Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Mensen geeuwen als ze slaperig of verveeld zijn, als hun bloedsuiker laag is, maar vooral als ze een ander zien geeuwen.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gapen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of als ze erover lezen...
Het is nog steeds niet duidelijk waarom mensen precies gapen, of waarom het zo aanstekelijk is (ik zit nu te gapen!).
Je krijgt in elk geval niet extra zuurstof in je bloed door het gapen.
Hier meer info:
http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord/waarom-gapen-mensen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moest ook gapen van je antwoord haha Het is echt zo ja.
Ik had laatst iets gehoord dat je gaapt om scherp/erbij te blijven. Al kun je ook gewoon gapen omdat je moe/verveeld ben. Heb helaas geen bron voor je..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak als je moe bent, heb je een vertraagde ademhaling...daarom kan je na verloop van tijd te weinig zuurstof binnenkrijgen, gapen zorgt in één keer voor een volle lading zuurstof om het tekort aan te vullen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen. Deze theorie gaat ervan uit dat mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen en het koolstofdioxidegehalte te verlagen. Geeuwen zou dan een reflex zijn als gevolg van een hoog koolstofdioxidegehalte in de lucht. Omdat iedereen in één ruimte dezelfde lucht inademt, gaat bij meerdere mensen deze reflex werken. Hierdoor lijkt het of gapen aanstekelijk werkt, terwijl het eigenlijk het gelijktijdig optreden van dezelfde reflex is. Dit zou ook kunnen verklaren waardoor mensen gaan gapen als ze moe zijn of als ze zich vervelen. Wanneer mensen moe zijn of lusteloos, gaan ze vanzelf langzamer ademen. Hierdoor bereikt minder zuurstof de longen en daalt het zuurstofgehalte van het bloed. Ook stijgt dan het koolstofdioxide gehalte. De reflex wordt nu in gang gezet en je moet gapen. Omdat veel mensen rond dezelfde tijd moe zijn, zullen mensen dan ook op ongeveer hetzelfde moment moeten gapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeuwen als overblijfsel uit de oertijd.Er wordt gedacht dat de oermens gapen gebruikte als communicatiemiddel. In de oertijd zou gapen een middel zijn geweest om gedrag te coördineren. Voor die coördinatie was het noodzakelijk dat mensen ook ‘terug geeuwde’ naar elkaar. Dat geeuwen nu nog aanstekelijk werkt zou hiervan een overblijfsel zijn. http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord/waarom-gapen-mensen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bij mijn link kijkt, zie je dat er verschillende theorieën bekend zijn!! Dus het is niet tegenstrijdig maar simpelweg een andere optie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarschijnlijk heb jij niet goed gelezen, want in jouw link staat precies het zelfde als in mijn eerder genoemde link!!
Omdat ik weet dat het nog niet helemaal zeker is waarom je gaapt, ging ik kijken waarneer iemand gaapte. Het viel mij op dat, als ik er naar vroeg, mensen gaapten als ze honger hadden. Dit merk ik ook bij mij zelf. Maar waarom is mij ook een vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing