Ik heb een tik hoe kom ik er van af als ik iets doe met mn ene hand,been moet ik het ook mn andere?

Dan moet ik zegmaar het nog met mn andere hand been of iets doen maar dag vind ik vervelend hoe kom ik van mijn tik af

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
2.7K

Antwoorden (2)

Tics kunnen worden behandeld door middel van therapie, medicatie of een combinatie van de twee.
Therapie
Therapie heeft als voordeel dat het geen bijeffecten heeft. Het nadeel is dat het veel tijd kost. In niet alle gevallen is therapie succesvol, maar dit geld ook voor medicatie. Therapie richt zich op het wegnemen van stress en spanning, wat de tics kan verergeren. Een andere vorm van therapie die kan werken is het doorbreken van de cirkel. Sommige mensen voelen een tic aankomen. Door op zo’n moment een bewuste beweging of geluid te maken, kan de tic worden bestreden.

Medicatie
Medicatie werkt niet altijd en kan veel bijeffecten hebben. De medicatie moet vaak over langere periodes genomen worden, wat duidelijk een nadeel is. Voordeel is dat het weinig tijd kost, je bent niet iedere week een uur in therapie. Dopamine blokkerende antipsychotica hebben in veel gevallen effect op de tics, vooral met haloperidol, pimozide en risperidon worden goede resultaten geboekt. Nadeel is dat ze ook sufheid, leermoeilijkheden, angst en depressie tot gevolg kunnen hebben.

Dit dien je dus eerst en vooral met een dokter te bespreken.
fremar
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
In uw bron staat:
“Wat is een tic? Een tic is een spontane zenuwtrekking. Hier is niets aan te doen, de persoon die de tic maakt kan het niet helpen.” Uit de beschrijving in de vraag blijkt m.i. dat vraagsteller het niet over een tic heeft, maar over een dwanggedachte met daaropvolgend de bewust uitgevoerde en niet gemakkelijk tegen te houden bijbehorende dwanghandeling. Je kunt die neiging wel weerstaan, maar je voelt je daar dan erg ongemakkelijk bij.
Zie verder mijn antwoord.
-
Wat zijn dwanghandelingen

Rituelen horen bij het leven. Religieuze gebruiken kunnen troost en houvast bieden. Er zijn topsporters die uit bijgeloof hun linkersok het eerst aantrekken. En veel kinderen hebben een fase waarin ze niet op de randjes tussen de stoeptegels stappen (want anders …).
Maar bij sommige mensen loopt dit gedrag uit de hand en wordt het dwangmatig. Heel soms komt dat omdat je erfelijke aanleg hebt voor een ‘obsessief compulsieve stoornis’, zoals dwang officieel heet. Maar meestal krijg je er pas last van onder druk van bepaalde omstandigheden. Dan kan een onveilige jeugd zijn, of traumatische, stressvolle gebeurtenissen. Dwanghandelingen gaan vaak samen met dwanggedachten. Je probeert iets te voorkomen waar je bang voor bent. Uit angst voor brand kun je bij het verlaten van het huis steeds weer teruggaan om te kijken of het gas wel echt uit is. Soms moeten mensen negen keer de tafel van negen opzeggen als ze het ‘duivelse’ getal zes ergens zijn tegengekomen. Smetvrees is misschien wel de meest bekende vorm van dwang.

Dwanghandelingen: Zo kan de ADF Stichting je helpen

Het wordt pas een dwangstoornis als de dwang je leven zo gaat beheersen dat je niet meer normaal kunt functioneren. Cognitieve gedragstherapie is dan aan te raden. Daarbij zal je vanuit een veilige situatie stapje voor stapje terug gaan naar wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven. Zo ruim je angstige gedachtepatronen op en sta je op tegen je dwang. Dwang heeft de neiging om bijna ongemerkt je leven binnen te sluipen. Maar het is lastig om het weer te laten verdwijnen. Hoe erg de dwang je leven ook beheerst, de ADF stichting kan je helpen. Je kunt je verhaal bij ons kwijt, we organiseren trainingen en kunnen je doorverwijzen naar een gespecialiseerde hulpverlener. Neem gerust contact met ons op. Wij begrijpen je vraag.
.
Toevoeging:
Uit de beschrijving in de vraag blijkt m.i. dat vraagsteller het eigenlijk niet over een tic heeft, maar over een dwanggedachte met daaropvolgend de bewust uitgevoerde en niet gemakkelijk tegen te houden bijbehorende dwanghandeling. Je kúnt die neiging wel weerstaan, maar je voelt je daar dan erg ongemakkelijk bij.
Toegevoegd op 04 augustus 2018 12:34: tekst
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
De ADF-stichting is vast niet de enige organisatie die de vraagsteller kan helpen. Verder lijkt het mij een prima antwoord, al heb je in je antwoord niet vermeld dat je vermoedt dat de vraagsteller geen tic heeft, maar lijdt onder een dwanghandeling.
Bordensteker
5 jaar geleden
@Antoni:
Ik ben inderdaad meteen over dwanghandelingen van start gegaan, en de nadere beschrijving zal zeker bij de vraagsteller een belletje doen rinkelen en de lamp doen aangaan. Maar mijn eerste kopregel is inderdaad verwarrend.
Ik heb de tekst onderaan met een toevoeging uitgebreid. Bedankt voor je waakzaamheid! De ADF Stichting is zeer goed thuis in deze materie.
Een huisarts zou hier ook weg mee moeten weten en bijvoorbeeld naar een psychotherapeut kunnen verwijzen. Een voordeel van de ADF Stichting is denk ik de laagdrempeligheid en de brede deskundigheid. Niet iedereen heeft een goed contact met zijn huisarts.
En niet iedere huisarts herkent altijd de symptomen die een patiënt op tafel legt – al is dít verschijnsel dan wél voldoende bekend.