Is de sauna goed voor een kind?

Zo nu en dan zie ik tijdens mijn saunadagjes ook kinderen rondlopen en vroeg me af of in een sauna zitten voor kinderen wel goed is. Gisteren was er een meisje van een jaar of 12 en die vertelde dat ze al sinds haar 8ste mee gaat. Is dit goed voor het lichaam van een kind???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

Sauna voor kinderen

De sauna is niet geschikt voor baby's, want die kunnen hun eigen lichaamstemperatuur nog niet goed regelen. Maar verder zijn er geen restricties voor gezonde kinderen.

Vanaf 4 jaar kunt u een kind een sauna laten nemen. Laat een kind echter voor zijn tiende levensjaar niet alleen vertoeven in een sauna.
Een saunabezoek heeft ook voor kinderen een heilzame werking. Ze worden gehard en zijn beter bestand tegen infecties.
Bloot zijn wordt bovendien als "gewoon" beschouwd waardoor kinderen beter opgewassen zijn tegen de overdreven nadruk die de maatschappij legt op seksualiteit. Nerveuze kinderen zullen een betere nachtrust vinden. De inslaaptijd wordt verkort en de doorslaaptijd wordt verlengd. Ook concentratieproblemen schijnen er door af te nemen.
.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zoals bij zoveel zaken, zijn er risicogroepen.
Wiki:
"Children and older persons who have heart disease or seizure disorders or those who use alcohol or cocaine are especially vulnerable."
Lees ook:
http://ajph.aphapublications.org/cgi/reprint/81/8/1034.pdf

Toegevoegd na 30 minuten:
Onderzoek "Jokinen et al":
Bij een test van 61 kinderen 10 minuten in een sauna was 't resultaat dat er twee van de 61 kinderen last hadden van een 'vasovagal collapse'. Ik kan daar zo snel geen exacte definitie van vinden, maar 't heeft iets te maken met flauwvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je goed leest: van de 158 gevallen gaat het in slechts 7 gevallen om de sauna, en in 151 gevallen om hete baden. Bij de kinderen gaat het specifiek om hete baden, niet om de sauna, waarbij de belangrijkste doodsoorzaak verdrinking is, voornamelijk door niet of slecht afgedekte baden (bijvoorbeeld bij de ouders in de achtertuin!) en soms de zuigkracht van de waterpomp. Goed gegoogled, slecht begrepen. Het noemen van kinderen als risicogroep heeft in dit geval niets te maken met de sauna.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je nog niet alles gelezen. Die 'vasovagal collapse' ging niet over baden, maar over sauna's.
Nee, kinderen hebben meestal nog niet het vermogen om goed te zweten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles in proportie, dat is het belangrijkste. Voor jou is het niet gezond om een uur in de sauna te blijven zitten, maar is tien minuten of een kwartier wel prima en zelfs gezond.

Voor een kind is een kwartier misschien veel te lang, maar is vijf minuten wel prima en zelfs gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen hebben een beperkt vermogen om hitte te verwerken. Door hun geringere volume hebben ze relatief een veel groter huidoppervlak dan volwassenen. Hun thermoregulatiesysteem zal veel harder moeten werken om de kerntemperatuur binnen veilige grenzen te houden. Bovendien zijn hun zweetklieren nog niet volledig ontwikkeld. Toch kun je je zoon of dochter zonder problemen meenemen. 95 % van de Finse kinderen ondergaat het eerste saunabad vóór het tweede levensjaar.
Neem je je kind mee naar de sauna, houd je dan aan de volgende richtlijnen:

Je kind moet volkomen vrijwillig meegaan.
Het kind moet oud genoeg zijn om eventueel onbehagen kenbaar te maken. Als het dat doet, breng het dan zonder dralen naar een koelere plaats.
Een minuut per levensjaar wordt als vuistregel gehanteerd. 5 minuten is over het algemeen een goede limiet. Tien minuten bij een temperatuur van 70 graden is te lang voor de meeste kinderen van 2 tot 5 jaar.
Bij het afkoelingsritueel mag je Spartaans optreden. Een kind heeft een superflexibel bloedvatenstelsel dat zich uitstekend aanpast aan plotselinge afkoeling. Je kunt de kleine dus zonder gewetensnood ijskoud afdouchen, ook als hij daarbij schreewt als een speenvarken. Uiteraard schept dat de verplichting zelf net zo stoer te zijn.

Wat ik wel nog wil toevoegen is dat als ik een dagje naar de sauna ga dat doe puur voor ontspanning, rust en als het kan stilte, ik ben weleens een dagje naar de sauna geweest waar een gezin was met 4 kinderen (leeftijd ongeveer tuusen de 4/11 jaar) ik vond het daardoor behoorlijk rumoerig en onrustig, bommetjes en sparteluurtjes moeten wat mij betreft gewoon in een normaal sportfondsen/zwembad gedaan worden, je kunt het de kinderen niet kwalijk nemen maar ik vind het zelf geen fijne dag als er kinderen zijn die zich niet an de 'volwassen'regels kunnen of willen houden.