Je kunt vergeven, wèrkelijk vergeven, vanuit je hart.