waarom bestaan de vrouwelijke confectiematen uit even nummers, 40 ,42, 44, etc.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat geldt niet alleen voor damesconfectie, maar
ook voor heren!

En alleen voor de standaardmaten.
Voor dames heb je K-maten, voor kleinere vrouwen.
dat zijn de zg tussenmaten 41 - 43 - 45
Voor heren heb je U-maten voor corpulente mannen.

Normale maat N = 40 - 42 - 44 - 46 - 48 -
Voor jeans wordt de taillewijdte meestal genomen
in inches, dus 28 - 29 - 30 32 - 33....etc.

http://home.tiscali.nl/eeden/kleine-maten/confectiematen-heren.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zijn Europese afspraken die gemaakt zijn voor kledingmaten.

In Engeland en Amerika gebruiken ze weer andere maten. 2-4-6-8-10 enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed, dat het centimeters zijn, maar waarvan precies weet ik niet. In de bijlage zie je dat er verschillende manieren zijn om tot maatbepalingen te komen: de lengte van het lichaam(-sdeel) of van een afgesproken deel van de kleding (bijv. het binnenbeen van de spijkerbroek).
1cm verschil geeft te weinig verschil voor een maat (dan pas je wel in een cm groter of kleiner), maar 2 cm kan heel veel uitmaken of het lekker zit.