Is laserbehandeling mogelijk kankerverwekkend?

Er wordt nogal veel gebruik gemaakt van laser op de huid of elders (bijv. ogen).
Ik vraag mij dus af of wel voldoende is aangetoond dat dit 100% veilig is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Nee hoor, laserbehandelingen zijn niet kankerverwekkend.
Sterker nog, er worden soms laserbehandelingen gebruikt om kanker te bestrijden.

Als het dan al schadelijk zou zijn is het maar een heel klein beetje, zo weinig dat je je daar niet om hoeft druk te maken.
Zo is bijvoorbeeld zonlicht schadelijker, en ook fietsen langs drukke wegen (veel uitlaat gassen) geeft een grotere risico op kanker.
Over al die dingen moet je je niet druk maken, de risico's zijn daar te klein voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo Wertos, momenteel loop ik stage in een laserkliniek en ik zit een beetje met dezelfde vraag. Omdat ik met mijn blote oog natuurlijk niet het effect kan zien in de huid en op de lange termijn.. Ik weet niet genoeg achtergrond informatie behalve dat er gezegd wordt dat het laserlicht echt alleen in de epidermis doordringt en niet tot de organen.
Toch blijf ik me afvragen of het echt geen nadelige gevolgen heeft en doe ik voor een stageopdracht onderzoek naar laserveiligheid. Ken je eventueel goede artikelen hierover? Ik kan het zelf niet echt vinden namelijk.
Dankjewel en groetjes!