Ik durf eigenlijk geen conflict aan te gaan.. Wat moet ik hieraan doen?

Ik kan mijn emoties/gevoelens niet echt goed uiten. Als iemand boos op mij wordt klap ik helemaal dicht en weet ik niks meer te zeggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Er bestaan cursussen 'assertiviteit', als het in je aard ligt verlegen te zijn. Google 'hoe word ik assertiever' maar eens.

Maar ...weet je wat... als iemand boos op je wordt, is het soms het beste op op die ogenblik helemaal niets te zeggen.

Omdat je er op die moment vaak dingen uitflapt die je niet meent.

En weet je wat het vervelendst is voor iemand die ruzie zoekt ? Genegeerd worden ! Als je je gewoon omdraait en weg wandelt is die persoon onzekerder dan jij, omdat hij of zij er niets van begrijpt. Zo kan jij rustig even nadenken en met een geschikt antwoord die persoon te woord staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt tijdens een gesprek ook zeggen "ik kom straks (of morgen) op dit gesprek terug" opstaan/omdraaien en weglopen. Hebben jullie beiden tijd om af te koelen en jij hebt tijd om je antwoord te overdenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Newbe +!
Goed dat je dit onderkent. Bovenstaand advies is prima.

Maar wat je in ieder geval kunt doen is een zelfhulp boek kopen.
Bij de Slegte of bij de Rams = boekenvoordeelwinkels heb je voor een euro of acht goeie boeken met tips om door te nemen. Kijk eens of je dar wat mee kunt.

Je moet er wel wat mee, wat anders zul je je vaak ongelukkig voelen in je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel mensen die bang zijn voor conflicten en ze daardoor ontlopen. Dat is vervelend, vooral voor jezelf: in plaats van jezelf te uiten, krop je je emoties op. Dat kan leiden tot stressklachten.
Vooral kinderen zonder broers of zussen hebben vaak niet "geleerd" hoe ze met conflicten moeten omgaan: ze hebben niet kunnen "oefenen" bij ruzies met broers of zussen.

Angst om afgewezen te worden en angst voor kritiek kunnen ervoor zorgen dat je "dichtklapt". Maar als iemand kritiek op je heeft betekent dat niet dat hij/zij jou als persoon veroordeelt of afwijst. Het betekent alleen dat hij hij/zij het op dat ene punt niet met je eens is.

Afgelopen week zag ik toevallig op tv een arts die naar Libië was gereisd om met Khadaffi te praten over de dood van zijn dochter. Die was omgekomen bij de vliegramp boven Lockerbie in Schotland. Khadaffi zou daar achter zitten.
De arts zei over Khadaffi: "Ik veroordeel niet 'de mens Khadaffi', want zoals iedereen heeft ook hij goede kanten. Hij is een vader voor zijn kinderen en voor anderen is hij een vriend. Wel veroordeel ik een aantal van zijn daden".
De conclusie is duidelijk: je bent méér dan de fouten die je maakt; die zijn maar een heel klein onderdeel van wie je bent.

Omgaan met conflicten kun je alleen maar leren door conflicten aan te gaan. (En dan bedoel ik niet hooglopende ruzies, maar gewoon een meningsverschil). Misschien kun je, in de vorm van een spelletje met een vriend of vriendin eens oefenen hoe je met zulke situaties om kunt gaan. Je neemt allebei een standpunt in en gaat daarover in discussie. Het is leuk en leerzaam; je leert vooral jezelf goed kennen.

Succes!
Pieter2011
13 jaar geleden
He gast53186, een soortgelijke vraag heb je een uur later ook gesteld en die heb ik zeer uitgebreid beantwoord. Kijk daar eens naar. Ik wens je echt heel veel succes, want ik begrijp dat jij het er best moeilijk mee hebt.

Mijn antwoord staat bij de vraag:
Ik kom niet snel voor mezelf op? Hoe leer ik dit wel te doen?