Mag je in Frankrijk een chirurg aanklagen als hij/zij het werk niet goed heeft gedaan?

Dit scenario speelt zich af in Frankrijk. Een vrouw heeft een hernia en laat zich hiervoor opereren. Voordat ze wordt geopereerd moet ze een onaansprakelijkheidscontract tekenen, zodat ze de chirurg niet verantwoordelijk kan houden voor als er iets fout gaat. Ik ben verder niet zo bekend met contracten, maar ik ga ervanuit dat er nog steeds bepaalde momenten zijn waarop je de chirurg alsnog mag aanklagen. (Als hij/zij het verkeerde been amputeerd bijvoorbeeld, lijkt het me toch echt een grote fout van de chirurg. Mocht dit niet mogen, hoor ik het graag).

Laten we zeggen dat de chirurg tijdens het verwijderen van de hernia, alle omliggende zenuwen heeft beschadigd en dat achteraf ook nog eens blijkt dat de hernia niet volledig is weggehaald. Mag je dan de chirurg toch aanklagen?
Let op: Dit gaat over Frankrijk. Hier kunnen andere regels gelden dan in Nederland misschien.

2 jaar geleden
1.6K
LeonardN
2 jaar geleden
"Voordat ze wordt geopereerd moet ze een onaansprakelijkheidscontract tekenen, zodat ze de chirurg niet verantwoordelijk kan houden voor als er iets fout gaat."
Ik weet niet hoe het in Frankrijk zit, maar vaak zijn zulke contracten niet (volledig) rechtsgeldig. Maar welke vraag wil je nu beantwoord zien? Kan je in Frankrijk een chirurg aanklagen als hij/zij het werk niet goed heeft gedaan?
Kan je in Frankrijk een chirurg aanklagen als hij/zij het werk niet goed heeft gedaan EN je hebt een onaansprakelijkheidscontract getekenend? (maw is zo'n contract rechtsgeldig?!)

Antwoorden (1)

Ja, wel bij een verwijtbare beroepsfout.

Ook in Frankrijk geldt dat medische fouten tot aansprakelijkheid leiden wanneer de medische fouten inhouden dat een zorgvuldigheidsnorm die medici in acht dienen te nemen is geschonden. Wat die zorgvuldigheid precies inhoudt is afhankelijk van de oorzaak van de medische fouten, de aard van de medische fouten, de ernst van de gevolgen van de medische fouten en de concrete omstandigheden waaronder de medische fouten plaatsvonden.
Een arts is alleen aansprakelijk als hij een verwijtbare beroepsfout maakt. De norm is de zorgvuldigheid die u van een redelijk bekwaam en redelijk handelend arts mag verwachten. De wet maakt daarbij onderscheid tussen fouten en risico’s. Een arts is niet aansprakelijk voor de normale risico’s van medische handelingen. Hij is dan ook niet zonder meer aansprakelijk als het resultaat van een behandeling anders is dan u als patiënt had verwacht. Een arts heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting.

Als een patiënt schadevergoeding wil ontvangen omdat hij van opvatting is dat hij schade heeft geleden door een fout in de behandeling, dan kan hij zijn arts of de instelling waarvoor de arts werkzaam is hiervoor aansprakelijk stellen. Er moet dan sprake zijn van een toerekenbare tekortkoming of onrechtmatige daad, aantoonbare schade en een oorzakelijk verband tussen het handelen en de schade. Als een patiënt vindt dat hij schade heeft geleden door een fout in de behandeling, dan kan hij zijn arts of de instelling waarvoor de arts werkzaam is aansprakelijk stellen en een schadevergoeding eisen.
SimonV