Onder mijn linkervoet heb ik een dove plek, kan dit duiden op het begin van Parkinson?

Ik vraag dit omdat de uiteinden van mijn zenuwen daar misschien degenereren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Een dove plek ergens op je lichaam kan ontzettend veel verschillende oorzaken hebben. Ik weet niet hoe lang jouw voet al doof aanvoelt, maar je kunt denken aan simpele oorzaken als beknelde zenuw door verkeerde schoenen of een asymmetrische lichaamshouding, tot meer ernstige maar nog redelijk te behandelen zaken als diabetes of B12-tekort tot ziektes als M.S. (multiple sclerose) of inderdaad Parkinson. En soms heb je een klacht waar geen echte oorzaak voor gevonden kan worden, die vanzelf weer verdwijnt. Als je klachten hebt waar je je zorgen over maakt, of die 'nieuw' of 'apart' zijn, is het verstandig je huisarts te consulteren.

Nu kunnen doofheid en tintelingen (vaak vooral in de handen, maar ook elders in het lichaam) voorkomen bij Parkinson, maar dat is nooit het enige symptoom. Typische klachten bij Parkinson zijn het bekende trillen of beven, bewegingstraagheid en stijfheid, evenwichtsproblemen en moeite met het 'schakelen' tussen verschillende bewegingen. Daarnaast kunnen in het verloop van de aandoening allerlei andere symptomen ontstaan, zoals een vlakkere gezichtsuitdrukking, depressie, vergeetachtigheid, spraakproblemen, speekselvloed (soms kwijlen), problemen met de darmen (meestal obstipatie) en blaas (niet goed kunnen plassen), en ook wat meer algemene klachten zoals vermoeidheid, pijn en concentratieproblemen.

Zoals ik al zeg: een dove plek, of zelfs meerdere dove plekken, zijn geen typisch kenmerk van Parkinson. Het komt wel voor bij Parkinson, maar de kans dat iemand met een dove plek en verder geen andere symptomen Parkinson heeft, is heel erg klein. De kans dat het een ándere oorzaak heeft, is veel groter.

Kenmerkend voor Parkinson is wel dat er een sluipend begin is. De eerste symptomen zijn vaak nauwelijks merkbaar, of geven niet direct reden tot medische zorg. Zo komt een veranderde reuk soms voor als eerste symptoom, en kan depressie ook een eerste symptoom van de ziekte zijn. Als er bij jou reden is om aan Parkinson te denken omdat je bijvoorbeeld al andere (misschien vagere) symptomen had of omdat het in de familie voorkomt, dan moet een klacht als deze natuurlijk extra goed worden uitgezocht.

Als er verder geen redenen zijn om Parkinson te vermoeden, is het niet logisch om bij deze klacht aan beginnende Parkinson te denken. Daarom geldt het algemene advies dat altijd geldt bij dit soort klachten: als de klacht aanhoudt, als het erger wordt, je erg hindert óf als je je zorgen maakt: ga naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk en uitgebreid geantwoord!! Ik zal binnenkort een afspraak maken bij mijn huisarts.
vrgr Joke

Andere antwoorden (2)

Dat hoeft niet altijd te zijn het zou ilt kunnen zijn dat weet je als je er op krapt als het wit wordt dan is het geen ilt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Wat is ilt?
Wat is de ziekte van Parkinson?
De ziekte van Parkinson is een aandoening aan de hersenen, waarbij bepaalde cellen in de hersenen afsterven. Deze cellen maken de stof 'dopamine' aan. Dopamine is noodzakelijk voor de controle van lichaamsbewegingen.
Parkinson kan voorkomen bij jongere mensen, maar treedt meestal pas boven de 60 jaar op. De eerste, zichtbare symptomen van de ziekte van Parkinson zijn klachten als traagheid, stijfheid en trillen van de ledematen.

Aan de symptomen te zien heb je nu geen symptomen van parkinson. Je zal dit wel met een rede vragen dat het waarschijnlijk in de familie voorkomt. Bij zorgen altijd naar de dokter.