Hoe snel gaat dementie?

Eerst een woordje uitleg: Sinds ene aantal weken is het geheugen van mijn grootvader wat achteruit beginnen gaan. Dit ging erg traag (heel erg traag, enkel een beedje verlies van het kortetermijngeheugehn, anders niets) maar sinds vanochtend weet hij niet meer dat hij getrouwd en kinderen en kleinkinderen had. Hij dacht dat m'n grootmoeder z'n moeder was. Dit was even schrikken, ik dacht dat dementie veel trager zou gaan (eerst kortetermijngeheugen en dan almaar meer tot erg lang geleden en dat dit verspreid wordt over een 8-tal jaar) maar van de ene dag op de andere was hij bijna alles kwijt. Ook had hij al een 2-tal weken het probleem dat hij simpele taken bijna niet kon uitvoeren (hij heeft ook last van reuma, dit kon daar ook parten bij gespeeld hebben), maar hij heeft geen problemen met taalvaardigheden en dergelijke. Ook wil ik vermelden dat hij sinds een week een serieuze verkoudheid en keelontsteking had. Misschien kan het door een hersenbloeding/gezwel zijn? Wat ik zeker weet is dat de dokter morgen komt en dat hij doorverwezen zal worden naar het ziekenhuis, maar ik spendeer liever geen hele dag ongerust...
Is dit dementie of iets anders?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
6.1K
Reddie
8 jaar geleden
Zoals je al meldt, dit is dementie.
Dementie heeft geen vast tijdsverloop.
Reuma en keelontsteking hebben hier niets mee van doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie, dat klopt niet zie mijn antwoord.

Antwoorden (2)

het kan langzaam gaan en het kan ook (plotseling) heel snel gaan .... geen twee dementerenden zijn hetzelfde.
en daarbij heb je ook verschillende vormen van dementie.
Het hangt er dus ook maar vanaf wélke vorm van dementie iemand heeft.
de bekendste vorm en het is meteen ook de vaakst voorkomende vorm = alzheimer.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik zal nog een link plaatsen met meer informatie .... wellicht dat je daar iets aan hebt ;)

sterkte!!! het is niet gemakkelijk om hiermee om te gaan .... je verliest iemand langzaam of snel(ler) en tegelijkertijd is de persoon nog lijfelijk aanwezig. heel pijnlijk allemaal ... maar je doet er helaas niet veel aan :(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben geen arts, maar een zo snelle achteruitgang in combinatie met één of meerdere ontstekingen doet vermoeden dat het hier om een Delier gaat. Als verzorgende van dementerende kom ik dit vaak tegen.
De achteruitgang gaat snel maar de behandeling van de ontsteking zal ook vaak ervoor zorgen dat de patient weer uit zijn 'delier' komt .

Er zijn verschillende vormen van dementie en het verloop is van heel veel factoren afhankelijk. Denk aan ingrijpende gebeurtenissen als een overlijden van een partner of een verhuizing. Maar ook de lichamelijke conditie van iemand speelt hierin een rol.

Dus om zo een uitspraak doen over het verloop van dementie is eigenlijk onmogelijk