Ik slaap de laatste tijd heeeel erg veel, ookal heb ik een nacht goed geslapen dan alsnog ben ik heel erg moe, en kan ik overdag niet op mn benen staa

van de moeheid, wat kan er mis zijn en hoe krijg ik dit wee rop orde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (5)

dat had ik laatst ook plus hoofdpijn, na een paar dagen "uit te zieken", was ik weer helemaal top, moest gewoon even bij tanken.
Als het lang blijft (langer dan een week) en je voelt je ook niet lekker kun je het best even langs de dokter gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm.. Het eerste wat mij te binnen schiet is de ziekte van Pfeiffer en bloedarmoede. Voor allebei moet je het even naar de huisarts, die kan onderzoeken of je het ook daaswerkelijk hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vaak is de oorzaak van extreme vermoeidheid gek genoeg een gevolg van te weinig lichamelijke inspanning (of : ontspanning door inspanning) overdag. Je bent dan wellicht wel de hele dag bezig met van alles (vooral in je hoofd), maar niet per definitie ook fysiek. Vooral onder pubers zie je deze vorm van (over)vermoeidheid steeds meer, maar hij komt in elke leeftijdsgroep in toenemende mate voor. Het hóófd is dan wel moe, maar het lichaam onvoldoende. Of je kunt vaak wel slapen, maar wordt dan ook niet uitgerust wakker.

Kijk of je na een week of twee met minimaal een uur beweging (waarvan een half uur echt inspannend) verbetering merkt. Zoniet, dan heeft het zin om naar de huistarts te gaan.

Extreme vermoeidheid zonder echt te kunnen slapen kan namelijk ook veroorzaakt worden door allerlei tekorten in de vitaminen- en mineralenhuishouding, bloedarmoede, diverse virussen en auto-immuunziekten als suikerziekte. Deze kunnen vrijwel allemaal in het bloed worden aangetoond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb daar ook last van! Ik ben vandaag naar de huisarts geweest die heeft me doorverwezen naar het ziekenhuis en daar heb ik een bloedonderzoek gehad! Ze hebben me getest op pfeiffer, suikerziekte en bloedarmoede! Dus als ik jou was zou ik ook gewoon even naar de dokter gaan je weet maar nooit! En het is helemaal geen vervelend onderzoek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoeidheid wordt soms veel te laag ingeschat.
Dit kunnen onderliggende ernstige problemen zijn zoals verschillende bloedziekten.

Om mensen even wakker te schudden kunnen vermoeidheid gepaard gaan met leukemie, of zeldzame ziekten als PNH , Aplastische Anemie enz..... Een bloedarmoede kunnen dit ook veroorzaken de vermoeidheid.
Als je slaapt en meer slaapt en je bent nog niet uit geslapen kan dit wel een bloedarmoede zijn.

Ik raad je dan ook zeer sterk aan om zo snel mogelijk naar de huisarts te gaan voor een bloedcontrole.
Ook al denk je dat het niets is , beter voorkomen zeg ik altijd. Er is ook niets mis mee elk jaar eens ene bloedcontrole te doen.

Ik zelf was vroeger ook moe , maar luisterde niet naar mijn lichaam en deed maar door ik sliep langer en langer en bleef moe tot op het einde blauwe plekken kreeg en dan naar de dokter ging en was zeer ernstige ziek een maand later liep er al bloed door mijn neus en mond.
Gaat beter met me nu heb een stamceltransplantatie achter de rug nu, maar als ik er vroeger bij zou geweest zijn was dit misschien niet nodig geweest. Daarom wil ik mensen altijd een bloedcontrole laten uitvoeren je kan er alleen maar bij winnen.

Vele groeten Ritchie